ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سپهر شیرانی در بازداشتگاه اطلاعات سپاه زاهدان جان باخت ــ کمپین فعالان بلوچ می‌گوید او را در زیر شکنجه کشتند

ماموران امنیتی سپهر شیرانی را ۱۰ بهمن بازداشت کردند و دو روز بعد در تماس با خانواده‌اش گفتند که او در بازداشتگاه جان باخته است. کمپین فعالان بلوچ می‌گوید با شلیک گلوله به سر، شیروانی را به قتل رسانده و جسد او را بر پشت‌بام خانه‌شان بردند تا قتلش را خودکشی جلوه دهند.

سپهر شیرانی، دانشجوی ۱۸ ساله بلوچ که ۱۰ بهمن به دست نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت شده بود، در بازداشتگاه این نهاد نظامی و امنیتی جان باخت. یک سازمان حقوق بشری می‌گوید که ماموران امنیتی با شلیک گلوله به سر این دانشجو، او را به قتل رساندند.

حال‌وش که به صورت ویژه اخبار مربوط به نقض حقوق بلوچ‌ها در ایران را پوشش می‌دهد به نقل از منابع خود نوشت ۱۲ بهمن با خانواده سپهر شیرانی تماس گرفتند و خبر دادند که او جانش را از دست داده است.

به گفته این منبع نیروهای امنیتی تا به حال به خانواده این دانشجوی بلوچ در باره علت جان باختن او توضیحی نداده‌اند و جسد او در اختیار نیروهای امنیتی است.

کمپین فعالان بلوچ هم به نقل از منابع خود گفت که سپهر در زمان بازداشت توسط نیروهای اداره اطلاعات مورد شکنجه قرار گرفته که بر اثر آن جان خود را از دست داده است.

این نهاد ناظر بر وضعیت بلوچ‌ها در ایران عصر ۱۲ بهمن در بروزرسانی خبر کشته شدن سپهر شیرانی، به نقل از منابع مطلع نوشت: «نیروهای اداره اطلاعات بر اثر شکنجه سپهر را به قتل رسانده و در یک سناریوی ساختگی با شلیک گلوله به سر و انتقال او به پشت بام منزل، مرگ او را خودکشی جلوه دادند».

به گفته فعالان بلوچ ماموران امنیتی علت بازداشت سپهر شیرانی را فعالیت مجازی او اعلام کرده بودند.

بلوچ‌ها در شرق و جنوب شرقی ایران در تمام سال‌های حکمرانی جمهوری اسلامی و نظام سلطنتی تحت سرکوب بوده‌اند. از مهر ۱۴۰۱ که اعتراض‌های گسترده در واکنش به تجاوز رئیس پلیس چابهار به یک زن نوجوان منتشر شد، حکومت با خشونت بیشتری بلوچ‌ها را سرکوب می‌کند. در سال ۲۰۲۳ حداقل ۱۰۰۰ شهروند بلوچ بازداشت شدند. فعالان حقوق بشر در بلوچستان پیش از این از شکنجه خشن بازداشت‌شدگان خبر داده بودند.

*این خبر با اطلاعات تازه به روزرسانی شده و محتوای آن تغییر کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.