ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در چهاردهمین هفته اعتصاب غذای زندانیان در سە‌شنبه‌های «نه به اعدام»، دست‌کم شش زندانی اعدام شدند

گروهی از زندانیان در چندین زندان کشور بار دیگر در اعتراض به اعدام‌ها در ایران دست به اعتصاب غذا زدند. در چهاردهمین هفته «نه به اعدام»، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی چند نفر دیگر را در اردبیل، بیرجند و مشهد اعدام کرد.

گروهی از زندانیان عادی و سیاسی زندان‌های اوین (بند زنان، چهار، شش و هشت)، قزلحصار، مرکزی کرج، خرم‌آباد، خوی، نقده، سقز و مشهد در اعتراض به اعدام‌ها در ایران سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت برای چهاردهمین هفته در اعتصاب غذا به سر بردند.

زندانیان اعتصابی معتقدند شمار اعدام‌ها در ایران چنان بالا گرفته که هر شش ساعت یک نفر اعدام می‌شود.

آن‌ها خطاب به نهادهای حقوق بشری و بین‌المللی گفته‌اند که «با هر شش ساعت مماشاتِ شما جان یک جوان در ایران گرفته می‌شود و توماج صالحی‌ها در صف اعدام هستند».

زندانیان سیاسی از همه‌ وجدان‌های بیدار خواسته‌اند که صدای زندانیان اعدامی و خانواده‌ها‌شان باشند.

یکشنبه گذشته، ۹ اردیبهشت زندانیان عادی و سیاسی در زندان قزلحصار که در کارزار اعتصاب سه‌شنبه‌های «نه به اعدام» شرکت دارند، با انتشار بیانیه‌ای حکم اعدام توماج صالحی، حبیب دریس و رضا رسایی و دیگر زندانیانی که حکم اعدام گرفته‌اند را محکوم کردند و حکم اعدام توماج صالحی را که بازتاب گسترده‌ای یافت «تنها کوه یخ جنایات رژیم در این اقیانوس خون» دانستند.

به‌گفته کانون حقوق بشر ایران، زندانیان در شرایطی اعتصاب کردند که از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از ۷۱ نفر و در ۱۰ روز نخست اردیبهشت‌ جاری دست‌کم ۴۹ نفر اعدام شده‌اند. در میان اعدام‌شدگان سال ۱۴۰۳، دست‌کم سه زن دیده می‌شود. یکی از آن‌ها نیز کودک مجرمی بود که در هنگام اعدام تنها ۱۹ سال سن داشت.

زندانیان زندان قزلحصار از سه‌شنبه ۹ بهمن سال گذشته با راه‌اندازی کارزار «سه‌شنبه‌های اعتصابی نه به اعدام» تلاش کرده‌اند حداقل مسئولیت اخلاقی خود را جهت توجه بیشتر افکار عمومی داخلی و بین‌المللی به مسئله نقض فاحش «حق زندگی» و اعدام گسترده زندانیان در ایران را انجام دهند. این کارزار در چند هفته‌ اخیر از سوی زندانیان زندان‌های اوین، خرم‌آباد، مرکزی کرج، خوی، نقده، مشهد و سقز مورد حمایت قرار گرفته و شماری از زندانیان این زندان‌ها به این کارزار پیوستند.

در چهاردهمین هفته اعتصاب غذای زندانیان سیاسی، حکومت جمهوری اسلامی دست‌کم شش زندانی را در زندان‌های مختلف کشور اعدام کرد.

به‌گزارش وب‌سایت کردپا، سحرگاه سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت در زندان اردبیل یک زندانی به نام فرامرز مرادی، اهل روستای هرکیان از توابع منطقه شپیران سلماس به اتهامات مرتبط با جرایم مواد مخدر اعدام شد. این زندانی حدود چهار سال پیش بازداشت شده بود.

بامداد سه‌شنبه زندان بیرجند در استان خراسان جنوبی نیز شاهد اعدام چهار زندانی از جمله یک زن بود.

«کمپین فعالین بلوچ» هویت سه تن از این زندانیان را مهدی اشترک، اهل شهرستان زهک، محمد شه‌بخش و محمود گرگیج (منگلی) هر دو اهل زاهدان عنوان کرده است. اتهامات این زندانیان نیز مربوط به مواد مخدر می‌شد.

سحرگاه سه‌شنبه در زندان وکیل‌آباد مشهد هم یک زندانی ۲۵ ساله به نام علیرضا سرگلزایی، اهل زاهدان و ساکن مشهد با همین اتهامات اعدام شد.

شبکه حال‌وش که خبرهای مربوط به بلوچ‌ها را منتشر می‌کند نوشته است این زندانی سه سال پیش بازداشت و پس از مدتی با سپردن وثیقه آزاد شد اما چندی بعد بار دیگر بازداشت شد و دادگاه انقلاب مشهد او را به اعدام محکوم کرد.

این گزارش‌ها حاکی از آنند که مسئولان زندان‌ها و نهادهای متولی اعدام این زندانیان را اعلام نکرده‌اند. با وجود همه فشارهای بین‌المللی به جمهوری اسلامی برای توقف ماشین کشتار خود در زندان‌ها، مسئولان حکومتی همچنان به این درخواست‌ها بی‌اعتنایی می‌کنند و پاسخگو نیستند. آن‌ها هنوز هم اجازه نداده‌اند که گزارشگر سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران به کشور سفر کند و هر گزارش منتشرشده از وضعیت اسفناک حقوق بشر در ایران را با «انگیزه سیاسی» و کار «دشمن» می‌دانند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.