ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فروردین خون‌بار کولبران: ۱۰ کولبر کشته شدند، ۳۹ کولبر مجروح

یک تن از کولبران کشته‌شده کودکی ۱۵ ساله بود که بر اثر سرمازدگی جان باخت. سه کودک کولبر هم با تیراندازی ماموران نظامی ایران مصدوم شدند. مرزبانان حداقل پنج کولبر دیگر را هم با شلیک مستقیم کشتند.

نخستین ماه سال ۱۴۰۳ برای کولبران مرگبار بود؛ ۴۹ کولبر مصدوم یا کشته شدند. حداقل چهار تن از کولبران مصدوم یا کشته شده کودک بودند.

از آغاز سال ۱۴۰۳ حداقل ده کولبر در مناطق مرزی کردستان ایران و اقلیم کردستان عراق جانشان را از دست دادند. تیراندازی ماموران نظامی ایران عامل مرگ حداقل پنج کولبر بود.

«کولبرنیوز» که به صورت ویژه اخبار مربوط به کولبران را پوشش می‌دهد با انتشار اسامی کولبران کشته یا مصدوم شده، کشتار کولبران در فروردین ۱۴۰۳ را «بی‌سابقه» توصیف کرد.

بر اساس این گزارش، پنج کولبر به نام‌های پیمان احمدی، سوران عبدی، مهرداد عبدالله‌زاده، امید سیدی و سیوان دست‌افکن بر اثر تیراندازی ماموران مرزبانی در مناطق مرزی نوسود، سقز، سردشت، هورامان و بانه به قتل رسیدند.

محمد بایرمحمدی، هستیار عبدالکریمی، سعید سلوسی، شورش شکری و ابوبکر ماخوذی هم به دلیل سرمازدگی، سقوط از ارتفاع یا ایست قلبی جان باختند.

گزارش کولبرنیوز می‌گوید هستیار عبدالکریمی که پنجم فروردین ۱۴۰۳ در مرز «میشاو سقز» به دلیل سرمازدگی جان باخت، کودک ۱۵ ساله بود.

علاوه بر هستیار عبدالکریمی، سه کودک کولبر دیگر به نام‌های میلاد حسینی، پیمان (نام خانوادگی نامشخص) و میلاد بایرمحمدی با شلیک ماموران مرزی ایران مصدوم شدند.

فقر اقتصادی و بیکاری تحمیل شده بر جغرافیای کردستان در ایران کولبری را بر بخش بزرگی از مردمان شهرهای استان‌های کردستان، کرمانشاه و آذربایجان‌غربی تحمیل کرده است.

حکومت ایران بر خلاف وعده‌های متعددی که برای حل مشکل کولبران داده بود، در دو سال گذشته خشونت علیه آنها را افزایش داده است. توافق امنیتی سه جانبه ایران، حکومت مرکزی عراق و اقلیم کردستان بر سر کنترل مرزها در سال ۱۴۰۲ یک عامل موثر در شدت گرفتن خشونت بر کولبران است، به گونه‌ای که ۲۲ کولبر در یک ماه بر اثر تیراندازی ماموران نظامی ایران مصدوم شدند.

سقوط از ارتفاع و انفجار مین هم باعث مصدومیت ۱۷ کولبر دیگر شد.

به گفته کولبرنیوز تیراندازی ماموران نظامی علت مرگ و مصدومیت ۶۳ درصد کولبران بود.

این گزارش همچنین می‌گوید حداقل ۱۳ کولبر به دست نیروهای حارس الحدود در اقلیم کردستان عراق بازداشت شدند. در ایران هم دادگاه انقلاب مریوان یک کودک کولبر ۱۷ ساله را به دو سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق و دو میلیارد تومان جزای نقدی محکوم کرد.

بر اساس گزارش سالانه کولبرنیوز، در سال ۱۴۰۲ دستکم ۴۴ کولبر حین کولبری کشته و ۴۰۰ کولبر دیگر مصدوم شدند. تیراندازی ماموران مرزبانی اصلی‌ترین عامل مرگ و مصدومیت کولبران در این سال بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.