ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

منابع آگاه: کارمندان حکومت قبلی افغانستان تحت تعقیب نیروهای سپاه در ایران

منابع آگاه به «زمانه» گفته اند که سپاه پاسداران در داخل خاک ایران، مقام‌ها و کارمندان دولت سابق افغانستان را تحت تعقیب و بازجویی قرار داده است. روایت دو تن از این کارمندان را در ادامه می‌خوانید.

کابل ــ بعد از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان شمار زیادی از ماموران و نیروهای افغان به کشور ایران فرار کرده و در آنجا زندگی می‌کنند اما معلومات منابع «زمانه» نشان‌دهنده این است که تعدادی از این افراد در جمهوری اسلامی ایران بخاطر شریک ساختن برخی از موضوعات محرم [محرمانه] درباره افغانستان تحت تعقیب و پرس‌وپال [بازجویی] قرار می‌گیرند.

احمد نام مستعار یکی از ولسوالان در شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند است. او که دو سال و چهار ماه قبل، بعد از سقوط ولایت هلمند به دست طالبان از طریق خط مرزی ابریشم در ولایت نیمروز به ایران فرار کرده، در حال حاضر در یکی از شهرهای ایران سکونت دارد. احمد می‌گوید:

از مدت دو ماه به این طرف در وضعیت بسیار بدی قرار دارم زیرا نیروهای سپاه پاسداران دو بار مرا فراخواندند و از من می‌خواهند درباره برخی موضوعات برای‌شان معلومات بدهم؛ چیزهایی که من در باره آن هیچ اطلاعی ندارم.

 او می‌افزاید:

من از ترس طالبان هلمند را ترک کردم، بخاطر اینکه در ایران بدون از ترس زندگی کنم. حالا درین جا چیزهایی از من پرسیده می‌شود که می‌دانم اگر همکاری بکنم یا نکنم آینده مرا دشوار خواهد کرد. از همین خاطر به بهانه‌های مختلف فشار می‌آورند که یا باید با نیروهای سپاه همکاری کنم یا باید ایران را ترک کنم و به افغانستان بروم.

احمد می‌گوید در ایران با برخی از بزرگان حکومت قبلی و با اعضای رهبری شورای مقاومت مردمی به رهبری امیر اسماعیل خان در شهر مشهد ایران تماس‌هایی برقرار نموده و از آنها طلب همکاری نموده است، ولی هنوز مشخص نیست که سرنوشت او در ایران چی خواهد شد.

تمیم نام یکی از منسوبین حکومت قبلی افغانستان است. او نیز روایتی مشابه دارد و می‌گوید بعد از سقوط کابل به‌خاطر رسیدن به کشور ایتالیا با فامیل خویش روانه تهران شده اما بعد از یک سال حضور در ایران به بهانه‌های مختلف مورد سوال قرار می‌گرفت تا دست آخر مجبور شده این کشور را ترک کند و به کابل باز گردد.

به گفته تمیم او چندین بار از سوی نیروهای حکومتی ایران مورد بازجویی قرار گرفته از آن‌جایی‌که او در نیروهای محافظت عامه وظیفه داشته و معلوماتی نیز در این زمینه دارد، از او خواسته ‌شده تا درباره بند کمال خان در ولایت نیمروز معلومات بدهد.

او می‌گوید:

وقتی حاضر به پاسخگوی نشدم به بهانه های مختلف مجبور به ترک ایران میشدم و بعد این کشور را ترک نمودم.

این سرباز افغان می‌افزاید موضوع را با مقام‌های وزارت داخله حکومت طالبان نیز شریک ساخته و برایشان گفته که شمار دیگری از نیروهای حکومت قبلی افغانستان در ایران نیز با مشکل او روبرو هستند اما اینکه طالبان درین زمینه چه رویکردی دارند را نمی‌داند.

زمانه نمی‌تواند مستقلاً روایت این افراد را تایید کند. اما این اولین باری نیست که افغان‌های مقیم ایران گزارش می‌کنند که نیروهای سپاه برای معلوم کردن برخی از اسرار، افراد مختلف را مورد پرسش قرار می‌دهند. از سال‌ها پیش این رویکرد به گونه‌های مختلف ادامه داشته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.