ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گزارش هفتگی

جنبش کارگری: خواست افزایش دستمزد در خیابان، بحث «مزد منطقه‌ای» در شورای عالی کار

مروری بر مهم‌ترین خبرهای کارگری هفته

اعتصاب و تجمع کارگران، بازنشستگان، پرستاران و معلمان در هفته گذشته ادامه داشت. همزمان نشست شورای عالی کار با محوریت «مزد منطقه‌ای» برگزار شد. گزارشی از مهم‌ترین خبرهای کارگری هفت روز اخیر ایران.

در هفته‌ی منتهی به جمعه ۱۵دی، کارگران، بازنشستگان، پرستاران و معلمان با اعتصاب و برپایی ده‌ها تجمع به کمی دستمزدها و فقر معیشتی اعتراض کردند. نشست ماهانه شورای عالی کار نیز در این هفته برگزار شد اما نه برای ترمیم دستمزدهای زیر خط فقر. مهم‌ترین دستور کار نشست «مزد منطقه‌ای» بود که به گفته‌ی یک عضو «کارگری» شورایعالی کار، با اصرار نمایندگان وزارت اقتصاد در شورای عالی کار در دستور کار قرار گرفت و بررسی آن در نهایت به «کمیته کارشناسان کارگروه مزد» ارجاع داده شد.

در هفته‌ی منتهی به جمعه ۱۵دی، کمیسیون اجتماعی مجلس کاهش ساعت کار کارکنان دولت به ۴۰ ساعت در هفته را تصویب کرد و تعطیلی آخر هفته را به دو روز افزایش داد. این مصوبه که در صورت تصویب در صحن علنی مجلس و گذشتن از صافی شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت، اجرایی می‌شود، کارگران مشمول قانون کار را شامل نمی‌شود و تنها کارکنان ادارات و دستگاه‌های اداری را در بر می‌گیرد.

در حالی که مخالفت با دست‌اندازی دولت بر صندوق‌های بازنشستگی به یکی از سرفصل‌های مطالبات کارگران شاغل و بازنشسته تبدیل شده، این هفته کانون بازنشستگان بانک‌ها نیز صدای اعتراض خود را به دست‌اندازی دولت به صندوق بازنشستگی بانک‌ها بلند کرد.

اعتصاب و تجمع کارگران فولاد شهرک صنعتی هفت‌تپه که از دوشنبه ۱۱ دی آغاز شده بود، چهارشنبه ۱۳دی ادامه یافت.
چهارشنبه ۱۳دی کادر درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایلام تجمع اعتراضی برپا کردند. کارکنان سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی واقع در عسلویه و آغاجاری تجمع اعتراضی برپا کردند.

تجمع پرستاران ایلام- ۱۳ دی

کارگران خطوط ابنیه فنی راه‌آهن ناحیه شمال دو حاضر نشدند قرارداد ناعادلانه‌ای که پیمانکار جدید شرکت قصد تحمیل آن را داشت امضا کنند. اعتراض کارگران کیش‌چوب و شرکت مبلمان‌سازی زیرمجموعه‌ی آن به تعویق حقوق ادامه یافت.
کارگران رسمی و پیمانی آبفا رودبار به سه تا هفت ماه تعویق حقوق اعتراض کردند. پرستاران و کادر درمان دانشگاه علوم پزشکی ایلام خواستار پرداخت مطالبات معوقه و تصویب فوقالعاده خاص پرستاران شدند.

کارگران بخش فروش بلیت مترو تهران به قراردادهای پیمانی، کمی دستمزد، تاخیر در پرداخت دستمزد و حق بیمه اعتراض کردند. آتشنشانان خرمشهر به کاهش حق نوبتکاری، اضافهکاری و تعطیلکاری اعتراض کردند. کارگران پیمانی شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) به تعویق چند ماه حقوق اعتراض کردند. کارگران رسمی مجتمع نیشکر هفتتپه خواستار بهروز شدن و اجرای کامل طرح طبقهبندی مشاغل شدند. کارگران شرکت کاغذسازی دیبا واقع در شوشتر بار دیگر در اعتراض به تعطیلی شرکت مقابل فرمانداری تجمع کردند.

