ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خامنه‌‎ای نگران شرکت‌نکردن مردم در انتخابات شد

نتایج نظرسنجی یک موسسه حکومتی بیانگر مشارکت قطعی تنها ۲۷٬۹ درصد مردم در انتخابات اسفند ۱۴۰۲ است. خامنه‌ای در چنین وضعیتی خواهان «برگزاری انتخابات باشکوه و با مشارکت پرشور مردم» شد.

رهبر جمهوری اسلامی در آنچه که دیدار با گروهی از مردم خوزستان و کرمان عنوان شد، بدون اینکه در باره رد صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی سخنی بگوید از «ملت» خواست خود را برای «انتخابات با شکوه» آماده کنند.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری قرار است در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شود. این نخستین انتخابات پس از اعتراض‌های گسترده به قتل ژینا (مهسا) امینی که به خیزش زن، زندگی، آزادی شهره شد، خواهد بود.

علی خامنه‌ای در وضعیتی که حتی بسیاری از سیاستمداران عضو احزاب «جبهه اصلاحات» نیز برای نامزدی ثبت‌نام نکرده‌اند، خواهان برگزاری «انتخاباتی با شکوه و با حضور پرشور مردم» شد. او گفت:

برگزاری انتخاباتی پرشکوه و با حضور پرشور مردم، موجب وحدت ملی می‌شود، وحدت ملی و حضور پر قدرت مردم در صحنه، قدرت ملی می‌آورد و قدرت ملی موجب امنیت می‌شود.

رهبر جمهوری اسلامی که نهادهای تحت نظر او، همچون شورای نگهبان و سپاه پاسداران نقش پررنگی در رد صلاحیت نامزدهای نمایندگی مجلس دارند، بدون اینکه از گروه خاصی نام ببرد، نیروهایی که «خواهان تحول هستند» را به دلیل اینکه به گفته او «انتخابات را مورد بی مهری قرار می‌دهند» سرزنش کرد و خطاب به آنها گفت: «اگر می‌خواهید به نفع دیدگاه خود تحول ایجاد کنید، راهش سر کار آوردن کسانی است که با شما هم‌جهت هستند که این مسئله نیز فقط با انتخابات محقق می‌شود.»

چند حزب و گروه همسو با محمد خاتمی و حسن روحانی پیش از این گفته بودند که نامزدی در انتخابات نخواهند داشت.

خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانش باز هم بدون نام بردن از گروهی، افرادی را که به گفته او «مشکلات کشور را یادآوری و بازگو می‌کنند» باعث «دلسردی مردم» از انتخابات دانست. او گفت دلسرد کردن مردم از انتخابات «غلط و به ضرر کشور است».

او که به نظر می‌رسد نگران مشارکت کم در انتخابات آتی است، از «همه کسانی که در جامعه مخاطب دارند» درخواست کرد «از مردم برای شرکت در انتخابات دعوت کنند». نتایج یک نظرسنجی که توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان (ایسپا) انجام شده، بیانگر این است که تنها ۲۷٬۹درصد به صورت قطعی و ۷٬۴ درصد به احتمال خیلی زیاد در انتخابات شرکت می‌کنند.

خامنه‌ای «مشارکت کم» در انتخابات را عامل «تشکیل مجلس ضعیف و ناتوان در رسیدگی به مشکلات» دانست و گفت که بدون انتخابات «جامعه یا به سمت دیکتاتوری می‌رود یا هرج و مرج می‌شود».

هم‌میهن: خامنه‌ای از رد صلاحیت پزشکیان انتقاد کرد

در آخرین انتخابات برگزار شده در ایران که خرداد ۱۴۰۰ برگزار شد میزان مشارکت ۴۸ درصد و میزان آرای باطله ۱۳ درصد اعلام شد که کمترین رقم مشارکت و بالاترین رقم رای باطله در انتخابات ریاست جمهوری است. در این انتخابات ابراهیم رئیسی به عنوان برنده و رئیس جمهوری معرفی شد.

میزان مشارکت در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی هم کمتر از ۵۰ درصد بود. وزیر کشور وقت نرخ مشارکت در انتخاباتی را که به فاصله کوتاهی پس از اعتراض‌ها به گرانی بنزین در آبان ۹۸ برگزار شد ۴۲٬۵۷ درصد اعلام کرد. این رقم نیز کمترین میزان مشارکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی است.

