ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حق رای ندادن؛ در گفت‌وگو با جلال ایجادی

اقلیتی که در انتخابات ریاست جمهوری ایران رأی ندادند از چه گروه‌ها و طبقاتی تشکیل شده‌اند و خواسته‌اشان چیست؟ این گروه با چه انگیزه‌هایی رای ندادند؟

گفتمان اصلی در رسانه های فارسی زبان در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۲حول افرادی می‌گشت که در انتخابات شرکت کردند.

جلال ایجادی

در یکی دو ماه اخیر، کمتر رسانه ای به اقلیتی که رای ندادند توجه داشت؛ اقلیتی که رشدی سریع بین انتخابات ۸۸ تا ۹۲ داشت. در آخرین انتخابات ریاست جمهوری ایران طبق آمار وزارت کشور حدود ۷۲ درصد از واجدین شرایط در انتخابات شرکت کردند. این آمار، در مقایسه با انتخابات قبلی که ۸۵ درصد از واجدین شرایط در آن شرکت کردند، افت شدیدی را نشان می‌دهد. حتی در تهران از حدود پنج میلیون نفری که واجد شرایط بودند، حدود دو و نیم میلیون نفر، یعنی ۵۰ درصد از جمعیت یادشده رای ندادند. در کل حدود ۳۰ درصد از واجدین شرایط در انتخابات اخیر ریاست جمهوری  شرکت نکردند.

آیا ندادن رای نیز یک حق است؟ به طور کلی درجه دموکراسی تا حدودی با به رسمیت شناختن حقوق اقلیت ارزیابی می‌شود. حال پرسش اینجاست که این ۳۰ درصد که اقلیت بزرگی را تشکیل می‌دهند، از چه گروه‌ها و طبقاتی تشکیل شده‌اند و خواسته‌اشان چیست؟ این گروه از مردم با چه انگیزه‌هایی رای ندادند؟

جلال ایجادی، جامعه شناس، در گفت‌وگو با پانته‌آ بهرامی به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.