ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادامه مذاکرات در قاهره همزمان با تظاهرات علیه نتانیاهو_ حماس: «نتانیاهو مانع از تلاش‌های آتش‌بس می‌شود»

در حالی‌که سازمان ملل گزارش کرده «قحطی تمام عیار» شمال غزه را فراگرفته و در حال گسترش به سمت جنوب است، دولت اسرائیل اصرار دارد که حمله به جنوب رفح را بدون توجه به مذاکرات توافق آتش‌بس انجام دهد.

تاکنون هیچ نشانه‌ای از پیشرفت در مذاکرات مهم آتش‌بس در غزه و تبادل گروگان‌های اسرائیلی با فلسطینی‌های زندانی وجود ندارد. مذاکرات ۱۵ اردیبهشت/ ۴ مه بی‌نتیجه ماند.

حماس می‌گوید از ایالات متحده تضمین می‌خواهد که اسرائیل تهاجم زمینی به جنوب رفح را شروع نخواهد کرد، زیرا مقامات اسرائیل که هنوز هیئتی به قاهره اعزام نکرده‌اند، اصرار دارند که حمله بدون توجه به توافق آتش‌بس انجام خواهد شد.

نتانیاهو که این روزها با فشارهای زیادی از سوی مخالفان خود مواجه است، گفت که اسرائیل با پایان دادن به جنگ به عنوان بخشی از معامله غزه با حماس موافقت نخواهد کرد و تنها پس از موافقت رسمی حماس با پیشنهاد آتش‌بس، تیمی را به قاهره می‌فرستد.

یکی از مقامات ارشد حماس به الجزیره گفت پیشنهادی که در حال حاضر در قاهره مورد بحث قرار می‌گیرد بهتر از پیشنهادات گذشته برای آزادی گروگان‌ها و موضوع آتش‌بس است.
یک مقام دیگر حماس هم گفت که این گروه هیچ آتش‌بسی که به صراحت شامل پایان جنگ در غزه نباشد را نمی‌پذیرد، اما دولت اسرائیل تاکنون چنین تضمینی نداده است.

گروه حماس اما اعلام کرد «مصمم هستند به توافقی برسند که درخواست‌های فلسطینی‌ها را برآورده می‌کند.»
قرار است مذاکرات امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت/ ۵ مه در قاهره از سر گرفته شود.

بر اساس گزارش‌هایی که تا کنون منتشر شده، مرحله اول شامل آزادی ۳۳ گروگان اسرائیلی از جمله سربازان زن و مرد در ازای آزادی هزار زندانی فلسطینی است.

در مراحل دوم و سوم، ساکنان شمال نوار غزه که از آغاز حملات اسرائیل آواره شده‌اند، اجازه خواهند داشت به خانه‌های خود بازگردند و نیروهای ارتش اسرائیل از مناطقی که این آوارگان به آنجا باز خواهند گشت عقب‌نشینی خواهند کرد.

انتظار می‌رود مرحله اول ۱۶ روز به طول بینجامد و پس از آن آتش‌بس موقت آغاز شود و پس از آن بحث‌هایی درباره اجرای آتش‌بس دائمی آغاز شود.

مرحله دوم ۴۲ روز به طول می انجامد و طی آن مذاکراتی برای آزادی سایر گروگان ها از جمله سربازان و افسران در ازای آزادی گروه دیگری از اسرای فلسطینی انجام می‌شود.

مرحله سوم به مدت ۴۲ روز شامل مذاکرات بر سر خروج کامل ارتش اسرائیل از غزه و مبادله اجساد اسرائیل در غزه با اجساد فلسطینی‌های در اختیار اسرائیل است.

از سویی دیگر اعتراضات علیه دولت نتانیاهو و در حمایت از آزادی گروگان‌ها در سراسر اسرائیل شنبه چهارم مه/ ۱۵ اردیبهشت، برگزار شد.
ده‌ها هزار شهروند اسرائیلی در تظاهراتی که تا پاسی از شب گذشته طول کشید، خواهان توافق دولت کشورشان برای بازگرداندن گروگان‌ها به خانه شدند.

در تل‌آویو تظاهرکنندگان شعار می‌دادند، «جنگ مقدس نیست، زندگی مقدس است». معترضان، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور را متهم کردند که «به دنبال طولانی کردن درگیری‌هاست.»
بستگان گروگان‌ها در پایگاه نظامی کریا در تل‌آویو گردهم آمدند تا از دولت بخواهند معامله کند.
آن‌ها دولت اسرائیل و شخص نتانیاهو را به تلاش برای تضعیف آتش‌بس پیشنهادی متهم کردند و برخی خواستار پایان جنگ شدند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در روزهای اخیر مکررا پافشاری کرده که یک عملیات تازه زمینی در شهر جنوبی رفح غزه انجام خواهد شد، حتی اگر توافقی به دست آید.
رسانه‌های اسرائیلی روز شنبه گزارش دادند که موضع او در تازه‌ترین دور مذاکرات تغییری نکرده است.

تا اینجا مذاکرات آتش‌بس برای ماه‌ها بدون پیشرفت ادامه داشته است. از پایان ماه نوامبر تاکنون وقفه‌ای در نبردها ایجاد نشده و گروگان‌ها آزاد نشده‌اند.

جنگ در غزه هفت ماه است که ادامه دارد. از شروع حملات اسرائیل نزدیک به ۳۷ هزار فلسطینی که دو سوم آنان زن و کودک بودند، به دست نیروهای اسرائیلی کشته شدند. نزدیک به هشتاد درصد زیرساخت‌ها در غزه به صورت نسبی یا کامل تخریب شده‌اند و شبکه سلامت و درمان غزه به گفته نهادهای وابسته به سازمان ملل «فروپاشیده است».

جنگ پس از آن آغاز شد که حماس هفت اکتبر در حمله‌ای غیرمنتظره به شهرک‌های اشغالی نزدیک به ۱۲۰۰ اسرائیلی را کشت و ۲۵۰ نفر را به گروگان گرفت. برخی از گروگان‌ها پیش از این در توافق دو طرفه با زندانیان فلسطینی مبادله شدند و چند تن از آنها را نیروهای اسرائیلی در حمله به غزه کشتند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Hasank

    بنابر گزارش "اکسیوس"، برای اولین بار پس از ۷ اکتبر، دولت بایدن فرستادن یک محموله ی مهمات به اسرائیل را متوقف کرده است. چنین اتفاق بی نظیری نشاندهنده ی این است که جنبش صلح دانشجویی در آمریکا موفق است و سوای اینکه کارزار میان مدت و دراز مدت تحریم اسرائیل را، با قوت و گستردگی بسیار دوباره مطرح کرده است. در کوتاه مدت نیز دولت بایدن را مجبور به چنین کارهای بی سابقه ای مانند نفرستادن مهمات به اسرائیل کرده است. انگیزه ی اساسی دولت بایدن البته جلوگیری از شکست انتخاباتی در ۶ ماه آتی است. اما به قول معروف این کار نیز شاید، بسیار دیر و بسیار ناچیز باشد.