ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گفت‌و‌گو

«گفت‌وگوی زمانه» با مهرداد درویش‌پور: مرگ رئیسی و آینده جمهوری اسلامی

درویش‌پور بر این باور است که مرگ رئیسی «موقعیت ویژه و تازه‌ای» را رو به روی جمهوری اسلامی قرار داده است. این اتفاق ضربه‌ای به نظام و اقتدار خامنه‌ای وارد کرد و می‌تواند به نزاع‌ها و تنش‌ها برای جانشینی دامن بزند.

بسیاری ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ) را یکی از گزینه های جدی برای مقام سومین ولی فقیه جمهوری اسلامی می دانستند. حالا با مرگ او در پی سانحه ی بالگرد، نه تنها صف جانشینی علی خامنه ای خلوت تر شده، بلکه کرسی ریاست جمهوری اسلامی نیز بدون متصدی مانده است.

با مهرداد درویش پور، استاد جامعه شناسی در سوئد در رابطه با آینده سیاسی جمهوری اسلامی و وضعیت جدیدی که مرگ رئیسی برای سیاست در ایران پدید آورده است گفتگو کردیم.

آیا نقشه‌های نظام برای جانشینی نقش بر آب شد؟

مهرداد درویش‌پور درباره تاثیر مرگ ابراهیم رئیسی بر نقشه‌ها و برنامه‌های نظام برای دوران جانشینی بر این باور است که این نقشه‌ها چنان مرموزانه و پنهانی چیده شده که نمی‌توان درباره اینکه آیا رئیسی یک گزینه جانشینی بوده است یا خیر، نظر قطعی داد. درویش‌پور با این حال می‌گوید که با توجه به نقش رئیسی در «سرکوب و تولید ارعاب، بی‌رحمی چشمگیرش و وفاداری غیرقابل تردیدش نسبت به رهبری»، او بی‌شک موقعیت خاصی نزد علی خامنه‌ای داشته است و رسیدنش به مقام ریاست‌جمهوری یک گام او را به جانشینی نزدیک‌تر کرده بود.

درویش‌پور بر همین اساس می‌گوید که رئیسی احتمالا یک نامزد مهم برای جانشینی بود و مرگش موجب بر هم زدن نقشه‌های جانشینی و تضعیف نظام می‌شود و این موضوع می‌تواند اقتدار خامنه‌ای را محدود کند و نزاع‌ها و تنش‌های بین جناح‌های مختلف بر سر جانشینی را افزایش دهد.

در واقع به نظر درویش‌پور، مرگ رئیسی «موقعیت ویژه و تازه‌ای» را رو به روی جمهوری اسلامی قرار داده است.

آیا مرگ رئیسی احتمال جانشینی مجتبی خامنه‌ای را افزایش داد؟

به همین ترتیب، مهرداد درویش‌پور درباره احتمال جانشینی مجتبی خامنه‌ای از یک ابراز نظر قطعی اجتناب می‌کند. این استاد جامعه‌شناسی با ارجاع به بحران‌های متعدد سیاسی در ایران و نزاع‌هایی که از ابتدای برقراری جمهوری اسلامی به وجود آمد می‌گوید امروز ممکن است کسانی نماینده مسلم جانشینی به حساب بیایند که فردا بر اثر اتفاقاتی که متغیرهای فراوانی بر آنها تاثیر دارد حذف شوند؛ بنابراین با یقین نمی‌توان گفت مجتبی خامنه‌ای جایگزین بلامنازع برای نظام است، چون اطلاعات کمی درباره حواشی و مخالفت‌ها و موافقت‌ها با جانشینی او داریم. با این حال می‌توان گفت که رفتن رئیسی موقعیت مجتبی خامنه‌ای را «تقویت کرده است».

درویش‌پور معتقد است که جمهوری اسلامی بعد مرگ خامنه‌ای با «بحران کاریسم» مواجه خواهد شد: مرگ رهبر مقتدر و کاریزماتیک نظام را با مشکل جانشینی مواجه می‌کند و این بحران معمولا به موروثی شدن جانشینی یا به فروپاشی کاریزما منجر می‌شود. 

پیش‌بینی‌ها از انتخابات ریاست‌جمهوری آینده چیست؟

مهرداد درویش‌پور درباره انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو نیز بر این باور است که نظام خواهان یک رئیس‌جمهور مقتدر نیست. او با اشاره به نامزدی احتمالی جلیلی و افراد نزدیک به او یا قالیباف می‌گوید که به نظرش بعید است که رئیس‌جمهور بعدی از میان روحانیون انتخاب شود. به باور درویش‌پور در حال حاضر نظام جمهوری اسلامی نیاز به یک فرد سرسپرده دارد و تاب تحمل علنی شدن و گسترش شکاف‌های درونی خود را ندارد، به همین خاطر بعید است که انتخابات پیش‌رو رقابتی باشد و روند «خالص‌سازی» کماکان ادامه خواهد یافت.

مشروح این گفتگو را ببینید:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • alefmimmim

    به نظرم فلسفه وجودی رئیسی با سوابق درخشانش فقط جاده صاف کن فاشیسم مطلق بود نگاهی گذرا به تحولات سه ساله سلطنتش نشان می‌دهد که ماشین جنگی رئیسی وقتی با کشتن مهسا به عنوان سمبل مبارزات و از سویی با موج مبارزات توده‌ای روبرو شد تصمیم به خفه کردن بی‌رحمانه مخالفان گرفت البته که سرکوب به هر قیمت وبر پاکردن چوب‌های دار درهرکوی وبرزن در هیچ جای جهان عملی نبوده و نیست به همین خاطر رئیسی باید جای خود را به چهره‌ای کمتر بدنام بدهد تا جایی که امروز صحبت از خاتمی و ظریف و روحانی وحداقل رئیس جمهور غیر روحانی می‌شود خوب بولدوزری که درختان جنگلی را قطع و جاده‌ای رو به قبرستان احداث کرده است پس برای رد گم کردنش ،بهتر است آن را به ته دره پرتاب کنند و ضمن از یاد بردن این هیولا ،با تظاهر به داشتن اختلاف او با حکومت هم به تطهیر او و هم به تطهیر حکومت بپردازند . در این میان هم بازیگران فضای مجازی و هم ایرانیان خارج از کشور با رقص و آوازشان بازی خوردند