ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سیل در سيستان و بلوچستان؛ سیل‌زدگان منتظر امدادرسانی و نامزدهای مجلس در حال «گدایی رأی»

دست‌کم ۳۸۷ روستا در شهرستان‌های دشتیاری، چابهار و قصرقند به محاصره سیل شديد در آمدند. در این شرایط بحرانی و در حالی که مسئولان هنوز کمترین امکانات را برای سیل‌زدگان فراهم نکرده‌اند، صندوق‌های رأی به مناطق سیل‌زده ارسال شد.

انتخابات مجلس امروز جمعه ۱۱ اسفند در حالی برگزار می‌شود که در سیستان و بلوچستان، در یکی از محروم‌شده‌ترین استان‌های ایران هزاران نفر چند روز را بدون امدادرسانی در محاصره سیل سپری کرده‌اند و با سردتر شدن هوا در روزهای آتی شهروندان شامل سوخت‌بران دست به کار جمع‌آوری و توزیع کمک‌های مردمی شده‌اند.

دست‌کم ۳۸۷ روستا در شهرستان‌های دشتیاری، چابهار و قصرقند در استان سیستان و بلوچستان در چند روز گذشته به محاصره سیل شديد در آمدند. بارش شدید باران و جاری شدن سیل موجب شد راه‌ها بسته شوند، پل‌ها شکسته شوند و تنها امدادرسانی هوایی ممكن باشد که در دسترس بودن آن نیز موجب شد شماری از شهروندان جان خود را از دست بدهند.

روستای ریپک لال محمد از توابع شهرستان دشتیاری که در محاصره سیل است، اهالی آن با استفاده از قایق صیادان بلوچ به نقاط امن منتقل شدند./ کمپین فعالین بلوچ

دو سد بزرگ در بخش ساربوک و تلنگ سرریز کردند و رودخانه بزرگ کاجو چند بار طغیان کرده است.

با توجه به ادامه بارندگی‌ها همچنان انتظار می‌رود که مسیرهای بیشتری بسته شود و شهروندان بیشتری به امدادرسانی نیاز داشته باشند.

در چند روز گذشته، در قصرقند، بخش تلنگ، دشتیاری، بخش پلان، پیرسهراب وسعت زیادی از زمین‌های کشاورزی و منازل تخریب شدند.

به گزارش «کمپین فعالین بلوچ» دست‌کم چهار شهروند در شهرستان‌های قصرقند و دشتیاری کشته شدند. یکی از کشته‌شدگان کودکی ۱۱ ساله بود که به دلیل پاره شدن سیم برق دچار برق‌گرفتگی شد. دو شهروند نیز به علت عارضه‌های جسمی و عدم امدادرسانی مناسب جان خود را از دست دادند.

همزمان عبدالحميد اسماعيل‌زهی، امام جمعه اهل سنت از مردم خواسته است که برای کمک به سیل‌زدگان در جنوب بلوچستان بسیج شوند. 

کمپین فعالین بلوچ گزارش داد که سوخت‌بران و صیادان بلوچ با قایق‌های خود در مناطق سیل‌زده در حال امدادرسانی هستند.

به گفته منابع کمپین، ده‌ها قایق صیادان بلوچ از چابهار به مناطق سیل‌زده توسط خود مردم اعزام شدند و در حال انتقال سیل‌زدگان به نقاط امن هستند.

اما کسانی که در مناطق صعب العبور هستند نتوانسته‌اند به این امدادها دسترسی پیدا کنند.

تصاویر سیل شهرستان دشتیاری نشان می‌دهد که خانه‌های گلی مردم سیل‌زده اکنون در حال ریزش و تخریب است. پیرسهراب، بخش پلان و بخش تلنگ از مراکز بحرانی سیل هستند که کار امدادرسانی به آنها از طرف خود مردم و به دلیل کمبود امکانات با کندی صورت می‌گیرد.

خانه‌های گلی بر اثر بارندگی‌های مداوم در حال ریزش هستند/ ویدیو از کمپین فعالین بلوچ

بار دیگر شرایط بحرانی در سيستان و بلوچستان با انتخابات در جمهوری اسلامی همراه می‌شود، انتخاباتی که بسیاری از فعالان و شهروندان در ایران و به طور خاص در سيستان و بلوچستان تحریم کرده‌اند. 

اکرم موچا، بلاگر بلوچ با انتشار ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «این خانه و زندگی من است که زیر آب رفته و هیچ مسئولی رسیدگی نمی کند و کاندیداها در حال رفتن به منازل مردم برای گدایی رأی هستند.»

در شرایط بحرانی سيستان و بلوچستان و در حالی که مسئولان هنوز کمترین امکانات را برای سیل‌زدگان فراهم نکرده‌اند، صندوق‌های رأی به مناطق سیل‌زده ارسال شده‌اند. 

انتقال صندوق رأی به سیستان و بلوچستان/ ویدیو از کمپین فعالین بلوچ

همزمان گزارش سازمان هواشناسی نشان می‌دهد که از امروز جمعه ۱۱ اسفند هوا در مناطق سیل‌زده سردتر خواهد شد. فعالان و گروه‌های امدادرسان در حال انتشار فراخوان برای کمک و امدادرسانی به سیل‌زدگان هستند.

فرماندار قصرقند درباره آخرین وضعیت جنوب بلوچستان گفته است: «باران راه ۱۳ روستای محدوده بالا و پایین دستِ سد زیردان ساربوک و ۲۳ روستای حاشیه رودخانه کاجو و ۷۴ روستای بخش تلنگ را قطع کرده و این روستاها همچنان از چهار روز گذشته در محاصره سیل قرار دارند.»

او گفت که هیچ راه ارتباطی جز هوایی به این مناطق  که شامل ۴۳ هزار نفر می‌شود وجود ندارد.

اما این مقام مسئول درباره شیوه تأمین امدادرسانی هوایی اظهارنظری نکرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.