ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حکم اعدام یوسف احمدی، زندانی سیاسی کُرد تأیید شد

اتهام یوسف احدی، «بغی» از طریق عضویت در یکی از احزاب اپوزیسیون کُرد است. به‌رغم اعتراضات گسترده پس از اعدام محمد قبادلو و فرهاد سلیمی، جمهوری اسلامی بی‌اعتنا به این اعتراضات به سرکوب و کشتار ادامه می‌دهد.

وب‌سایت کُردپا اعلام کرد که شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور حکم اعدام یوسف احمدی، زندانی سیاسی کُرد در زندان سنندج، را تأیید کرده است.

شهریورماه گذشته شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی سنندج به ریاست قاضی سعیدی، یوسف احمدی را به اتهام «بغی» (شورش علیه حکومت اسلامی) از طریق عضویت در یکی از احزاب اپوزیسیون کُرد و آن‌چه «مشارکت در قتل دو عضو سپاه پاسداران» ادعا شده، به اعدام محکوم کرده بود.

هم‌زمان سه متهم دیگر این پرونده به نام‌های محمد کریمی، باسط کریمی و محمد فیضی به حبس‌های طولانی‌مدت محکوم شدند. دادگاه انقلاب سنندج این سه شهروند را به ترتیب به ۲۵، ۲۰ و ۲۰ سال حبس محکوم کرد.

نیروهای اداره اطلاعات این چهار شهروند کُرد اهل شهرستان بانە را هشتم اردیبهشت ١٣٩٩ دستگیر و به بازداشتگاهی در سنندج منتقل کرده بودند. آن‌ها در زمان بازداشت برای گرفتن اعترافات اجباری تحت شکنجه شدید جسمی و روحی قرار گرفتند و تا ماه‌ها از حق تماس و ملاقات با خانواده محروم بودند.

یوسف احمدی همچنین در جریان سرکوب زندانیان زندان مرکزی سنندج در ٩ مهر ۱۴۰۱ به همراه دو زندانی محکوم به اعدام به نام‌های هیمن مصطفایی و شورش مروتی پس از ضرب‌وشتم شدید از سوی نیروهای امنیتی زندان مجدداً به بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر منتقل شدند و به مدت چند ماه در این بازداشتگاه امنیتی تحت بازجویی و شکنجه قرار گرفتند.

هیمن مصطفایی ۳۱ خرداد و شورش مروتی ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ در زندان سنندج اعدام شدند.

تأیید حکم اعدام یوسف احمدی در حالی صورت می‌گیرد که سحرگاه سه‌شنبه سوم بهمن، جمهوری اسلامی محمد قبادلو، یکی دیگر از معترضان جنبش «زن، زندگی، آزادی» را به‌رغم اشکالات قانونی به دار آویخت. او نهمین معترض جوانی بود که ماشین کشتار جمهوری اسلامی جانش را به دلیل شرکت در اعتراضات ۱۴۰۱ گرفت.

همچنین در بامداد همان روز، فرهاد سلیمی، زندانی سیاسی اهل سنت کُرد نیز بدون اجازه ملاقات با خانواده‌اش اعدام شد.

اعدام این دو زندانی سیاسی با وجود مخالفت‌ها و اشکالات قانونی در اجرای حکم، فضای احساسی و ملتهبی را در میان مخالفان جمهوری اسلامی ایجاد کرد.

۶۱ زندانی در بند زنان اوین، زینب جلالیان، زندانی سیاسی کُرد در زندان یزد، توماج صالحی، خواننده معترض موسیقی رپ در زندان اوین، شماری از زندانیان سابق، خانواده‌های زندانیان و گروهی از شهروندان معترض اعلام کرده‌اند که از امروز پنج‌شنبه ۵ بهمن «علیه اعدام» اعتصاب غذا خواهند کرد.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر هم در بیانیه‌ای ضمن اشاره به اعدام  محمد قبادلو و فرهاد سلیمی گفت ۱۱ نفر دیگر در خطر قریب‌الوقوع اعدام قرار دارند. این نهاد مدافع حقوق بشر افزود «مقامات ایران اخیراً اعدام‌ها را با شدت نگران‌کننده‌ای افزایش داده‌اند».

سازمان عفو بین‌الملل نیز با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن اعدام‌ها در ایران، اجرای حکم اعدام این دو زندانی را «نشان‌دهنده سقوط وحشتناک به قلمرو جدیدی از بی‌رحمی» در جمهوری اسلامی ایران دانست.

راوینا شامداسانی، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل در ژنو نیز در واکنش به اعدام‌های جدید در ایران از افزایش شمار اعدام‌ها در یک سال اخیر توسط جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.