ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دستگاه قضائی جمهوری اسلامی به سه زن زندانی سیاسی اتهام «بغی» بست

مرضیه فارسی، فروغ تقی‌پور و نسیم غلامی‌فرد به اتهام «همکاری با یکی از گروه‌های اپوزیسیون» به «بغی» متهم شدند که ممکن است به صدور احکام سنگین علیه آن‌ها منجر شود.

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران مرضیه فارسی، فروغ تقی‌پور و نسیم غلامی‌فرد، سه زندانی سیاسی شنبه ۱۸ آذر در دادسرای اوین تفهیم اتهام شدند.

این زندانیان سیاسی به اتهام «همکاری با یکی از گروه‌های اپوزیسیون» به «بغی» متهم شدند که می‌تواند منجر به صدور حکم‌ اعدام برای این زندانیان شود.

«بغی» اتهامی است که در قانون مجازات اسلامی به افرادی زده می‌شود که در برابر نظام جمهوری اسلامی به‌شکل مسلحانه قیام کرده و می‌ایستند. حالت دوم آن است که افراد تنها برای ایجاد رعب و وحشت سلاح در دست بگیرند اما از آن استفاده نکنند. در مورد اول فرد به اعدام محکوم می‌شود.

فروغ تقی‌پور، فرزند رحیم تقی‌پور از زندانیان سیاسی دهه‌ ۱۳۶۰ است که به اتهام هواداری از مجاهدین خلق اسفندماه ۱۳۹۸ بازداشت و بهمن ۱۴۰۱ از زندان آزاد شد. مرضیه فارسی نیز بهمن ۱۳۹۸ به اتهام هواداری از مجاهدین خلق در شهرری بازداشت و در اسفندماه ۱۴۰۱ از زندان آزاد شد.

این دو زندانی سیاسی سابق بار دیگر ۳۰ مردادماه سال جاری در تهران بازداشت شدند.

نسیم غلامی‌فرد نیز در تیرماه سال جاری در ارتباط با «همکاری با یکی از گروه‌های اپوزیسیون» در تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. او دو هفته دست به اعتصاب غذا زد و پس از وعده مساعد مسئولان به اعتصاب خود پایان داد.

هنوز روشن نیست که پرونده‌های این سه زن زندانی با یکدیگر ارتباط دارند یا خیر.

زدن اتهام «بغی» به مرضیه فارسی، فروغ تقی‌پور و نسیم غلامی‌فرد در حالی صورت می‌گیرد که سه‌شنبه ۲۱ آذر خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه جمهوری اسلامی از شروع دادگاه ۱۰۴ عضو سازمان مجاهدین خلق در تهران خبر داد.

شعبه یازدهم دادگاه کیفری استان تهران بر مبنای یک کیفرخواست ۷۰۰ صفحه‌ای محاکمه اعضای سازمان مجاهدین خلق از جمله مریم و مسعود رجوی و مهدی ابریشمچی را به‌طور غیابی آغاز کرد.

قوه قضائیه جمهوری اسلامی می‌خواهد در این دادگاه که به‌طور علنی و به ریاست قاضی دهقانی برگزار می‌شود ۱۰۰ عضو دیگر سازمان مجاهدین خلق و همچنین این سازمان را به‌عنوان یک شخصیت حقوقی محاکمه کند.

حکومت ایران علاوه بر اعدام‌های دسته‌جمعی اعضای سازمان مجاهدین خلق در کشتار ۶۷، در سال‌های گذشته نیز وابستگان به این سازمان و خانواده‌های آن‌ها را شدیداً سرکوب کرده و به‌طور گسترده و نظام‌مند از اتهام وابستگی به این سازمان برای سرکوب فعالان و معترضان استفاده کرده است.

***

متن این خبر پس از انتشار ویرایش و تصحیح شده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سیاوش

    این جمله در گزارش شما (گویا به نقل از هرانا) اشتباه است: «این زندانیان سیاسی به اتهام «همکاری با یکی از گروه‌های اپوزیسیون» به «بغی» متهم شدند که می‌تواند منجر به صدور حکم‌های سنگینی همچون اعدام، صلب، قطع دست راست و پای چپ و یا نفی بلد شود.» مجازات‌هایی که نوشته‌اید بر اساس ماده ۲۸۲ قانون مجازات اسلامی مربوط به اتهام محاربه است. بر اساس ماده ۲۸۷، مجازات بغی فقط اعدام است. ماده ۲۸۷- گروهی که در برابر اساس نظام جمهوری اسلامی ایران، قیام مسلحانه کند باغی محسوب می‌شود و در صورت ‏استفاده از سلاح، اعضای آن به مجازات اعدام محکوم میگردند‎.‎