نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اپوزیسیون در انتخابات محلی ترکیه پیروز شد

شکستی تلخ برای اردوغان: حزب عدالت و توسعه او در انتخابات محلی به‌ویژه در شهرهای بزرگ با اختلاف بالا شکست خورد. حزب جمهوری خلق شهرداری‌ها را فتح کرد، از جمله شهرداری استانبول. حزب مدافع کردها در شرق کشور پیروز شد.

انتخابات شهرداری‌ها و شورای شهر ترکیه روز یکشنبه ۱۲ فروردین / ۳۱ مارس در ۳۲ استان این کشور برگزار شد و ۶۱ میلیون و ۴۴۱ هزار و ۸۸۲ نفر واجد شرایط رأی‌دهی برای این دوره از انتخابات بودند. ۳۴ حزب در این انتخابات به رقابت پرداختند که طی آن در استانبول و آنکارا، دو شهر مهم ترکیه، اکرم امام اوغلو، شهردار فعلی استانبول و منصور یاواش، شهردار آنکارا از حزب جمهوری خلق (CHP) توانستند به پیروزی دست یابند.

شهردار استانبول اکرم امام اوغلو به راحتی از رقیب خود مورات (مراد) کوروم از حزب عدالت و توسعه (AKP) رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه پیشی گرفت. این در حالی است که کوروم کارزار انتخاباتی گسترده‌ای راه‌اندازی کرده بود.

در آنکارا نیز منصور یاواش، شهردار کنونی از حزب جمهوری‌ خلق بر تورگوت آلتینوک از حزب عدالت و توسعه پیروز شد.

حزب جمهوری خلق در استان‌های غربی ترکیه از جمله استانبول، آنکارا، ازمیر، مرسین و بسیاری استان‌های دیگر برنده انتخابات شده است. با پیروزی این حزب اپوزیسیون مردم در این استان‌ها به شادی و پایکوبی پرداختند.

اوزگور اوزل، رهبر حزب جمهوری خلق، گفت:

در این انتخابات، شهروندان ما نه تنها به شهرداران خود رأی دادند، بلکه در مورد نحوه اداره این کشور نیز رأی دادند. مردم ما پیامی روشن به کسانی که درآمد آن‌ها را کاهش دادند، دموکراسی را زیر پا گذاشتند و حاکمیت قانون را نابود کردند فرستادند: ما می‌خواهیم کشورمان حاکمیت قانون خود را دوباره به‌دست آورد.

حزب جمهوری خلق در شهرهای بزرگ کشور از جمله بورسا و همچنین آدیامان را که به شدت تحت تاثیر زلزله قرار گرفته بود، پیروز شد و شهرداری‌های این شهرها را از دست حزب عدالت و توسعه خارج کرد.

اردوغان شکست را پذیرفت

رجب طیب اردوغان، رهبر حزب عدالت و توسعه بامداد دوشنبه ۱۳ فروردین / یکم آوریل در یک سخنرانی به شکست حزب خود اعتراف کرد. او گفت:

متأسفانه ما در این انتخابات محلی به نتیجه‌ای که می‌خواستیم نرسیدیم. ما صادقانه این را در کمیته‌های حزب خود ارزیابی خواهیم کرد و شجاعانه از خود انتقاد خواهیم کرد. دلایل و پیامدهای این پس‌رفت را بررسی خواهیم کرد.

اردوغان با بیان این‌که «پیروز این انتخابات، دموکراسی و اراده ملی ماست»، افزود:

ملت از صندوق‌های رأی به‌عنوان فرصتی برای رساندن پیام‌های خود به سیاستمداران استفاده کرد.(...) ما همیشه در کنار دموکراسی و صندوق رأی بوده‌ایم، امروز نیز با همان احساس مسئولیت عمل می‌کنیم و قدرتی بالاتر از اراده ملت نمی‌شناسیم.

سوات اوزجلبی، استاد علوم سیاسی در استانبول می‌گوید حتی اگر این فقط یک انتخابات محلی باشد، نتیجه آن می‌تواند ترکیه را تغییر دهد.

در حال حاضر، حزب عدالت و توسعه در سراسر کشور تقریباً با حزب جمهوری خلق برابری می‌کند. حزب حاکم همچنان قوی‌ترین نیرو است، به‌ویژه در آناتولی مرکزی و در برخی از استان‌های کناره دریای سیاه.

پیروز حزب مدافع کردها در شرق ترکیه

در شرق ترکیه، حزب برابری و دموکراسی خلق‌ها (DEM) که به‌طور عمده نماینده‌ کُردهاست در بسیاری از استان‌ها، از جمله در ماردین، دیاربکر، باتمان و وان پیروز شد. با این حال، در گذشته، شهردار‌های دو حزب سلف جمهوری خلق و برابری و دموکراسی خلق‌ها توسط دولت مرکزی برکنار شده و مقامات وفادار به دولت جایگزین آن‌ها شده‌اند.

روز گذشته (یکشنبه) احمد ینر، رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه روند برگزاری انتخابات محلی این کشور را بدون مسأله و مشکل اعلام کرد و گفت مشارکت رأی‌دهندگان در سراسر کشور حدود ۷۵ درصد بود.

در همین حال، در شرق ترکیه درگیری‌های خشونت‌آمیزی پیرامون انتخاب شهردارهای محلی رخ داد. در این درگیری‌ها دو نفر کشته و بیش از ۴۰ نفر زخمی شدند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • پیشبینی گاردین

    در گاردین که پیشبینی کرده اند که جناب امام اوغلو رئیس جمهور آتی ترکیه در انتخابات بعدی، در ۲۲۰۸ خواهد بود.