ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران، یکی از ناامن‌ترین کشورها برای کارگران؛ مرگ و زخمی شدن دست‌کم ۱۰ کارگر در سه روز گذشته

طی سه روز گذشته، دست‌کم ده کارگر که تعدادی از آنها کارگران فصلی یا روزمزد بودند در چهار حادثه جداگانه شغلی جان خود را از دست داده یا زخمی شدند.

مرگ کارگران در ایران در سایه فقدان ایمنی کار کماکان ادامه دارد.

طی سه روز اخیر دست‌کم ۱۰ کارگر در چهار حادثه جداگانه شغلی در شهرهای تهران، بندرعباس، اردستان و اراک جان خود را از دست داده یا زخمی شدند.

بنا بر گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، در حادثه اول که روز چهارشنبه ۱۶ اسفند در یک ساختمان نیمه کار و در حال ساخت در خیابان میرداماد تهران رخ داد، چهار کارگر بر اثر تخریب ناگهانی سقف طبقه فوقانی ساختمان دچار مصدومیت شدند.

ایلنا به نقل از جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی نوشته است که این اتفاق به دنبال رعایت نشدن نکات ایمنی رخ داده و سقف طبقه ششم بر روی چهار کارگری که در طبقه پنجم مشغول کار بودند، فرو ریخت و کارگران مصدوم به بیمارستان اعزام شدند.

آماری از تعداد کارگران ساختمانی در ایران وجود ندارد. ولی حوادث کار در بخش ساختمان بسیار بالاست.

هم‌چنین کارگران ساختمانی کارشان فصلی است و در فصل زمستان‌ بطور معمول بیکارند. بخش قابل توجهی از کارگران ساختمانی فاقد بیمه هستند و تنها منبع درآمد آن‌ها یارانه و کمک معیشتی است و در نتیجه برای تامین مایحتاج روزانه خود با مشکل روبرو هستند.

خبرگزاری ایلنا نوشته است که در حادثه دوم که روز پنج‌شنبه ۱۷ اسفند رخ داده است، چهار کارگر بر اثر آتش‌سوزی کوره طرح توسعه فاز ۳ شرکت پالایش نفت آفتاب بندرعباس دچار حادثه سوختگی شدند که در نتیجه یکی از کارگران در محل جان خود را از دست داده است.

به گفته مهرداد حسن زاده، مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان، حدود ساعت ۱۱ صبح پنجشنبه کوره طرح توسعه فاز ۳ شرکت پالایش نفت آفتاب بندرعباس که یک شرکت خصوصی است دچار آتش‌سوزی شد که در نتیجه آن یک نفر در محل جان خود را از دست داد وسه نفر هم دچار سوختگی شدند که به یکی از مراکز درمانی بندرعباس اعزام شدند.

در این گزارش اشاره‌ای به هویت این کارگران نشده است.

به نوشته ایلنا، در حادثه‌ای دیگر که در همان روز رخ داد یک کارگر حدودا ۴۳ ساله که سوار بر موتور در محوطه داخلی کارخانه دنیای فلزاردستان درحال حرکت بود با یک تریلی حامل بار لوله برخود کرد وبر اثر شدت جراحات وارده جان باخت.

ایلنا اشاره‌ای به هویت این کارگر نکرده است.

در یکی دیگر از حوادث کارگری که شب جمعه ۱۸ اسفند اتفاق افتاد، یک کارگر مقنی که شبانه در حال حفر چاه در حوالی شهر مهاجران اراک بود، بر اثر سقوط از ارتفاع چاه جان خود را از دست داد.

ایمنی کار در ایران در سطح بسیار پایینی قرار دارد و کارگران همواره در معرض خطر مرگ و مصدومیت قرار دارند. هم‌چنین حوادث کار در ایران روزانه جان تعدادی از کارگران را می‌گیرد و به مصدومیت ده‌ها کارگر منجر می‌شود.

ایران از ناامن‌ترین کشورها برای کارگران است. بنا بر آمار رسمی هر سال حدود دو هزار کارگر جان خود را از دست می‌دهند و تعداد بیشتری مصدوم، از کار افتاده و خانه‌نشین می‌شوند. کارگران ساختمانی آسیب‌پذیرترین کارگران در برابر حوادث کار هستند و بسیاری از آنان از بیمه تامین اجتماعی محروم‌اند.

بنا بر اعلام سازمان پزشکی قانونی در نیمه نخست سال ۱۴۰۲ دستکم ۱۰۷۷ کارگر جانشان را بر اثر حوادث کاری از دست دادند که نسبت به مدت مشابه یک سال قبل‌تر ۱۵٬۷ درصد بیشتر است.

کوتاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صنعت، معدن و تجارت به عنوان دو نهاد متولی نظارت بر محیط‌های کارگری در ایفای نقش خود، و نادیده گرفتن تخلف کارفرمایان در اصول ایمنی کار از سوی ناظران دولتی محیط کار را برای کارگران به قتل‌گاه تبدیل کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.