ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مجله دانش و فن: مروری بر رویدادهای جهان علم

هواى پاک‌‌تر زمینه‌ساز هوایى طوفانى‌تر، غذا و دندان‌های فیل‌ها، احیاى قابلیت کنترل ادرار در موش‌هاى فلج و تلسکوپ فضایى «کوروت» خبرهای علمی این هفته هستند.

هواى پاک را باید از جمله مطالبات ثابت هر شهروندى دانست و کسى هم پیدا نمى‌شود که از آلاینده‌های جوّی راضی باشد. ولى متأسفانه طبق مدل‌سازى‌‌هاى جدید اقلیمى، کاهش غلظت آلاینده‌هاى انسانى، یا به عبارت دقیق‌تر، اُفت غلظت ایروسول‌هاى جوى، می‌تواند از جمله عوامل اصلى رشد آمار طوفان‌هاى گرمسیرى در اقیانوس اطلس شمالى‌ باشد.

دیرین‌شناسان موزه‌ی تاریخ طبیعى لندن، به‌تازگی دست به تحقیقاتى روى فسیل‌هاى به‌جامانده از دندانِ فیل‌هاى کهن آفریقایى و همچنین نمونه‌هایى از خاک متعلق به همون دوران زدند و متوجه شدند این فیل‌ها، میلیون‌ها سال قبل از اینکه به دندان‌هاى لازم براى جویدن بافت‌هاى زمخت گیاهى مجهز بشوند، به خوردن این گیاهان – که غالباً هم پر از شن و ماسه هستند – روی آورده بودند.

هفته‌ی گذشته، جمعی از عصب‌شناسان آمریکایى اعلام کردند که موفق شدند اعصاب مثانه‌ی چندین موش مبتلا به ضایعات نخاعى را احیاء کنند. این اقدام مى‌تواند زندگى انسان‌هاى مبتلا به همین ضایعات را هم متحول کند.

تلسکوپ فضایى ٢٧ سانتیمترىِ کوروت (COROT)، وابسته به سازمان فضایى اروپا (ESA)، که طى شش سال گذشته، موفق به کشف ٣٠ سیاره فراخورشیدى، و قریب به ١٠٠ سیاره احتمالى فراخورشیدى شده بود، هفته‌ی گذشته با از کار افتادن آخرین رایانه‌ی یدکى‌اش، به کار خود پایان داد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.