ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کتائب حزب‌الله عراق عملیات علیه نیروهای آمریکایی را تعلیق کرد ــ واشنگتن در تدارک حمله‌

کتائب حزب‌الله مسئول حمله پهپادی به نیروهای آمریکایی در پست دیده‌بانی نظامی «برج ۲۲» است که در آن سه نظامی آمریکایی کشته شدند. یک مقام آمریکایی گفته پاسخ تلافی‌جویانه‌ی آمریکا «در طی چند روز» انجام خواهد شد و نیروهای آمریکایی به «اهداف متعددی» حمله خواهند کرد. به گزارش گاردین، تهران از طریق واسطه به آمریکا هشدار داده که در تلافی حمله احتمالی به اهداف داخل ایران، به اهداف آمریکایی در خاورمیانه حمله خواهد کرد.

دبیرکل شبه‌نظامیان کتائب حزب‌الله عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که این گروه تحت حمایت جمهوری اسلامی «عملیات نظامی و امنیتی» خود را علیه نیروهای آمریکایی «تعلیق» می‌کند.

ابوحسین الحمیداوی در این بیانیه که سه‌شنبه ۱۰ بهمن / ۳۰ ژانویه منتشر شد، گفت: «ما - به منظور جلوگیری از شرمنده شدن دولت عراق - تعلیق عملیات نظامی و امنیتی علیه نیروهای اشغالگر را اعلام می کنیم، و به دفاع از مردم خود در غزه به شیوه های دیگر ادامه خواهیم داد».

الحمیداوی در بیانیه‌اش همچنین از فشار ایران برای پرهیز از حمله به نیروهای آمریکایی نوشت:

مقاومت اسلامی کتائب حزب‌الله، تصمیمش را با اراده خود و بدون دخالت دیگران برای حمایت از ملت مظلوم و استوار غزه گرفت ، و بلکه برادران ما در محور، به ویژه در جمهوری اسلامی، چگونگی کار جهادی ما را نمی دانند و بسیار به فشار و تشدید تنش علیه نیروهای اشغالگر آمریکایی در عراق و سوریه اعتراض می کردند

بنا به برخی گزارش‌ها، کتائب حزب‌الله مسئول حمله پهپادی به نیروهای آمریکایی در پست دیده‌بانی نظامی «برج ۲۲» در شمال شرقی اردن نزدیک مرز سوریه بود که در آن سه نظامی آمریکایی کشته و ۳۴ نفر دیگر مجروح شدند. پس از آن واشنگتن وعده‌ی اقدام تلافی‌جویانه داد. دولت مرکزی عراق این حمله را محکوم کرد اما گفت تا زمانی که جنگ غزه ادامه یابد، تنش‌های منطقه‌ای نیز ادامه خواهد داشت.

با کشته شدن سربازان آمریکایی، تنش در خاورمیانه بیش از پیش تشدید شده و نگرانی از وسعت گرفتن درگیری‌ها در این منطقه افزایش یافته است.

هرچند شماری از سیاستمداران به‌ویژه جمهوری‌خواه در ایالات متحده خواهان اقدام نظامی علیه ایران به عنوان مسئول اصلی این حمله شدند، به گفته‌ی خود مقام‌های آمریکایی، مدرکی بر نقش مستقیم ایران در این حمله و هدایت حمله از سوی تهران در دست نیست. جمهوری اسلامی هر گونه نقشی در این حمله را انکار کرده است.

اندکی پیش از انتشار بیانیه‌ی رهبر کتائب حزب‌الله، جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده در حضوری کوتاه در جمع خبرنگاران سه‌شنبه در پاسخ به این پرسش که آیا درباره نحوه پاسخ‌دهی به حمله پهپادی تصمیم گرفته است یا خیر، جواب داد: «بله!»

