ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۱۸ ماه زندان برای یک ایرانی و دو پرویی به دلیل برنامه‌ریزی برای ترور شهروندان اسرائیلی در پرو

مظنونان به اتهام برنامه‌ریزی برای قتل دو اسرائیلی به ۱۸ ماه بازداشت پیشگیرانه محکوم شدند. مقام‌های قضایی در پرو می‌گویند مجید عزیزی احتمالا از اعضای نیروی قدس سپاه پاسداران است.

به گزارش آسوشیتدپرس، یک قاضی در پرو روز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت/ ۲۳ آوریل حکم ۱۸ ماه بازداشت پیشگیرانه برای یک ایرانی و دو پرویی را به اتهام توطئه قتل دو اسرائیلی در این کشور آمریکای جنوبی صادر کرد.

پلیس و دادستان پرو گفتند که مجید عزیزی، متهم ایرانی این پرونده می‌تواند یکی از اعضای نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باشد که عملیات تروریستی برون مرزی را به سفارش تهران انجام می‌دهد.

در روز ۲۵ اسفند ۱۴۰۲/  ۱۵ مارس ۲۰۲۴، سفارت اسرائیل در لیما از مقامات محلی به خاطر دستگیری عزیزی و «خنثی کردن حمله ایران که علیه یک شهروند اسرائیلی بود» تشکر کرد.

به گفته دادستان جنایی پرو، عزیزی پیش از دستگیری با دو متهم دیگر به نام‌های «والتر لوژا» و «آنجلو تروسیوس» که شهروند پرو هستند تماس گرفت تا سفارش قتل یک شهروند اسرائیلی به نام «شاچار ملکا» به آن‌ها بدهد. پیشنهاد عزیزی به این دو نفر پرداخت ۱۰ هزار دلار آمریکا و هزینه‌های مرتبط با اجرای این ترور بوده است.

حساب کاربری این شهروند اسرائیلی در شبکه‌‌های اجتماعی او را به عنوان راهنمای تور و درمانگر طب سنتی با استفاده از گیاهان دارویی در کوسکو، پایتخت باستانی اینکاها معرفی می‌کنند.

اما این تنها اسرائیلی در معرض قتل نبوده است. بنا بر گزارش‌ها، هدف دیگر ترور، «گیلاد دوخونی» بوده است که صاحب یک کافه در کوسکو است. گیلاد این کافه را ۱۸ سال پیش راه انداخته است.

پلیس پرو در بازرسی از خانه مجید عزیزی، اطلاعاتی در مورد این دو شهروند اسرائیلی یافته است. به گفته قاضی پرونده، کیفرخواست صادره به همراه مدارکی به دادگاه ارائه شده که «درجه بالایی از اقناع‌کنندگی و اثبات اتهام داشت.»

اسکار آریولا، رئیس پلیس پرو، ماه گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت:

ما باید به سرعت عمل می‌کردیم، زیرا امروز [عزیزی] قرار بود پس از تشکیل یک هسته تروریستی برای از بین بردن یک تبعه اسرائیلی به ایران بازگردد.

او همچنین گفت که عزیزی از سال ۱۹۹۷ در پرو زندگی می‌کند و دارای تابعیت مضاعف پرویی است.

مقام‌های امنیتی غربی می‌گویند ایران و حزب‌الله لبنان دهه‌ها است که در آمریکای جنوبی فعالیت می‌کنند. حزب‌الله متهم است که در سال ۱۹۹۲ سفارت اسرائیل در بوئنوس آیرس را منفجر کرد، ۲۹ نفر را کشت و ۲۴۲ نفر را زخمی کرد. دو سال بعد، بمب گذاری در مرکز فرهنگی یهودیان آمیا رخ داد که ۸۵ کشته و نزدیک به ۳۰۰ زخمی بر جای گذاشت.

دادستان‌ها در آرژانتین، مقام‌های ارشد ایرانی را به صدور دستور این حمله متهم کرده‌اند، هرچند تهران هرگونه دست داشتن در این حمله را رد کرده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.