ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فضای امنیتی و بگیر و ببند در شهرهای سیستان و بلوچستان

با گذشت بیش از یک هفته از حمله گروه جیش‌العدل به مقر فرماندهی انتظامی راسک و در روز برگزاری نماز جمعه در زاهدان، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در چند شهر سیستان و بلوچستان حضور گسترده‌ای داشتند.

شبکه‌های اجتماعی که خبرهای سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهند جمعه یکم دی‌ماه از جو شدید امنیتی در شهرهای این استان خبر دادند.

کمپین فعالین بلوچ گزارش داد که نیروهای نظامی جمهوری اسلامی در روز جمعه معابر منتهی به مصلی و مسجد مکی زاهدان را مسدود کردند و در آن‌جا مستقر شدند.

تصاویری هم از خیابان خیام زاهدان منتشر شد که نشان می‌دادند چندین خودرو و ده‌ها نیروی نظامی در این خیابان مستقر شده‌اند.

ده‌ها دستگاه موتورسیکلت و خودروی نظامی نیز از یکی از مقرهای نظامی در زاهدان به سمت مصلی مکی زاهدان حرکت کردند.

تدابیر شدید امنیتی در حالی روز جمعه در زاهدان همچنان برقرار بود که چندین هفته است نمازهای جمعه در این شهر برخلاف هفته‌های پیشتر در سکوت برگزار شد.

مردم زاهدان این بار نیز پس از برگزاری نماز جمعه به درخواست عبدالحمید اسماعیل زهی (معروف به «مولوی عبدالحمید»)، امام جمعه اهل سنت زاهدان، با سکوت از مصلی زاهدان خارج شدند.

شبکه حال‌وش نیز گزارش داد که روز جمعه نیروهای نظامی یگان امداد با استقرار در ورودی شهرستان خاش اقدام به توقیف و بازرسی برخی خودروها و مردم کردند.

آن‌ها در سه راه این شهر در مجاور قبرستان، نوجوان‌ها و جوان‌های ۱۵ تا ۲۰ ساله سرنشین سه موتورسیکلت را کتک زدند، بازداشت کردند و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

بنا به این گزارش، یکی از جوان‌ها از ناحیه صورت دچار خون‌ریزی شدیدی شد و موتورسیکلت‌های آن‌ها نیز توقیف گردید.

این جوان‌ها برای گذار اوقات فراغت روز جمعه در حال تفریح و گشت‌زنی در سه راه قبرستان بودند.

روز جمعه آسمان ایرانشهر، راسک، سرباز و کوه‌های اطراف هم شاهد گشت‌زنی هلی‌کوپترهای نظامی جمهوری اسلامی بود.

پس از حمله افراد مسلح گروه جیش‌العدل به مقر ستاد فرماندهی نظامی راسک در بامداد جمعه گذشته، هلی‌کوپترهای نظامی به‌طور مداوم در حال پرواز و گشت‌زنی بر آسمان شهرهای سیستان و بلوچستان هستند.

رسانه‌های حکومتی هفته گذشته اسامی ۱۱ نفر از نیروهای نظامی کشته‌شده در مقر فرماندهی انتظامی راسک را منتشر کردند و از کشته شدن دو مهاجم و زخمی شدن یک نفر دیگر که بازداشت شده است، خبر دادند. رسانه‌های نزدیک به بلوچ‌ها گزارش دادند دست‌کم ۱۲ نیروی نظامی کشته و هفت نفر از آن‌ها زخمی شدند.

نماز جمعه زاهدان و اعتراضات بلوچ‌ها در پاکستان

عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه این هفته بیشتر در مورد پاکستان سخن گفت و از دولت این کشور خواست تا به صدای معترضان بلوچ پاکستان پاسخ دهند.

او گفت بسیاری از اعضای خانواده‌های مردم بلوچ مفقودالاثر شده‌اند و دولت‌ها باید از نارضایتی‌هایی که مردم دارند دوری نکنند و به حق کسانی که با آن‌ها ناعادلانه رفتار شده، رسیدگی کنند.

عبدالحمید اسماعیل زهی افزود: «بارها از جمله در یکی از کنفرانس‌ها که مقام‌های بلندپایه حکومتی حضور داشتند اعلام کرده‌ام که خشونت، خشونت به‌بار خواهد آورد و اگر بی‌عدالتی و بی‌انصافی در جایی صورت بگیرد، نارضایتی و مشکلات به‌وجود خواهد آمد.»

از ابتدای آذرماه ۱۴۰۲، اعتراضات گسترده‌ای در منطقه بلوچستان پاکستان علیه حکومت این کشور انجام شده است. این اعتراضات علیه کشتار، بازداشت و مفقودالاثر کردن فعالان و شهروندان بلوچ بوده است و همچنان ادامه دارد.

پس از بازداشت ماهرنگ بلوچ، پزشکی که رهبر معترضان و همچنین سرکوب کاروان اعتراضی در اسلام‌آباد در چهارشنبه شب ۲۹ آذر / ۲۰ دسامبر این اعتراضات تشدید شد. مردم منطقه ملیر شهر کراچی، کویته، کوهلو، دیره غازی‌خان، کیچ، خضدار، خاران و... با بستن بزرگراه‌ها و خیابان‌های اصلی دست به تظاهرات زدند.

چهارشنبه گذشته همچنین نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران خودروی الیاس اسماعیل زهی، فرزند عبدالحمید اسماعیل زهی و امام جمعه اهل سنت منطقه دومگ را در خروجی شهر زاهدان متوقف کرده و به مدت دو ساعت از او بازجویی کردند.

الیاس اسماعیل زهی به‌همراه خانواده خود در حال بازگشت به یکی از روستاهای اطراف زاهدان بود که مأموران او را متوقف کردند.

در این بازجویی از او پرسیده شد که چرا در خطبه‌های نماز جمعه از کشته‌شدگان جمعه خونین زاهدان در ۸ مهر ۱۴۰۱، خدانور لجه‌ای و یاسر شه‌بخش حرف زده و از خانواده‌های دادخواه حمایت کرده است.

خدانور لجه‌ای جوان معترضی بود که در جریان جنبش زن، زندگی، آزادی  پس از دستگیری به‌دست مأموران نظامی جمهوری اسلامی کشته شد. یاسر شه‌بخش نیز در جمعه خونین زاهدان به ضرب گلوله مأموران امنیتی کشته شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.