در هفته‌ی منتهی به جمعه ۱۵دی، روزنامه شرق از افزایش ۱۵.۷ درصدی مرگ کارگران در شش ماهه نخست سال به نسبت دوره مشابه سال قبل خبر داد و نوشت در شش ماه اول سال جاری بیش از هزار کارگر جان خود را در اثر حوادث کار از دست داده‌اند. بیشترین علت فوت کارگران «سقوط از بلندی» ذکر شده و استان‌های تهران، اصفهان و مازندران به ترتیب بیشترین قربانیان حوادث کار را داشته‌اند. گزارش بر مبنای آمار رسمی تهیه شده و کارگران کارگاه‌های زیرزمینی، کولبران و سوختبران را در بر نمی‌گیرد.

چرا مزد منطقه‌ای؟

بحث حذف مزد سراسری و جایگزینی آن با مزد منطقه‌ای از اوایل دهه ۹۰ خواست حذف مزد سراسری از سوی نمایندگان کارفرمایان در شورای عالی کار مطرح شد. در سال‌های بعد وزارت کار و مرکز پژوهشهای مجلس آن را پی گرفتند و به موضوع ثابت بحث شورای عالی کار بدل شد. اما آماده نبودن زیرساخت‌ها برای اجرای مزد منطقه‌ای تا کنون مانع تصویب آن شده است.

چنین استدلال می‌شود که الزام کارفرمایان به پرداخت دستمزد سراسری، از عوامل رکود تولید و عامل بخشی از اخراج‌ها و تعطیلی کارخانه‌ها است. بنابراین بهتر است است حداقل دستمزد با در نظر گرفتن تفاوت‌های ساختار فعالیت‌های رشته‌های اقتصادی و مناطق مختلف به‌ صورت صنفی و منطقه‌ای تعیین شود.

مرکز پژوهش‌های مجلس از مدافعان مزد منطقه‌ای است و در گزارشی در سال ۹۸، حداقل دستمزد سراسری را یکی از موانع مهم تولید و اشتغال‌زایی خواند و رونق تولید را در گرو جایگزینی آن با «مزدی متناسب با هر منطقه» دانست. بر اساس راهکار «مزد منطقه‌ای» مورد نظر مرکز پژوهش‌ها، میانگین هزینه زندگی در مناطق شهری و روستایی و استان‌های مختلف مبنای تعیین حداقل دستمزد در هر یک از این مناطق قرار خواهد گرفت.

تلاش برای جایگزینی مزد سراسری با مزد منطقه‌ای و صنفی در شرایطی که بخش اعظم کارگران در عمل مزدی زیر خط فقر و بخور و نمیر دریافت می‌کنند، سلب حق کارگران در داشتن یک زندگی درخور انسانی حتی در حرف و بر روی کاغذ است.

کاهش ساعت کار ادارت به ۴۰ ساعت و دو روز تعطیل آخر هفته: کدام روزها؟

کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی کاهش ساعت کار کارکنان دولت به ۴۰ ساعت در هفته را تصویب کرد و تعطیلی آخر هفته را به دو روز افزایش داد. مبنای مصوبه لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری است که در آذر ۱۴۰۱ از سوی دولت برای تصویب به مجلس ارایه شد.

کمیسیون اجتماعی مجلس لایحه را با تغییراتی تصویب کرد. مصوبه کمیسیون اجتماعی برای تبدیل شدن به قانون باید به تصویب نمایندگان مجلس برسد و پس از آن شورای نگهبان نیز آن را تایید کند.

درباره علت کاهش ساعت کار کارکنان دولت و دو روز تعطیل هفته دلایل مختلفی عنوان شده که دو مورد آن «تسهیل شرکت کارکنان در مراسمات مذهبی و ملی و صرفه‌جویی در مصرف انرژی» است.

گفته می شود دولت و مجلس بر سر دو روز تعطیلی آخر هفته که یک روز آن جمعه است، هم‌نظرند. اختلاف بر سر تعطیلی روز دوم (پنجشنبه یا شنبه) است. کمیسیون اجتماعی شنبه را به عنوان روز دوم تعطیلی آخر هفته درنظر گرفته است. به گفته‌ی برخی نمایندگان مجلس، از آن جا که روحانیون حوزه علمیه با تعطیلی شنبه‌ها مخالفند، تعطیلی شنبه‌ها منوط به پادرمیانی خامنه‌ای است.چنانچه مصوبه کمیسیون اجتماعی در نشست عمومی مجلس هم تصویب شود، تصویب قطعی آن منوط به تایید شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت است.

کاهش ساعت کار کارکنان دولت به ۴۰ ساعت و دو روز تعطیلی آخر هفته در صورت تصویب تنها کارمندان و کارکنان دستگاه‌های اجرایی را شامل می‌شود. کارگران دستگاه‌های دولتی که تحت پوشش قانون کار قرار دارند مشمول این قانون نمی‌شوند.

