ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دادستان قم از بازداشت چهار نفر در ارتباط با ماجرای درگیری یک آخوند با «مادر قمی» خبر داد

سناریوهای امنیتی جمهوری اسلامی در همه زمینه‌ها از جمله حجاب ادامه دارد. دادستان قم گفته است افرادی را بازداشت کرده‌اند که ویدئوی درگیری یک آخوند با «مادر قمی» را به شبکه‌های «معاند» فرستاده‌اند.

خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران دوشنبه شب ۲۱ اسفند به‌نقل از حجت‌الاسلام حسن غریب، دادستان عمومی و انقلاب قم از شناسایی و دستگیری «چهار نفر از عوامل اصلی تهیه و ارسال فیلم درگیری در درمانگاه قم به شبکه‌های معاند» خبر داد.

حسن غریب گفت افراد بازداشت‌شده «بر خلاف مصالح ملی و بدون رضایت طرفین، اقدام به ارسال فیلم به شبکه‌های معاند کرده بودند».

او همچنین ادعا کرد: «این افراد قصد سوء استفاده از این اتفاق و ایجاد تفرقه و تنش در سطح جامعه را با ارسال فیلم به شبکه‌های معاند داشته‌اند».

شنبه گذشته، ۱۹ اسفند ویدئوی کوتاهی از درگیری لفظی یک آخوند با زنی که کودکش را در آغوش داشت، منتشر شد. در این ویدئو آخوند از زنی فیلمبرداری یا عکسبرداری می‌کند که کودکی در آغوش دارد و روسری‌اش افتاده است. زن از آخوند می‌خواهد که گوشی‌ تلفنش را به او نشان بدهد و فیلم را پاک کند اما گفته می‌شود که آخوند به زن می‌گوید اگر می‌خواهد فیلم پاک شود باید حجابش را رعایت کند. امتناع آخوند از نشان‌دادن گوشی‌تلفن همراهش و پاک‌کردن فیلم زن را خشمگین می‌کند. این فیلم در شبکه‌های اجتماعی به «مادر قمی» معروف شده است.

دادستان قم با بیان این‌که «ارسال فیلم به شبکه‌های معاند مطابق با قانون، جرم است» و افراد دستگیرشده «اعتراف» کرده‌اند، افزود:

«دستگاه قضایی براساس وظایف قانونی خود در برخورد با هر فردی که قصد برهم زدن امنیت روانی جامعه و ایجاد تفرقه دربین مردم را داشته باشد ملاحظه‌ای نخواهد داشت.»

او گفت پس از تفهیم اتهام سه نفر از بازداشت‌شدگان روانه زندان شدند.

ماجرای درمانگاه قم در روزهای اخیر بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت و در میان افراد حکومتی نیز واکنش‌های متفاوتی برانگیخت با این حال شواهد عمومی نشان می‌دهند که بار دیگر اصلی‌ترین رسانه‌ها و مسئولان حکومتی در ایران همچنان بر نقض حقوق شهروندی تأکید دارند و این بار نیز از طلبه‌ای که «آتش به اختیار» و خودسرانه از مادر بی‌حجاب فیلم می‌گرفت، حمایت می‌کنند.

در همین زمینه حجت‌الاسلام‌ کاظم سپاسی آشتیانی، معاون امور صیانتی حوزه‌های علمیه ایران روز دوشنبه با این طلبه دیدار کرد و ضمن حمایت از حجاب، «امر به معروف و نهی از منکر» را وظیفه دینی همگانی خواند.

سپاسی آشتیانی از همه خواست تا «در راستای جلوگیری از سوءاستفاده معاندین و ضدانقلاب» تا روشن‌شدن ابعاد ماجرا از هرگونه اظهارنظر خودداری کنند.

روزنامه «کیهان» به مدیرمسئولیتی حسین شریعتمداری، اصولگرای تندرو سه‌شنبه ۲۲ اسفند در مقاله‌ای نوشت انتشار فیلم در شبکه‌های خارج از کشور «امتداد داخلی آمریکا و رژیم صهیونیستی را برای عقده‌گشایی علیه روحانیت به خط کرد».

«کیهان» با بازگویی ماجرا از دید خود و بیان این‌که آن فیلم «کامل نیست»، فریادهای زن بی‌حجاب بر سر آخوندی که از او فیلم می‌گرفت و حقوق شهروندی او را نقض می‌کرد «سلیطه‌بازی» نامید و نوشت: «آن طلبه دو ـ سه بار به زن بی‌حجاب تذکر داد، اما او سلیطه‌بازی درآورد».

در روزهای اخیر جمعی از زنان* در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ «من سلیطه هستم»‌ به حمله مشابه کاربران ارزشی به زن قمی واکنش نشان دادند.

روزنامه کیهان یکی از مسئولان درمانگاه را مسئول ارسال فیلم به شبکه‌های خارج از کشور عنوان کرد و به اصلاح‌طلبانی که به رفتار طلبه انتقاد کرده بودند نیز تاخت و نوشت:

میان شبکه‌های معاند و رسانه‌های مدعی اصلاح‌طلبی هم‌پوشانی وجود دارد. رسانه‌های مدعی اصلاحات با سیاه‌نمایی خوراک خبری شبکه‌های تروریستی ضد انقلاب را تأمین می‌کنند.

در سوی دیگر مسیح مهاجری، مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی سه‌شنبه ۲۲ اسفند در سرمقاله این روزنامه ماجرای قم را «گوشه‌ای از عوارض قصور حوزه علمیه در برخورد با کج‌روی‌ها» خواند و نوشت: «آن طلبه جوان اولاً از اولیات آداب و احکام امر به معروف بی‌اطلاع بود، ثانیاً در جمعی تربیت شده که آکنده از تفکر افراطی است».

مسیح مهاجری از نگرانی خود نسبت به «آبروی روحانیت» نوشت و افزود این مسائل را مطرح کرده تا «سنگینی وظیفه مسئولان حوزه‌های علمیه در زمینه حفاظت از آبرو و اعتبار معنوی روحانیت» را گوشزد کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.