در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری به صورت همزمان برگزار خواهد شد. رئیس ستاد انتخابات ۲۰ آبان شمار داوطلبان نامزدی مجلس را بیش از ۲۴ هزار تن اعلام کرد و گفت که ۲۸ درصد آنها «عدم احراز صلاحیت یا عدم تایید صلاحیت شدند».

در پیوند با همین موضوع روزنامه هم‌میهن مدعی شد رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با اعضای شورای نگهبان از رد صلاحیت برخی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی، از جمله مسعود پزشکیان انتقاد کرده و گفته است «ایشان چه ایرادی داشته که رد شده است».

او همچنین از اینکه برای عده‌ای از نامزدها عبارت "عدم احراز صلاحيت" مطرح می‌شود، ايراد گرفته‌ و گفته است «افراد یا صلاحيت دارند يا نه. عدم احراز معنا ندارد. اين را به‌عهده مردم بگذاريد».

حسن روحانی: رای ندان نوعی رای دادن است

حسن روحانی که نامزد انتخابات مجلس خبرگان رهبری شده است، به تازگی در دیدار با «گروهی از روحانیون» گفته بود «گاهی رای ندادن در انتخابات نوعی رای دادن است».

او اما «کنار کشیدن از انتخابات» را موجب آنچه که « خدای نکرده زیان جبران‌ناپذیر نظام» دانسته و افزوده بود در این صورت «ما چه پاسخی داریم؟ اگر ما کنار بکشیم آیا مردم امیدوار می‌شوند یا ناامید می‌شوند؟».

روحانی که به گفته نزدیکانش یک فهرست ۱۴ نفره برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان تهیه کرده است، گفته بود: «احساس می‌کنم با ثبت‌نام امثال بنده عده‌ای ولو نه چندان زیاد امیدوار شدند و گفتند شاید شورای نگهبان فضای بهتری ایجاد کند و متولیان انتخابات شاید به توصیه مقام معظم رهبری درباره رقابتی کردن انتخابات عمل کنند.»

بحث بر سر جانشین علی خامنه‌ای که احتمال مرگ او می‌رود، ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری را برای جریان‌های مختلف در حاکمیت جمهوری اسلامی پر اهمیت کرده است. روحانی ۲۹ آبان همزمان با اعلام ثبت‌نام برای انتخابات مجلس خبرگان گفته بود: «هرچه زمان بگذرد احتمال آن روز مبادا بیشتر می‌شود که خبرگان بخواهد وارد بحث انتخاب ولی‌فقیه شود.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • خجسته

    با مرگ خامنه ای، فرح دیبا و چند چهرۀ دیگر در داخل و اپوزیسیون طی چند سال آینده، یک دورۀ تاریخی به پایان خواهد رسید و دورۀ تازه ای آغاز خواهد شد. تقریباً همه منتظر آغاز چنین دوره ای هستند که طبیعتاً با افزایش زد و خورد و ورود به بحران همراه خواهد شد. مدعیان پرمدعای احیای پادشاهی و گرایشهای افراطی دیگر به مرور نزد مردم بی اعتبار خواهند شد و جریانهای جمهوریخواه، سکولار، فدرالیست، سوسیال دموکرات، اصلاحطلب، فعالان مدنی داخل و همۀ نیروهای مخالف با دیکتاتوری شاه و ملا از روی نیاز به هم نزدیک خواهند شد. به مرور صفکشی تازه ای پدید خواهد آمد که افراطیون راست و چپ جایی در آن نخواهند داشت. جنگ ابرقدرتها در منطقه بالاخواهد گرفت. رژیم توان عبور بی هزینه از این بحران را نخواهد داشت.

  • رضا

    لعنت بر خمینی و خامنه ای و ریسی و حسن کلید ساز احمدی نژاد و کلهم اجمعینشون و هر که تو انتخابات شرکت بکنه و هر کی با طرفداری از این نظام کفر در ظلم کردنشان به ملت شریف ایران شرکت نماید

  • شهروند ايرانى

    ملعون منافق از يک سو به شوراى نگهبان امر و نهى مى کند که سفت و سخت متقاضيان را غربال گرى کنند و از سوى ديگر با چهره حق به جانب خواستار مشارکت همگان مى شود

  • سعید

    مرگ بر روسیه و غلام حلقه به گوشش!