ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جمعی از فعالان مدنی و کنش‌گران ایرانی: نه به جنگ‌طلبی

از متن: «ما امضا کنندگان این بیانیه، ضمن اعتقاد به ضرورت پیشبرد گفتمان صلح در منطقه پر از آتش و خون خاورمیانه، از هر اقدام جمهوری اسلامی ایران که موجب افزایش شعله‌های جنگ در منطقه، سرکوب مردم در داخل و امنیتی کردن بیشتر فضا باشد، شدیدا ابراز نگرانی می‌کنیم و نسبت به رویکردهای جنگ‌طلبانه سایر دولت‌ها هشدار می‌دهیم. هر گونه تعرّض به خاک‌ سرزمین‌مان، ایران، را به هر بهانه‌ای محکوم می‌کنیم و بر ضرورت آتش‌بس جنگ غزه و پیشبرد مذاکرات صلح اصرار می‌ورزیم.»

در وضعیتی که تنش میان ایران و اسرائیل به اوج خود رسیده و نگرانی از وقوع جنگی گسترده فراگیر شده‌، ضرورت همبستگی دموکراسی‌خواهان در «نه به جنگ‌طلبی» دو چندان شده است.

ما، جمعی از فعالان مدنی و کنش‌گران ایرانی عقیده داریم که در این شرایط «نه به جنگ‌طلبی» موضعی ضروری هم در راستای نفی نظامی‌گری در ساختار جمهوری اسلامی است و هم در جهت مرزبندی با جنگ و خونریزی در منطقه.

در شرایطی که ایران با بحران‌های چندبعدی اقتصادی، سیاسی و اجتماعی روبروست، افزایش تنش میان ایران و اسرائیل به ضرر جریان‌های دموکراسی‌خواه است. فضای جنگی موجود، علاوه بر آنکه سرپوشی بر پاسخگو نبودن نظام سیاسی مستقر در برابر ابربحران‌ها است، زمینه سرکوب فزاینده جنبش‌های اعتراضی در ایران را هم فراهم کرده است. «گشت‌های ارشاد» یا همان لشکرکشی خیابانی جمهوری اسلامی علیه زنان، درست چند ساعت قبل از حمله به اسرائیل و احضارهای متعدد فعالان سیاسی و رسانه‌ای و اجرای حکم کنشگران مدنی در روزهای اخیر، گواهی‌ست بر این گزاره که فضای جنگی امنیتی، میدان سرکوب را وسیع‌تر و دست اقتدارگرایان را برای فشار بیشتر بر کنش‌گران جامعه مدنی ایران، بازتر می‌کند.

ما، فعالان مدنی بر این باوریم که گفتمان دموکراسی‌خواهی با «نه به جنگ» در هم تنیده شده‌است و این گفتمان هیچ نسبتی با جریان‌های جنگ‌طلب، چه در جایگاه جمهوری اسلامی و چه در لباس اپوزیسیون ندارد. تجربه جنگ‌ در منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی، نشان می‌دهد که جنگ، علاوه بر اینکه جان شهروندان را به خطر می‌اندازد، زیرساخت‌های کشور را نابود می‌کند و راه حل مناسبی برای توسعه پایدار نیست. از این رو حمایت از جنگ با هیچ بهانه‌ای قابل توجیه نیست.

ما امضا کنندگان این بیانیه، ضمن اعتقاد به ضرورت پیشبرد گفتمان صلح در منطقه پر از آتش و خون خاورمیانه، از هر اقدام جمهوری اسلامی ایران که موجب افزایش شعله‌های جنگ در منطقه، سرکوب مردم در داخل و امنیتی کردن بیشتر فضا باشد، شدیدا ابراز نگرانی می‌کنیم و نسبت به رویکردهای جنگ‌طلبانه سایر دولت‌ها هشدار می‌دهیم. هر گونه تعرّض به خاک‌ سرزمین‌مان، ایران، را به هر بهانه‌ای محکوم می‌کنیم و بر ضرورت آتش‌بس جنگ غزه و پیشبرد مذاکرات صلح اصرار می‌ورزیم.

در فضایی که سیاست‌های سرکوب داخلی جمهوری اسلامی از یک سو، و سیاست خارجی ناکارآمد و غیر دموکراتیک آن از سوی دیگر، کشور را به سوی ویرانی می‌برد، ما بر این عقیده‌ایم که مرزبندی با جنگ‌‌طلبی و تاکید بر اراده شهروندان معترض و استفاده از فضاهای اعتراضی برای فشار به دولت‌ها وظیفه فعالان و کنشگران ضد جنگ است.

از این رو از همه فعالان مدنی و کنش‌گران می‌خواهیم در تاکید قاطع، و بدون تردید بر «نه به جنگ‌طلبی» و ماندن بر مدار دمو‌کراسی‌خواهی با یکدیگر هم‌صدا شوند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.