ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تشدید حملات اسرائیل به کرانه باختری ـ نتانیاهو پس از تحریم یک یگان نظامی اسرائیل: با این تصمیم مبارزه می‌کنم

کشته شدن ۱۴ نفر در حملات اسرائیل به کرانه باختری بیشترین تعداد کشته‌ها در این نقطه پس از جنگ ۷ اکتبر بود. اسرائیل مدعی است فقط شبه‌نظامیان را هدف قرار داده ولی دست‌کم یک راننده آمبولانس و یک نوجوان ۱۶ ساله هم در میان کشته‌ها هستند.

نیروهای اسرائیلی ۱۴ فلسطینی را در جریان حملاتشان به کرانه باختری اشغالی در روز شنبه یکم اردیبهشت/ ۲۰ آوریل کشتند. مقام‌های فلسطینی همچنین گفتند که یک راننده آمبولانس در حال انتقال مجروحان حمله شهرک‌نشینان اسرائیلی علیه ساکنان کرانه باختری، کشته شد.

نیروهای اسرائیلی در ساعات اولیه روز جمعه حمله گسترده‌ای را به منطقه نور شمس در نزدیکی شهر فلسطینی طولکرم آغاز کردند که تا روز شنبه همچنان ادامه داشت.

انبوه خودروهای نظامی اسرائیل در روز شنبه در این منطقه حضور داشتند و صدای شلیک گلوله قطع نمی‌شد. دست‌کم سه پهپاد اسرائیلی هم بر فراز نور شمس، منطقه‌ای که میزبان آوارگان و فرزندان آنها از جنگ ۱۹۴۸ است، در حال پرواز بودند.

یگان‌‌های طولکرم که نیروهایی از جناح‌های متعدد مقاومت فلسطین را نمایندگی می‌کند، گفت که نیروهایش روز شنبه با نیروهای اسرائیلی تبادل آتش کردند.

کرانه باختری، منطقه‌ای به حدود ۱۰۰ کیلومتر و عرض ۵۰ کیلومتر است که از زمان اشغال آن توسط اسرائیل در جنگ ۱۹۶۷ در قلب درگیری اسرائیل و فلسطین قرار داشته است.

جنگ همه‌جانبه در غزه بر جنگ در این نقطه هم اثر گذاشته است. ارتش اسرائیل حملات بی‌وقفه‌ای به کرانه باختری اشغالی انجام داده است، تجاوزات شهرک نشینان اسرائیلی به روستاهای فلسطینی افزایش یافته و حملات خیابانی فلسطینیان به اسرائیلی‌ها هم بیشتر شده است.

هزاران فلسطینی از جمله غیرنظامیان یا جوانانی که به سمت نیروهای نظامی اسرائیل سنگ پرتاب می‌کنند و اعضای گروه‌های شبه‌نظامی در این منطقه دستگیر و صدها فلسطینی کشته شده‌اند.

روز شنبه، مقامات بهداشتی فلسطین اعلام کردند که حداقل ۱۴ فلسطینی که دو نفر از آنها توسط منابع و مقامات فلسطینی به عنوان یک مرد مسلح و یک پسر ۱۶ ساله شناسایی شده‌اند، در جریان این حمله کشته شدند که یکی از سنگین‌ترین مجموع تلفات در کرانه باختری است.

ارتش اسرائیل گفت تعدادی از شبه نظامیان در جریان این حمله کشته یا دستگیر شدند و حداقل چهار سرباز در تبادل آتش زخمی شدند.

در حادثه دیگری، وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد یک راننده آمبولانس ۵۰ ساله در نزدیکی روستای الساویه در جنوب شهر نابلس در حالی که برای انتقال مجروحان در حال حرکت بود بر اثر تیراندازی اسرائیلی‌ها کشته شد.

هنوز مشخص نیست که آیا او به دست شهرک‌نشینان کشته شده یا سربازان اسرائیلی.

مقامات بهداشتی فلسطین همچنین روز شنبه اعلام کردند در غزه، جایی که با وجود عقب نشینی بیشتر نیروهای رزمی اسرائیل در اوایل ماه جاری از مناطق جنوبی، درگیری‌ها ادامه دارد، تعداد کشته‌ها از ۳۴ هزار نفر گذشت.

حملات رژیم صهیونیستی به شهر جنوبی رفح، جایی که بیش از یک میلیون فلسطینی در آن پناه گرفته‌اند، و همچنین النصیرات در مرکز غزه که حداقل پنج خانه در آن ویران شد و منطقه الجبالیه در شمال هم ادامه داشت.

رسانه‌های حماس و فلسطین اعلام کردند که در رفح، یک بمب اسرائیلی به خانه‌ای اصابت کرد و پدر، دختر و مادر باردارشان کشته شدند. به گفته پزشکان بیمارستان کویت در غزه، آن‌ها توانستند نوزاد را نجات دهند و این نوزاد تنها بازمانده خانواده است.

