ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ماموستا محمد خضرنژاد، روحانی سرشناس کُرد را به اتهام «افساد فی‌الارض» به اعدام محکوم کردند

خضرنژاد در مراسم گرامیداشت یکی از کشته شدگان در بوکان گفته بود: « افرادی که قهرمانانه به میدان می‌آیند، مبارزه می‌کنند و خون‌شان را فدای آزادی و رهایی مردم‌شان می‌کنند، آنها فرزند میهن و مردم‌شان هستند، آنها سربلند هستند و پیام این است که شهید نمی‌میرد.»

محمد خضرنژاد، روحانی ۴۵ ساله کُرد اهل سنت بوکان که در جریان خیزش ژینا به دست نیروهای امنیتی بازداشت شد، توسط شعبه سوم دادگاه انقلاب ارومیه به ریاست قاضی رضا نجف‌زاده به اعدام و ١٦ سال حبس محکوم شد.

نیروهای امنیتی ایران در آبان سال ۱۴۰۱ ماموستا محمد خضرنژاد، اهل بوکان واز روحانیون اهل سنت را بازداشت کردند.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران «افساد فی الارض»، «اقدام علیه امنیت ملی از طریق لطمه وارد کردن به تمامیت یا استقلال کشور» و «تبلیغ علیه نظام» را به خضرنژاد نسبت داده و به استناد همین اتهام‌ها به اعدام او حکم داده است.

شبکه حقوق بشر کُردستان مستقر در پاریس با تایید این خبر از قول یک منبع آگاه در ارومیه نوشت:

دادگاه ماموستا خضرنژاد در چهار جلسه کوتاه که آخرین آن در آبان سال جاری بود به صورت ویدئو کنفرانس و بدون حق داشتن وکیل برگزار شد و قاضی، بدون شنیدن توضیحات و دفاعیات متهم و تنها بر اساس گزارش وزارت اطلاعات اقدام به صدور حکم اعدام و ۱۶ سال حبس کرده است.

این منبع آگاه هم‌چنین به این نهاد حقوق بشری گفت که «محمد خضرنژاد در زمان بازداشت به مدت سه ماه و نیم در سلول انفرادی بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه برای انجام اعترافات اجباری مورد شکنجه شدید جسمی و روحی قرار گرفته و ویدیوی ضبط شده از اعترافات اجباری او توسط وزارت اطلاعات نیز به عنوان مدرک علیه این روحانی کُرد در پرونده آمده است.»

به گفته این منبع آگاه، «شدت شکنجه‌های جسمی به حدی بوده که حتی پس از انتقال این روحانی به زندان ارومیه، آثار آن روی بدنش قابل مشاهده بوده است.»

این منبع آگاه می‌گوید که ماموستا خضرنژاد در جلسات دادگاه، علی‌رغم نداشتن وقت کافی برای دفاع از خود با رد تمام اتهام‌های مطرح شده، اعلام کرد که تمامی اعترافات از جمله ویدیوی ضبط شده از او توسط وزارت اطلاعات، به اجبار و در نتیجه شکنجه‌های شدید انجام شده است.

این منبع آگاه هم‌چنین می‌افزاید که ماموستا خضرنژاد در جلسات دادگاه، صلاحیت دادگاه انقلاب را برای رسیدگی به اتهامات خود به عنوان یک روحانی زیر سوال برده بود.

صدور حکم اعدام از سوی دادگاه انقلاب اسلامی برای این روحانی کُرد به اتهام «همکاری با گروه‌های تندرو مذهبی» در حالی صورت می‌گیرد که او همواره در سخنرانی‌ها و بیانیه‌های خود منتقد هر نوع تندروی‌ مذهبی بوده است.

ماموستا محمد خضرنژاد  شنبه ۲۸ آبان‌ ١٤٠١، به دست نیروهای امنیتی به همراه فرزندش یاسر در منزل خود  با خشونت بازداشت شد.

نیروهای امنیتی با شکستن درب منزل و اعمال خشونت اقدام به ضرب و شتم او و‌ دیگر اعضای خانواده کردند.

بازداشت این روحانی کُرد به دنبال سخنرانی انتقادی او در مراسم یادبود اسعد رحیمی از کشته‌شدگان اعتراضات مردمی بوکان در مسجد افتخاری این شهر صورت گرفت. او در این مراسم گفته بود:

تسلیت گفتن به خانواده شهدا لازم نیست، شهید متعلق به خانواده نیست، افرادی که قهرمانانه و مردانه به میدان می‌آیند، مبارزه می‌کنند و خون‌شان را فدای آزادی و رهایی مردم‌شان می‌کنند، آنها فرزند میهن و مردم‌شان هستند، آنها سربلند هستند و پیام این است که شهید نمی‌میرد.

او پس از آغاز خیزش ژینا در کانال تلگرامی خود نظرات و مطالبی در همراهی با اعتراضات مردمی و گرامی‌داشت جان‌باختگان منتشر کرده بود و  با شرکت در مراسم خاکسپاری و ختم جانباختگان اعتراضات ضمن اعلام همدردی با خانواده قربانیان، خواستار توقف کشتار معترضان شده بود.

مهر ماه ۱۴۰۱ بیانیه‌ای با امضای ۲۶۶ روحانی اهل سنت در کردستان در حمایت از خیزش «ژن، ژیان، ئازادی» و  هم‌چنین محکومیت اقدامات خشونت‌آمیز حکومت منتشر شد. ماموستا خضرنژاد یکی از امضاکنندگان آن بود.

در این بیانیه با اشاره به قتل حکومتی ژینا امینی و سرکوب معترضان آمده بود:

ما به عنوان جمعی از علمای اهل سنت مناطق کردنشین، ضمن اعلام حمایت قاطع خود از مطالبات به‌حق و قانونی مردم، خشونت و بازداشت و قتل و کشتار معترضان را شدیدا محکوم کرده و مراتب تسلیت و تعزیت خود را به همه ملت غیور و ستم کشیده ایران، اعلام می‌نماییم.

ماموستا خضرنژاد سال‌ها امامت جماعت مسجد روستاهای کوسه و ناچیت از توابع شهرستان بوکان را به عهده داشت، اما هر بار با فشار نهادهای امنیتی ناچار به استعفا از این مسئولیت‌ها شده بود.

ماموستا خضرنژاد در سال‌های گذشته بیشتر به پژوهش و ترجمه در حوزه علوم اسلامی اشتغال داشته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.