مبارزه‌های کارگری

در هفته‌ی منتهی به جمعه ۱۵دی، ده‌ها اعتصاب، تجمع در محل کار یا مقابل نهادهای دولتی و یا اعتراض صورت گرفت. برخی مبارزه‌های کارگری هفته چنین‌اند:

کادر درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، چهارشنبه ۱۳دی مقابل استانداری تجمع کردند. پرستاران و کادر درمان در هفته‌های اخیر در شهرهای مختلف با خواست پرداخت مطالبات معوقه و تصویب فوق‌العاده خاص تجمع اعتراضی بر پا کرده‌اند.

کارگران بخش فروش بلیت مترو تهران به قراردادهای پیمانی، کمی دستمزد، تاخیر در پرداخت دستمزد و حق بیمه اعتراض کردند. نظر به پایان قرارداد پیمانکار فعلی شهرداری، کارگران از شورای شهر تهران خواستند در قرارداد جدید با شرکت پیمانکاری، بر کار پیمانکار نظارت کند تا حقوق کارگران بیش از این پایمال نشود.

خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) به نقل از کارگران معترض نوشته است:

ما سال‌ها سابقه‌ی کار در بخش فروش بلیت مترو داریم و روز به روز اوضاع ما بدتر شده است. پیمانکار برای فرار از پرداختِ حق نوبت‌کاری شیفت‌های ما را تغییر داده است؛ یک ماه صبح می‌آییم و یک ماه عصر و این وضعیت برنامه‌ی زندگیِ پرسنل را به هم زده است…. شرکتِ پیمانکار حقوقِ ناچیزمان را با تأخیرِ بسیار پرداخت می‌کند، و به دلیلِ پرداختِ با تأخیرِ حقوق و سهم بیمه تامین اجتماعی با مشکلات بسیاری در زمینه‌ی درمان مواجه شده‌ایم. مجبوریم هزینه‌ی درمان را تمام و کمال از جیب خودمان پرداخت کنیم، چون بعد از مراجعه به بیمارستان، مسئول مربوطه می‌گوید هزینه‌ی بیمه‌ی این ماه شما هنوز پرداخت نشده و باید آزاد حساب کنید!

گروهی از آتش نشانان خرمشهر روزشنبه ۹ دی در اعتراض به وضعیت خود تجمع اعتراضی برپا کردند. آتش‌نشانان خرمشهر به کاهش حق نوبت‌کاری، اضافه‌کاری و تعطیل‌کاری معترضند.

گروهی از معلمان خرید‌خدمت یزد در اعتراض به عدم امنیت شغلی تجمع چند روزه‌ای را مقابل استانداری سازمان دادند. این اقدام اعتراضی که از دوم دی آغاز شده بود، تا شنبه ۹ دی ادامه یافت. معلمان خرید‌خدمت بخشی از معلمان بدون امنیت شغلی هستند که سال‌هاست با قراردادهای موقت و دستمزد کم، و در مواردی بدون بیمه در آموزش و پرورش کار می‌کنند وزارت آموزش و پرورش هر بار تبدیل وضعیت و استخدام آن‌ها را به تعویق می‌اندازد.

یکی از نمایندگان معلمان خدید خدمت درباره وضعیت و مطالبات معلمان معترض گفته است:

«این معلمان معمولا جوانان تحصیلکرده‌ای هستند که به امیدِ یافتنِ شغلی ثابت پا به آموزش و پرورش گذاشته‌اند و متأسفانه تحتِ بدترین شرایط و با حقوقی که حتی نمی‌توان آن را «بخور و نمیر» دانست، کار می‌کنند. وعده‌هایی که مسئولان به این معلمان غیررسمی می‌دهند آن‌ها را امیدوار کرده که به معلمی در این شرایط ادامه بدهند، بلکه روزی این وعده‌ها محقق شود و آن‌ها نیروی مستقیم آموزش و پرورش بشوند…. بارها مطرح شده که تکلیفِ این معلمان مانند بسیاری از نیروهای دیگرِ دولتی، در طرح ساماندهی کارکنان دولت مشخص خواهد شد و مسئله‌ی تبدیلِ وضعیتِ آن‌ها به سرانجام خواهد رسید. مسئله این است که نه طرح ساماندهی بعد از گذشت چند سال به نتیجه رسیده، و نه اخباری که از جزئیاتِ این طرح به گوش می‌رسد، نشان از حل شدنِ مسئله‌ی این معلمان در این طرح دارد».

