ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ارزش تحلیلی مفهوم فساد در فهم اقتصاد سیاسی جمهوری اسلامی

پرسش‌وپاسخ با مهرداد وهابی

مهرداد وهابی در این گفتار از جمله به این پرسش پاسخ می‌دهد که آیا فساد و «فساد سیستماتیک» یا «اقتصاد مافیایی» توصیف دقیقی است از آن چه در کشور ما به «نهاد» مبدل شده؟

هدف و ساختار این گفتارچیست؟

رسانه‌های جمعی عموما در انتقاد از وضعیت نابسامان اقتصادی در ایران از فساد و اختلاس، «فساد سیستماتیک»، اقتصاد مافیایی، و اصطلاحات مشابه استفاده می‌کنند. حتی خامنه‌ای در پاسخ به این انتقاد‌ها گفته است که در ایران فساد وجود دارد اما «سیستماتیک» نیست. به باور دکتر مهرداد وهابی، استاد اقتصاد دانشگاه سوربن شمالی و پژوهشگر چپ مفاهیم مزبور برای فهم اقتصاد سیاسی ایران نه تنها روشنگر نیست بلکه عموما مضامین این مفاهیم را قلب می‌کند. برای نمونه فساد در اندیشه اقتصادی می‌تواند تحت شرایطی از نابسامانی اقتصادی بکاهد و مسبب افزایش کارایی اقتصادی شود.

برای این که بحث درباره فساد جنبه تحلیلی یابد مصاحبه دو بخش را در برمی‌گیرد.

بخش نخست به تعریف فساد از جانب نهادهای بین المللى نظیر سازمان ملل، شاخص جهانی فساد، علل و حوزه گسترش فساد (بخش دولتی، خصوصی وغیره)، دیدگاه اقتصاددانان و سیاست پژوهان و جامعه شناسان اختصاص دارد و در بخش دوم آن چه در ایران دوره جمهوری اسلامی فساد نامیده می‌شود مورد تامل و ریشه یابی قرار می‌گیرد و در پرتو آن به نمونه‌های اخیر همچون چای دبش یا «گم شدن» ۴۸ قطعه قالی نفیس کاخ سعد آباد نیز برخورد می‌شود و این پرسش مطرح می‌گردد که آیا فساد و «فساد سیستماتیک» یا «اقتصاد مافیایی» توصیف دقیقی است از آن چه در کشور ما به «نهاد» مبدل شده؟

پنجشنبه شب ۸ فوریه (۱۹بهمن) / تلویزیون جنبش با سیامک قبادی

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.