به گفته مقامات بهداشتی، پنج فلسطینی دیگر در حمله هوایی جداگانه اسرائیل به این شهر پیش از نیمه شب کشته شدند.

مقامات بهداشتی فلسطین اعلام کردند که در مجموع حملات اسرائیل در غزه ۳۷ فلسطینی را در ۲۴ ساعت گذشته کشته و ۶۸ نفر را زخمی کرده‌ است.

رفح آخرین منطقه غزه است که نیروهای زمینی اسرائیل  در شش ماهی که از جنگ گذشته به آن وارد نشده‌اند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، با مخالفت گسترده بین‌المللی نسبت به طرح حمله به رفح روبرو شده است. ارتش اسرائیل مدعی است که آخرین تیپ‌های سازمان یافته باقی مانده حماس و ۱۳۳ گروگان اسرائیلی در رفح هستند.

حملات اسرائیل به کرانه باختری و نوار غزه در حالی ادامه دارد که نتانیاهو با پرونده تحریم یکی از واحدهای ارتش اسرائیل هم روبه‌رو شده است. نخست‌وزیر اسرائیل البته می‌گوید با هرگونه تحریمی علیه گردان‌های ارتش مبارزه خواهد کرد.

پایگاه خبری اکسیوس روز شنبه گزارش داد که واشنگتن در حال برنامه‌ریزی برای اعمال تحریم‌هایی علیه گردان «نتزاه یهودا» اسرائیل است که در کرانه باختری اشغالی فعالیت می‌کند، هرچند ارتش اسرائیل اعلام کرد از چنین اقداماتی اطلاعی ندارد.

روز جمعه، ایالات متحده مجموعه‌ای از تحریم‌ها را در ارتباط با شهرک‌نشینان اسرائیلی در کرانه باختری اعلام کرد.

 نتانیاهو هم در بیانیه‌ای گفت:

اگر کسی فکر می‌کند که می‌تواند یک واحد از ارتش اسرائیل  را تحریم کند، با تمام قدرت با آن مبارزه خواهم کرد.

بنی گانتز، وزیر کابینه جنگ اسرائیل هم روز یکشنبه در بیانیه‌ای گفت که با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا صحبت کرده و از او خواسته در این مورد تجدید نظر کند.

وزارت امور خارجه گفت بلینکن با گانتز و یوآو گالانت وزیر دفاع اسرائیل در مورد امنیت اسرائیل، تلاش‌ها برای تضمین عدم گسترش درگیری در غزه و نیاز به آتش‌بس فوری و افزایش جریان کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان غزه صحبت کرده است. در بیانیه‌های آمریکا اشاره‌ای به تحریم‌ها نشده است.

گانتز گفت چنین تحریمی اشتباه خواهد بود زیرا به مشروعیت اسرائیل در زمان جنگ آسیب می‌رساند و غیرقابل توجیه است زیرا اسرائیل یک سیستم قضایی مستقل و نظامی دارد که قوانین بین‌المللی را رعایت می‌کند.

بلینکن روز جمعه گفت که درباره اتهاماتی تصمیم گرفته است مبنی بر اینکه اسرائیل مجموعه‌ای از قوانین ایالات متحده را نقض کرده که مبتنی بر ممنوعیت ارائه کمک نظامی به افراد یا واحدهای نیروی امنیتی است که مرتکب نقض فاحش حقوق بشر شده‌اند.

اوایل این هفته، سازمان خبری تحقیقاتی Pro Publica گزارش داد که یک بخش ویژه در وزارت امور خارجه آمریکا ماه‌ها پیش به بلینکن توصیه کرده بود که به دلیل نقض حقوق بشر، چندین واحد نظامی و پلیس اسرائیل از دریافت کمک‌های ایالات متحده محروم شوند.

این رسانه گفت که رویدادهایی که مبنای این توصیه بوده در کرانه باختری و عمده آن‌ها قبل از آغاز جنگ غزه رخ داده است.

قبل از جنگ غزه، خشونت در کرانه باختری اشغالی به صورت گسترده ادامه داشت و حملات مکرر اسرائیل، حملات خیابانی فلسطینیان و تجاوزات شهرک نشینان به روستاهای فلسطینی در جریان بود.

ارتش اسرائیل البته می‌گوید که گردان نتزاه یهودا یک واحد رزمی فعال است که بر اساس اصول حقوق بین‌الملل عمل می‌کند.

در سال ۲۰۲۲، فرمانده گردان نتزاه یهودا توبیخ شد و دو افسر به دلیل مرگ یک شهروند فلسطینی-آمریکایی مسن که سربازان این یگان او را در کرانه باختری بازداشت کرده بودند، از کار برکنار شدند، اتفاقی که خشم واشنگتن را برانگیخت.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.