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران از خواست معلمان خرید‌خدمت پشتیبانی کرد و خواستار استخدام قطعی آن‌ها شد.

کارگران شرکت آب و فاضلاب (آبفا) رودبار که هفت ماه است حقوق نگرفته‌اند، به بی‌توجهی مسئولان استانی و شهرستانی نسبت به وضعیت معیشت‌شان اعتراض کردند.

کارکنان پیمانی آبفا رودبار شش تا هفت ماه است حقوق نگرفته‌اند. حقوق اردیبهشت آن‌ها سه ماه پیش پرداخت شده است. کارکنان رسمی نیز سه ماه است حقوق نگرفته‌اند. حقوق ماهانه کارگران پیمانی آبفا رودبار هشت تا ۹ میلیون تومان است که در صورت پرداخت به‌موقع نیز پاسخگوی هزینه‌معیشت کارگران نیست. کارگران گفته‌اند برخی از همکارانشان حتی قادر نیستند هزینه رفت‌و‌آمد به سرکار را بپردازند و به همین دلیل برخی روزها به سرکار نمی‌روند.
کارگران پیمانی آبفا رودبار چند سال سابقه کار دارند. کارگران می‌گویند در این سال‌ها شرکت‌های مختلف پیمانکاری آمده و رفته‌اند و در هر دوره بخشی از مطالبات کارگران پرداخت‌نشده باقی مانده است.

کارگران کارخانه «کیش چوب» یک بار دیگر به انباشت‌شدن معوقات مزدی‌شان اعتراض کردند. کارگران در حال حاضر چهار ماه حقوق عقب‌افتاده دارند. شماری از کارگران کیش‌چوب و شرکت مبلمان‌سازی زیرمجموعه‌ی آن هنوز بخشی از دستمزد مرداد و شهریور را هم دریافت نکرده‌اند.

کارگران پیمانی شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) به تعویق چند ماه حقوق اعتراض کردند. حدود دو هزار کارگر پیمانی و ۶۸۰ کارگر قرارداد مستقیم در شرکت صدرا کار می‌کنند که همگی چند ماه حقوق عقب‌افتاده دارند. آخرین حقوق دریافتی کارگران پیمانی مربوط به ماه مرداد و آخرین حقوق کارگران قرارداد مستقیم مربوط به شهریور ماه است که با دو ماه تاخیر در آبان پرداخت شده است. کارگران با مشکل بیمه درمانی نیز مواجهند. خواست عمومی کارگران، رها شدن از دست پیمانکاران، قرارداد کاری مستقیم با شرکت و امنیت شغلی است.

کارگران رسمی مجتمع نیشکر هفت‌تپه خواستار به‌روز شدن و اجرای کامل طرح طبقه‌بندی مشاغل شدند. در پی اعتراضات گسترده کارگران نیشکر هفت‌تپه، حدود یک سال پیش مدیریت شرکت وعده داد طرح طبقه‌بندی مشاغل کارگران را بازبینی و اجرا کند اما مدیریت صدور احکام جدید را به دادن تعهد کتبی توسط کارگران منوط کرد.

کارگران شرکت کاغذسازی دیبا واقع در شوشتر در تدام تجمع‌های اعتراضی خود دوشنبه ۱۱ دی یک بار دیگر مقابل فرمانداری تجمع کردند و خواستار بازگشایی شرکت شدند. مدیران کارخانه شرکت را به دلیل «بحران مالی» تعطیل کرده و کارگران را به سه ماه حقوق معوقه به حال خود رها کرده‌اند.

کارگران ابنیه فنی راه آهن ناحیه شمال «دو» قرارداد کار ناعادلانه را امضاء نکردند

کارگران خطوط ابنیه فنی راه‌اهن ناحیه شمال دو از امضای قرارداد ناعادلانه‌ای که پیمانکار تازه شرکت قصد داشت به آن‌ها تحمیل کند خودداری کردند.

در بندی از قرارداد جدید کارگران متعهد می‌شدند در برابر سه ماه تاخیر در پرداخت حقوق هیچگونه اعتراضی نکنند. بند دیگر قرارداد، کارگر حق اعتراض به عدم پرداخت عیدی، حق سنوات، مرخصی و بن کارگری را از خود سلب می‌کند. کارگران ابنیه راه‌اهن شمال دو حدود ۱۵ سال سابقه کار دارند اما با قرارداد موقت به واسطه پیمانکار در راه‌آهن به کار گرفته شده‌اند. گرچه کارفرما اعمال فشار برای امضای قرارداد را به کارگران افزایش داده، کارگران گفته‌اند مصمم‌اند از امضای قرارداد غیرقانوی خودداری کنند.

