ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حرکت روی لبه جنگ؛ آمریکا از کشورهای منطقه خواست میانجی شوند تا ایران به اسرائیل حمله نکند

در ۲۴ ساعت گذشته خبرها در مورد احتمال انجام حمله متقابل ایران به اسرائیل بیشتر شده است. بلومبرگ می‌گوید این حمله وسیع و قریب‌الوقوع است، دو شرکت هوایی پروازهایشان را به حالت تعلیق درآوردند ولی دست‌کم در بامداد پنج‌شنبه حمله‌ای رخ نداد.

نماینده آمریکا در خاورمیانه با وزیران خارجه عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر و عراق تماس گرفت تا از آنها بخواهد پیامی را به ایران برسانند و از ایران بخواهند که تنش‌ها با اسرائیل را پس از حمله هوایی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق کاهش دهد.

این خبر را رویترز روز پنج‌شنبه ۲۳ فروردین/ ۱۱ آوریل به نقل از منابع اطلاعاتی‌اش اعلام کرده است.

میانجی‌گری برای حمله نکردن

این منبع که نخواست نامش فاش شود، گفت:

برت مک گورک، نماینده امور خاورمیانه کاخ سفید از مقامات (کشورهای عربی) خواست تا با وزیر امور خارجه ایران تماس بگیرند تا پیامی مبنی بر کاهش تنش ایران با اسرائیل برسانند، که آنها هم این کار را کردند.

وزارت امور خارجه ایران روز چهارشنبه اعلام کرد وزیران امور خارجه عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر و عراق با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران تماس گرفتند و درباره تنش‌های منطقه‌ای گفت‌وگو کردند.

کاخ سفید از اظهار نظر درباره این موضوع خودداری کرد ولی به جز رویترز، رسانه اکسیوس هم از قول منابع خودش این موضوع را تدیید کرده بود.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه و در خطبه‌های نماز فطر گفت که اسرائیل به دلیل حمله دمشق که منجر به کشته شدن هفت تن از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد، «باید تنبیه شود و تنبیه خواهد شد».

رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران در یک روز گذشته همین بخش از سخنان علی خامنه‌ای را با آهنگ‌های حماسی و تجزیه و تحلیل چهره فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پاسداران پس از بیان آن منتشر کرده‌اند.

در اسرائیل هم یسرائیل کاتس، وزیر خارجه این کشور تنها ساعتی پس از اظهارات خامنه‌ای در شبکه اجتماعی اکس نوشت که حمله ایران به خاک اسرائیل برابر است با حمله اسرائیل به خاک ایران. پیامی روشن به رهبر جمهوری اسلامی که برای محکم‌کاری آدرس حساب کاربری رهبر جمهوری اسلامی در همین شبکه اجتماعی هم در آن منشن شده بود.

در حمله ۱۳ فروردین اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی در پایتخت سوریه هفت عضو سپاه از جمله دو سردار سپاهی کشته شدند.

کشته شدن محمدرضا زاهدی که حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی روز ۲۰ فروردینش او را «رئیس مستشاران نظامی ایران در سوریه» معرفی کرد، بزرگترین ضربه‌ای است که جمهوری اسلامی از دور جدید تنش‌هایش با اسرائیل پس از جنگ غزه خورده است.

کشته شدن نیروهای ارشد سپاه در سوریه در شش ماهی که از جنگ غزه می‌گذرد تاکنون پاسخ مستقیمی از سوی ایران به همراه نداشته است. ایران عموماً از طریق موشک‌پرانی یا حملات پهپادی مقاومت اسلامی عراق، حزب‌الله لبنان و حوثی‌های یمن با این رویدادها مواجه شده است.