پس از انتشار بیانیه کتائب حزب‌الله، گزارش‌های تاییدنشده از سوی برخی رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با ارجاع به منابع عراقی، نوشتند که «توقف موقت» عملیات نظامی علیه نیروهای آمریکایی حاصل توافق اسماعیل قاآنی، فرمانده سپاه قدس، و محمدشیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق است.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، فرهاد علاءالدین، مشاور امور خارجه نخست وزیری عراق گفته است که توقف عملیات نظامی کتائب حزب‌الله پس از مذاکرات فشرده‌ و تلاش‌های دیپلماتیک با «همه‌ی طرف‌های مربوط در داخل و خارج عراق» رخ داده است.

پس از آغاز جنگ در غزه، گروه‌های موسوم به «مقاومت اسلامی» در عراق، به گفته‌ی خودشان در حمایت از فلسطینیان، بارها به مواضع نیروهای آمریکایی در سوریه و عراق حمله پهپادی کردند اما این حمله‌ها تا پیش از حمله یکشنبه به برج ۲۲، باعث کشته شدن سربازان آمریکایی نشده بود. ایالات متحده نیز بارها در حمله‌های تلافی‌جویانه مواضع این نیروها را هدف قرار داده بود و گاه شماری ازآنها را کشته بود.

کتائب حزب‌الله نیرومندترین گروه شبه‌نظامی در ائتلاف «مقاومت اسلامی» در عراق است. جمهوری اسلامی از این گروه‌های شبه‌نظامی حمایت می‌کند اما می‌گوید که تصمیم‌گیری در این گروه‌ها مستقل از تهران انجام می‌شود.

واشنگتن در تدارک حمله

در عین حال شبکه‌ی خبری آمریکایی «ای‌‌بی‌سی نیوز» گزارش داده است که ایالات متحده برای حمله‌ی تلافی‌جویانه آماده می‌شود.

یک مقام آمریکایی که نام‌اش فاش نشده، به این شبکه گفته است که پاسخ تلافی‌جویانه‌ی آمریکا «در طی چند روز» انجام خواهد شد و نیروهای آمریکایی به «اهداف متعددی» حمله خواهند کرد.

او گفته که این هدف‌ها با دقت انتخاب شده اند و تأسیساتی هستند که حمله‌ی یکشنبه را ممکن کرده اند.

این مقام آمریکایی در پاسخ به این سوال که هدف‌ها داخل ایران هستند یا خارج آن، اظهارنظری نکرده است.

اندکی پیش از انتشار بیانیه‌ی رهبر کتائب حزب‌الله، جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده در حضوری کوتاه در جمع خبرنگاران سه‌شنبه در پاسخ به این پرسش که آیا درباره نحوه پاسخ‌دهی به حمله پهپادی تصمیم گرفته است یا خیر، جواب داد: «بله!»

بایدن درباره اینکه آیا ایران را مسئول کشته شدن سه سرباز ایرانی می‌داند یا نه، چنین پاسخ گفت:

آنها را به این معنا مسئول می‌دانم که سلاح‌ها را در اختیار کسانی که این کار را کردند، قرار دادند.

همزمان خبرنگار شبکه‌ی خبری سی ان ان در گزارشی برای این شبکه با اشاره به گفت‌و‌گویش با مقامی آمریکایی خبر داد که این مقام گفته تصمیم به حمله به اهدافی داخل خاک ایران از سوی جو بایدن «بسیار نامحتمل» است.

تهدید ایران

روزنامه‌ی بریتانیایی گاردین سه‌شنبه شب گزارش داد که جمهوری اسلامی از طریق میانجی به ایالات متحده هشدار داده که هر حمله داخل خاک ایران، با حمله به اهداف آمریکایی در خاورمیانه تلافی خواهد شد.

بر اساس این گزارش، نیروهای ایرانی در انتظار پاسخ جو بایدن به حمله پهپادی به برج ۲۲ در وضعیت آماده‌باش قرار دارند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • جانگولر

    آمریکا ...بیجا کرده... حمله کنه باید برن گم شن