بیکارسازی‌ها و خودکشی کارگران

در یکی از تازه‌ترین موارد خودکشی کارگران به دلیل اخراج، یک کارگر پیمانکاری شهرداری مشهد روز ششم مهر در محل کار خود در شهرداری خود را به آتش کشید. او با جراحات شدید به بیمارستان منتقل شد و هم‌اکنون با سوختگی بالا در بیمارستان بستری است.

همکاران این کارگر درباره علت خودسوزی او گفتند او در بخش حفاظت فیزیکی شهرداری کار می‌کرد و به دلیل شرایط جسمانی‌اش در معرض اخراج قرار داشت.

تداوم اعتصاب در شرکت فولاد پارس در شهرک صنعتی هفت‌تپه

دور تازه اعتصاب کارگران شرکت فولاد پارس واقع در شهرک صنعتی هفت‌تپه که از ۱۱ دی آغازشده ادامه دارد. کارگران خواستار امنیت شغلی، افزایش دستمزد، پرداخت به موقع دستمزدها، پرداخت حق سنوات و همسان‌سازی حقوق با سایر مجموعه‌های فولاد هستند. آن‌ها در روزهای اعتصاب با تجمع مقابل فرمانداری شوش خواستار پاسخگویی مسیولان هستند.

بیش از ۱۵۰ کارگر قراردادی در فولاد پارس کار می‌کنند. حقوق آن‌ها به همراه حق اضافه‌کاری و سایر ملحقات مزد ماهانه ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان است.

دور تازه اعتصاب کارگران شرکت فولاد پارس در حالی ادامه دارد که کارگران شرکت ملی فولاد اهواز در پی یک اعتصاب گسترده چند روزه و دستیابی به برخی از خواست‌های‌شان موقتا به اعتصاب پایان داده‌اند.

پایان اعتصاب در شرکت ملی فولاد واقع در اهواز

اعتصاب کارگران شرکت ملی فولاد (اهواز) که در پی خودداری مدیرعامل شرکت از اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و رفع مسدودیت کارت ورودی تعدای از کارگران شنبه دوم دی آغاز شده بود، یک هفته ادامه یافت.

دور جدید اعتصاب و اعتراض سه هزار کارگر فولاد اهواز پس از آن آغاز شد که مدیریت شرکت کارگران را برای گفت‌و‌گو به «جلسه هم‌اندیشی» دعوت کرده بود، حاضر به اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل نشد و جلسه بدون نتیجه پایان یافت.

کارگران مهلت چند روزه‌ای را برای اجرای طرح طبقه‌بندی تعیین کردند. شب قبل از آغاز اعتصاب ۲۱ تن از کارگران به شرکت ممنوع‌الورود شدند. شنبه دو دی کارگران همه‌ی بخش‌های فولاد دست از کار کشیدند و مقابل دفتر معاونت فنی تجمع کردند. مدیرعامل فولاد اهواز مدعی شد واحد ملی فولاد تنها قادر به اجرای ۱۰ درصد طرح طبقه‌بندی مشاغل است. شنبه شب، مدیریت کارخانه کارت ورود ۱۷ نفر دیگر از کارگران را مسدود کرد و شمار کارگران ممنوع‌الورود به کارخانه به ۳۸ نفر رسید.

چهارشنبه ششم دی خواست برکناری مدیرعامل و خلع ید از بانک ملی به خواست‌های کارگران افزوده شد. کارگران همچنین خواستار مشارکت در امر مدیریت شرکت شدند.

در ششمین روز اعتصاب نشستی با حضور نمایندگانی از اداره کل کار استان، نماینده بانک ملی و چند دستگاه دولتی دیگر با حضور نمایندگان کارگران برگزار شد. کارگران پیشنهادات طرح شده در این جلسه را غیرقابل پذیرش خواندند و یک بار دیگر بر مطالبات خود از جمله اجرای کامل طرح طبقه‌بندی، همسان‌سازی حقوق مشابه فولاد اکسین، قراردادی شدن کارگران شرکت شفق، مشارکت در مدیریت و خلع مالکیت از بانک ملی و بازگشت به کار همکاران اخراجی تاکید کردند.