اسرائیل دست داشتن در حمله به کنسولگری ایران در دمشق را به صورت رسمی تأیید نکرده است ولی وزارت دفاع آمریکا تأیید کرد که اسرائیل این حملات را انجام داده است. پنتاگون در ۱۰ روز گذشته در تلاش بوده است که تا جای ممکن از تشدید تنش میان تهران و تل‌آویو بکاهد و البته تضمین لازم برای هدف قرار نگرفتن پایگاه‌ها و نیروهای نظامی‌اش در خاورمیانه را دریافت کند.

توقف پروازها تا اطلاع بعدی

با این حال ساعات پایانی روز چهارشنبه و بامداد پنج‌شنبه در خوف و رجا برای حمله احتمالی ایران به اسرائیل گذشت.

شرکت هواپیمایی آلمانی لوفت‌هانزا روز چهارشنبه اعلام کرد که پروازها به تهران را فعلاً متوقف کرده است.

خبرگزاری مهر وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی با انتشار گزارشی عربی در شبکه اجتماعی اکس که در آن می‌گفت حریم هوایی تهران برای رزمایش نظامی بسته شده است، برای مدت کوتاهی تنش‌ها را دامن زد. خبرگزاری مهر سپس این گزارش را حذف و انتشار چنین خبری را تکذیب کرد.

کشورهای منطقه و ایالات متحده آمریکا از ۱۳ فروردین در حالت آماده‌باش و آماده‌سازی برای حمله احتمالی ایران قرار گرفته‌اند.

لوفت‌هانزا هم اعلام کرد که پروازهای خود به تهران را از ۶ آوریل تا احتمالاً ۱۱ آوریل به حالت تعلیق درآورده است.

سخنگوی این شرکت به رویترز گفت:

ما دائماً وضعیت خاورمیانه را زیر نظر داریم و در تماس نزدیک با مقامات هستیم. ایمنی مسافران و خدمه اولویت اصلی لوفت‌هانزا است.

لوفت‌هانزا و شرکت هواپیمایی اتریش، تنها دو شرکت هواپیمایی غربی هستند که پروازهای بین‌المللی به تهران را انجام می‌دهند. اما به جز لوفت‌هانزا خطوط هوایی ترکیه هم بامداد پنج‌شنبه دو پرواز خود به مقصد تهران را کنسل کرد.

حمله قریب‌الوقوع است؟

بلومبرگ روز چهارشنبه به نقل از منابع امنیتی آمریکا و اسرائیل گزارش داد که ایالات متحده و متحدانش معتقدند حملات موشکی یا پهپادی بزرگ ایران یا نیروهای نیابتی آن علیه اهداف نظامی و دولتی در اسرائیل قریب‌الوقوع است.

وزارت امور خارجه آمریکا هم اعلام کرد، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور، در تماسی با یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، تصریح کرد که ایالات متحده در برابر هر گونه تهدیدی از سوی ایران در کنار اسرائیل خواهد ایستاد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • خالی بازی محض

    طبق معمول همه اش خالی بازی محض ست. آخوندها هیچ غلطی نمیتونن بکنند. حداکثر "انتقام سخت" ج.ا. حمله به یک سفارت یا کنسولگری اسرائیل خواهد بود. ج.ا. می داند که حمله ی مستقیم به اسرائیل یعنی کن فیکون شدن اتمی ایران. "انتقام سخت" ج.ا. همیشه از مردم بی دفاع ایران, خصوصا زنان است. مانند این اطلاعیه ی دیروز از فرماندهی انتظامی تهران: "از تاریخ ۲۵ فروردین سختگیری در زمینه تحمیل حجاب اجباری تشدید خواهد شد فرماندهی انتظامی تهران از تشدید سختگیری ها برای رعایت حجاب اجباری از تاریخ ۲۵ فروردین ماه خبر داده است. پلیس تهران با انتشار اطلاعیه ای زنان و دختران را تهدید کرد که در صورت عدم رعایت حجاب، با آنها "برخورد قانونی" خواهد شد. این اقدام به بهانه رعایت ارزش های اخلاقی و هنجارهای ملی و مذهبی توجیه شده است."