ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چهار نفر را در ارومیه به اتهام«همکاری با اسرائیل» اعدام کردند

به رغم تجمع خانواده این چهار زندانی اعدام شده در مقابل زندان ارومیه و انتشار یک فایل صوتی از دو تن از آنها که گفته بودند زیر شکنجه مجبور به پذیرش اتهام انتسابی شدند، حکم اعدامشان را اجرا کردند.

وفا هناره، آرام عمری، رحمان پرحازو و نسیم رمضانی را صبح جمعه هشتم دی در زندان ارومیه به دار آویختند.

به رغم هشدار نهادهای حقوق بشری و تجمع خانواده این زندانیان در شامگاه هفتم دی در برابر زندان ارومیه (اورمیه)، مرکز رسانه‌ای قوه قضاییه به نقل از رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی نوشت صبح امروز (هشتم دی) این افراد «به جرم محاربه و افساد فی‌الارض از طریق همکاری اطلاعاتی با رژیم صهیونیستی به قصد برهم زدن امنیت کشور اعدام شدند.»

قوه قضاییه جمهوری اسلامی «تعقیب و ربایش مسلحانه افراد مرتبط با نهاد‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران، آتش زدن خودرو‌ها و منازل افراد مد نظر و تهیه فیلم و عکس و ارسال مستندات به افسر موساد» را از اقدامات زندانیان اعدام شده اعلام کرد.

وفا هناره، آرام عمری، رحمان پرحازو و نسیم رمضانی در فاصله پائیز ۱۴۰۰ تا فروردین ۱۴۰۱ به همراه شش تن دیگر به نام‌های منصور رسولی، کامران هناره، فخر‌الدین دودکانلوی میلان، اشکان عثمان‌نژاد گندوک، حسن عمرپور و امیر مشتاق گنگچین به دست نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

دادگاه انقلاب ارومیه پنج تن از متهمان این پرونده را به اعدام و پنج تن دیگر را به ده سال حبس محکوم کرد.

منصور رسولی که گفته می‌شود از اعضای سپاه پاسداران است از دیگر متهمان این پرونده است که به اعدام محکوم شده است. شبکه حقوق بشر کردستان هفتم دی ابتدا از او نیز به عنوان یکی از متهمانی که برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده است، نام برد اما چند ساعت بعد گفت که حکم اعدام رسولی در دیوان عالی کشور تایید نشده است.

به گفته شبکه حقوق بشر کردستان حداقل دو تن از متهمان این پرونده که اعدام شدند در یک فایل صوتی گفته بودند که در بازداشتگاه تحت شکنجه مجبور به پذیرش اتهام انتسابی شده‌اند. تمامی آنها در دادگاه اتهام انتسابی را رد کرده بودند.

این ده تن پس از آن بازداشت شدند که اسرائیل با انتشار یک فایل صوتی مدعی شد از منصور رسولی، که به گفته شبکه حقوق بشر کردستان از اعضای سپاه پاسداران است، در خاک ایران بازجویی و او اعتراف کرده است که سپاه پاسداران به او دستور داده امکان ترور یک کارمند کنسولگری اسرائیل در استانبول، یک روزنامه‌نگار فرانسوی و یک نظامی آمریکایی را فراهم کند.

رسولی چندی بعد با انتشار یک ویدئو، خود را «دامدار و باغدار» معرفی کرد و مدعی شد که عده‌ای او را ربوده و با تهدید به قتل اعضای خانواده‌اش به گفتن این جملات مجبور کرده‌اند.

اجرای حکم اعدام در زندان‌های ایران از آغاز سال جاری افزایش چشمگیری یافته است. بر بنیاد گزارش نهادهای حقوق بشری از آغاز سال ۲۰۲۳ تا روزهای نخست ماه دسامبر همین سال حداقل ۷۰۷ تن در ایران اعدام شدند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.