شنبه ۹ دی پس از توافق صورت گرفته با مقامات استانی و بانک ملی مبنی بر واریز ماهانه مبلغ ده میلیون تومان بصورت علی الحساب بابت اجرای طرح طبقه بندی مشاغل تا اجرای کامل این طرح، و وعده بازگشت به کار کارگران اخراجی اعتصاب پایان یافت. کارگران به مدیریت شرکت سه روز مهلت دادند تا شکایت از کارگران به دستگاه قضایی را پس بگیرد.

کارگران فولاد اعلام کردند همچنان در رسیدن به سایر مطالبات خود شامل تبدیل وضعیت همکاران شفق از پیمانی به قراردادی، بازگشت به کار کریم‌سیاحی کارگر اخراجی، خلع مالکیت شرکت از بانک‌ملی و مشارکت کارگری در مدیریت مصمم‌اند.

ادامه اعتراض در صنعت نفت

در هفته‌ی منتهی به جمعه ۱۵ دی، اعتراض، تجمع و اعتصاب کارگران رسمی، پیمانی، کارگران استخدامی ۱۳۹۳ و قرارداد موقت در صنعت نفت برگزار شد. کارگران پیمانی پالایشگاه پارس جنوبی اعلام کردند در اعتراض به بی‌توجهی به مطالباتشان از شنبه ۱۶ دی دور جدیدی از اعتصاب و تجمع را آغاز خواهند کرد.

تجمع کارگران نفت آغاجاری- ۱۳ دی

کارکنان رسمی نفت این هفته نیز با برپایی تجمع اعتراضی خود در شرکت نفت فلات قاره شاغل در بهرگان خواستار حذف سقف حقوق، حذف محدودیت بر سنوات بازنشستگی، اصلاح کف حقوق، اجرای ماده ۱۰ و استقلال صندوق بازنشستگی نفت شدند.

کارگران شرکت فلات‌قاره منطقه‌ عملیاتی بهرگان در تجمع ۸ دی خود بیانیه‌ای صادر کردند. در بیانیه از مسیولان وزارت نفت خواسته شده «به دور از هیاهوی رسانه‌ای» به خواست‌های برحق کارکنان رسمی پاسخ گویند.

چهارشنبه ۱۳ دی کارکنان سکوی ابوذر شرکت نفت فلات قاره، و کارکنان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری با خواست‌های مشابهی تجمع اعتراضی برپا کردند.

جمعه ۱۵ دی نیز کارکنان شرکت نفت فلات قاره ایران منطقه عملیاتی لاوان و بهرگان در تجمع اعتراضی خود خواستار رسیدگی فوری به مطالبات خود شدند.

چهارشنبه ۱۳ دی کارگران پیمانی شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی بندر ماهشهر برای پنجمین روز مقابل ساختمان شرکت در منطقه تجمع کردند و خواستار اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و رفع تبعیض در پرداخت دستمزد شدند.

تجمع اعتراضی کارگران مقابل ساختمان شرکت از شنبه ۹ دی آغاز شده است. بیش از ۳۰۰ کارگر پیمانی این شرکت با دستمزدی کمتر از مصوب قانون کار کار می‌کنند و از بهمن سال گذشته در انتظار اجرای وعده‌ی طرح طبقه‌بندی مشاغل هستند. کارگران می‌گویند دستمزد و مزایای آن‌ها از سایر کارگران شرکتهای پتروشیمی بندر امام نیز کمتر است.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

پایداری بازنشستگان: ادامه تجمع‌های هفتگی

بازنشستگان در هفته‌ی منتهی به ۱۵ دی روزهای یکشنبه، دوشنبه، و سه‌شنبه در ده‌ها شهر به خیابان آمدند و به وضعیت معیشتی خود اعتراض کردند. در حالی که مخالفت با دست‌اندازی دولت بر صندوق بازنشستگی به یکی از سرفصل‌های مطالبات کارگران شاغل و بازنشسته صنعت نفت تبدیل شده، این هفته کانون بازنشستگان بانک‌ها نیز صدای اعتراض خود را به دست‌اندازی دولت به صندوق بازنشستگی بانک‌ها بلند کرد.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

کانون بازنشستگان بانک‌ها در بیانیه‌ای نوشت «بر اساس اخبار واصله اخیراً حرکتی توسط وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی آغاز شده که بر اساس آن تصمیم گیری در خصوص تمام دارایی‌های صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها در اختیار وزیر تعاون و کار و رفاه اجتماعی قرار می‌گیرد.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.