ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دانشگاه کلمبیا ضرب‌الاجل برای برچیدن کمپ اعتراضی طرفداران فلسطین را لغو کرد

پلیس تاکنون ۲۰۰ دانشجوی اعتراضی در سراسر دانشگاه‌های آمریکا را دستگیر کرده است.

دفتر مینوش شفیق، رئیس دانشگاه کلمبیا در نیویورک، بیانیه‌ای را در ساعت ۱۱:۰۷ دقیقه شامگاه ۲۵ آوریل (۳:۰۷ دقیقه به وقت گرینویچ) صادر کرد و از مهلت نیمه شب برای برچیدن یک کمپ بزرگ با حدود ۲۰۰ دانشجو عقب‌نشینی کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در این بیانیه آمده است: «مذاکرات در حال پیشرفت هستند و ادامه دارند. ما خواسته‌های خود را داریم؛ آنها هم خواسته‌های خود را دارند.» 

این بیانیه دعوت پلیس شهر نیویورک به محوطه دانشگاه را تکذیب کرد. در این بیانیه نوشته‌اند که «این شایعه‌، دروغ است».

پلیس برای سرکوب اعتراض دانشجویان دستگیری‌های گسترده‌ای را در دانشگاه‌های سراسر ایالات متحده انجام داده است و در مواردی از مواد تحریک‌کننده و تیزرهای برقی برای متفرق کردن اعتراضات به جنگ اسرائیل با حماس استفاده کرده است. 

تیزر برقی همان تپانچه برقی است که با پرتاب دو سوزن به سوی فرد مورد هدف و ایجاد شوک الکتریکی موجب فلج ماهیچه‌ای او می‌شود.

دانشجویی که خود را «میمی» معرفی کرد به خبرگزاری فرانسه گفت که هفت روز در کمپ حضور داشته است. او گفت: 

آنها ما را تروریست می‌نامند، آنها ما را خشن می‌نامند. اما... آنها بودند که وقتی دانشجویان حلقه‌زده و نشسته بودند، پلیس را خبر کردند. مأموران پلیس‌ اسلحه دارند، تیزر دارند، ما فقط صدای خود را داریم. 

دانشجویان معترض می‌گویند که هدف اعتراض آنها ابراز همبستگی با فلسطینی‌ها در غزه است، جایی که به گفته وزارت بهداشت غزه تعداد قربانیان به ۳۴۰۳۵ نفر رسیده است.

بیش از ۲۰۰ نفر از معترضان جنگ چهارشنبه و بامداد پنجشنبه در دانشگاه‌های لس‌آنجلس، بوستون و آستین تگزاس با خشونت دستگیر شدند، با این حال حدود ۲۰۰۰ نفر دوباره در روز پنجشنبه تجمع کردند. 

مأموران ضد شورش در ایالت جنوبی جورجیا برای متفرق کردن تظاهرات در دانشگاه اموری در آتلانتا از مواد تحریک کننده و تیزر استفاده کردند.

عکس‌‌ها نشان می‌دهند که مأموران پلیس در حالی که به معترضان در فضای سبز دانشگاه حمله می‌کردند تیزر در دست داشتند. 

این در حالی است که اداره پلیس آتلانتا گفت افسرانی که به درخواست کمک دانشگاه پاسخ دادند «با خشونت» مواجه شدند و در واکنش از «محرک‌های برقی» استفاده کردند.

گسترش اعتراضات از دانشگاه کلمبیا آغاز شد، دانشگاهی که کانون جنبش اعتراضی دانشجویی باقی مانده است.

آزادی بیان؟

این تظاهرات چالش بزرگی برای مدیران دانشگاهی ایجاد کرده است که می‌کوشند تعهدات دانشکده‌ها را در قبال آزادی بیان و همزمان شکایت از اینکه تظاهرات‌ از خط قرمز عبور کرده‌اند، متعادل کنند.

حامیان اسرائیل و کسانی که نگران امنیت دانشگاه هستند به حوادثِ یهود‌ستیزانه اشاره کرده و ادعا می‌کنند که دانشگاه‌ها ارعاب و سخنان نفرت‌ پراکن را تشویق می‌کنند.

اسکایلر سیرادسکی، دانشجوی ۲۱ ساله فلسفه و علوم سیاسی در دانشگاه جورج واشنگتن، می‌گوید: 

من از یهودی بودن در آمریکا بیشتر از این احساس ترس نکرده‌ بودم.

دانشجویان و اساتید در مقابل پیام‌های نفرت‌پراکن و پیام‌هایی که خواستار خشونت هستند ایستاده‌اند. 

دانشجویان معترض که تعدادی از آنها دانشجویان یهودی هستند برچسب «یهودی‌ستیزی» اعتراض‌ها را رد کردند و از مقاماتی که اعتراضاتشان را با مخالفت با اسرائیل یکسان می‌دانند، انتقاد کردند.

یک دانشجوی ۳۳ ساله یهودی و فارغ التحصیل در دانشگاه تگزاس، آستین به خبرگزاری فرانسه گفت:

مردم در اینجا برای حمایت از مردم فلسطین از تمام پیشینه‌های مختلف به خاطر حس عدالت‌خواهی دور هم جمع شده‌اند.

 دانشجویان دانشگاه کلمبیا، مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را که روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت/ ۲۴ آوریل به آنجا رفته بود هو کردند. 

جانسون ادعا کرد که علت دیدار او در دانشکده منتهن حمایت از دانشجویان یهودی بود که «توسط برخی تظاهرکنندگان ضد اسرائیلی مرعوب شده بودند». او در دانشگاه سخنرانی نیز کرد که با اعتراضات بسیاری روبه‌رو شد. او ایستاده بر پله‌های کتابخانه دانشگاه گفت:

چون [دانشگاه] کلمبیا به این رادیکال‌های بی‌قانون و آژیتاتورها اجازه داده تا مسلط شوند، ویروس یهودستیزی در سایر دانشگاه‌ها گسترش یافته است. این‌ها دانشگاه‌هایی هستند که توان اعمال نظم و انضباط را ندارند.

معترضان از دانشگاه‌هایشان خواسته‌اند که همکاری خود را با اسرائیل متوقف کنند و به دنبال فشار بر دولت آمریکا برای مهار حملات اسرائیل به غیرنظامیان در غزه هستند. 

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.