ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زندان تبریز: چهار مرد و یک زن را برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل کردند

تا کنون در ماه اردیبهشت و اواخر فروردین دو زندانی زن در ایران اعدام شده‌اند. یکی از آنها، مرجان حاجی‌زاده، هنگام دستگیری کودک بود.

پنج زندانی از جمله یک زن در زندان مرکزی تبریز برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شدند.

به گزارش سازمان حقوق بشر ایران صبح پنج‌شنبه ششم اردیبهشت، پنج زندانی از جمله یک زن در زندان مرکزی تبریز برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شدند.

چهار زندانی مردی که قرار است حکم آنها به اجرا درآید، با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» و یک زندانی زن با اتهام «قتل عمد» به اعدام و یا قصاص نفس محکوم شده‌اند.

به گزارش سازمان حقوق بشر ایران جمهوری اسلامی با اعدام دست کم ۲۲ زن در سال ۲۰۲۳، بزرگترین اعدام‌کننده زنان در جهان است. 

در ماه اردیبهشت نیز تا کنون دو زن را اعدام کرده‌اند. یکی از زنانی که در ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ در زندان قزلحصار کرج اعدام شده «شهناز» نام داشت. رسانه‌های داخلی خبر اعدام او را بازتاب دادند. 

کودک‌مجرم دیگری را نیز به نام «مرجان حاجی‌زاده» پنج‌شنبه ۲۳ فروردین‌ ۱۴۰۳ به همراه همسرش در زندان زنجان اعدام  کردند. مرجان هنگام اجرای اعدام تنها ۱۹ سال سن داشت اما هنگام دستگیری کودک بود.  

اعدام مرجان حاجی‌زاده اولین اعدام کودک‌مجرم زن در یک دهه اخیر بوده است.

شمار اعدام‌ها در ایران افزایش یافته‌اند. بر اساس گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا)، قوه قضاییه در یک ماه نخست سال ۱۴۰۳ دستکم ۲۰ زندانی را اعدام کرده است.

طبق «گزارش سالانه اعدام در ایران؛ ۲۰۲۳» سازمان حقوق بشر ایران نیز در سال ۲۰۲۳ میلادی ۸۳۴ شهروند در ایران اعدام شده‌اند. شش تن از زندانیان اعدام‌شده از میان معترضان جنبش «زن، زندگی، آزادی» بودند. 

بر اساس این گزارش در مقایسه با سال گذشته شمار اعدام‌ها افزایشی ۴۳ درصدی داشته است. طی بیش از بیست سال گذشته در ایران، آمار اعدام‌های مستند سالانه سازمان حقوق بشر ایران تنها یک بار بیشتر از سال ۲۰۲۳ بود. آمار اعدام‌ها در سال ۲۰۲۲ میلادی ۵۸۲ نفر بود. 

جمهوری اسلامی اعدام‌ می‌کند اما اطلاع‌رسانی پس از آن را اغلب انجام نمی‌دهد. بر اساس این گزارش ۸۵ درصد از کل اعدام‌هایی که در گزارش سالانه ۲۰۲۳ ثبت شده‌اند از سوی مقامات جمهوری اسلامی به‌طور رسمی اعلام نشده‌اند و در زمره اعدام‌های مخفیانه دسته‌بندی می‌شوند.

جمهوری اسلامی کماکان از صدور احکام اعدام ابایی ندارد. پنج اردیبهشت شعبه‌ یک دادگاه انقلاب اسلامی اصفهان برای توماج صالحی، هنرمند زندانی نیز حکم اعدام صادر کرد. صدور حکم اعدام برای توماج صالحی، اعتراض‌ها و انتقادهای جهانی گسترده‌ای را برانگیخته است. 

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.