ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

میزگرد

بازنمایی جنگ غزه و اعتراض‌های ضد جنگ در رسانه‌های فارسی‌زبان

رسانه‌های فارسی‌زبان جنگ غزه را چطور بازنمایی کردند؟ چه منافع و جهت‌گیری‌های پشت این بازنمایی است؟ و راه برون‌رفت از فضای قطبی‌شده چیست؟ این پرسش‌ها را در میزگردی با حضور فاطمه شمس، نگین شیرآقایی، سبا معمار و نینا وباب طرح کردیم.

فاز اخیر جنگ اسرائیل و غزه که در پی حمله‌ی هفتم اکتبر حماس به اسرائیل آغاز شد، علاوه بر ده‌ها هزار کشته‌ای که در نتیجه‌ی نسل‌کشی اسرائیل بر جای گذاشت، به تنش‌ها و تعارضاتی در فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی فارسی‌زبان در داخل و خارج از ایران دامن زد.

حمله‌های اسرائیل به غزه و اعتراض‌های ضد جنگ دانشجویان در اروپا و آمریکا چگونه در رسانه‌های فارسی‌زبان داخل و خارج ایران بازنمایی شدند؟ چه نیروها، منافع و رویکردهایی به این بازنمایی‌ها شکل داده‌اند؟ قطبی‌سازی از چه منطق فکری و عملی‌ای نشئت می‌گیرد؟ آیا در بستر این بازنمایی‌های متعارض و قطبی‌شده می‌توانیم از همبستگی و همدلی سخن بگوییم؟

در این میزگرد، این پرسش‌ها را با فاطمه شمس، نویسنده و استاد دانشگاه پنسیلوانیا، نگین شیرآقایی، روزنامه‌نگار سابق و بنیانگذار آزادی نتورک، سبا معمار، پژوهشگر فمینیست، روزنامه‌نگار و دانشجوی علوم سیاسی، و نینا وباب، پژوهشگر رسانه و دانشجوی دکترای مطالعات فرهنگی طرح کردیم.

◼️این میزگرد را در یوتیوب «زمانه» ببینید و بشنوید:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

به گفته‌ی نگین شیرآقایی، رسانه‌های جریان اصلی فارسی‌زبان در زمینه‌ی بازنمایی جنگ، هم اصول روزنامه‌نگاری و هم اصول اخلاقی از جمله حقوق بشر را نادیده گرفته‌اند، در حالی‌که روزنامه‌نگار قرار بوده در خط مقدم ارزش‌های اخلاقی بجنگد. او به سه سطح سواد رسانه‌ای روزنامه‌نگاران جدید، غلبه‌ی منطق شبکه‌های اجتماعی بر رسانه‌ها و عملکرد مدیران رسانه‌ای به‌عنوان عوامل این ماجرا اشاره کرد.

سبا معمار بحث خود را با اشاره به مسئله‌ی نقش استعمار و حکومت‌ها در غریبه‌کردن ما با انسان‌های متفاوت از خودمان آغاز کرد و نقد خود را متوجه رسانه‌های بزرگ کرد که در تمام این سال‌ها نتوانسته‌اند این غیبت را جبران کنند، به‌ویژه در رابطه با مسئله‌ی فلسطین. وجه دیگر استعمار در صحبت سبا معمار شیوه‌ی تولید خبر در رسانه‌هاست که معمولاً کپی‌برداری از سیاست‌های کشوری است که آن رسانه در آن‌جا واقع شده است.

فاطمه شمس در پاسخ به نقش جمهوری اسلامی در بازنمایی غلط از مسئله‌ی فلسطین، فلسطین را ابزاری ایدئولوژیک در دست جمهوری اسلامی خواند. او در ادامه به تبارشناسی دینی‌کردن مسئله‌ی فلسطین از طرف اسلام‌گرایانی مانند فدائیان اسلام و روح‌الله خمینی پرداخت و گفت اسلام‌گرایان ذیل مفهوم «نفی سبیل» که ناظر بر نفی هرگونه تسلط «کفار» بر مسلمانان است، مسئله‌ی فلسطین را به شعبه‌ای از «غرب‌ستیزی» و «استکبارستیزی» بدل کردند.

نینا وباب در بحث خود به بازنمایی و هویت‌سازی به طور کلّی و ریشه‌های تفاوت‌گذاری، قطبی‌سازی و طرد در زبان پرداخت. وباب در ادامه‌ی بحث خود ساختن هویت‌های قطبی‌شده مثل شرق و غرب، خود و دیگری، مظلوم و ظالم و… را نقد کرد؛ چرا که به باور او در این قطبی‌سازی‌های صُلب، از «دیگری» همواره انسان‌زدایی و حق‌زدایی می‌شود.

در ادامه، سبا معمار و نگین شیرآقایی بحثی را درباره‌ی ساختار و نوع کار رسانه‌های فارسی‌زبان و نحوه‌ی ارتباطشان با داخل ایران، و نیز نینا وباب و فاطمه شمس بحثی را راجع به بازنمایی اعتراض‌های ضد جنگ در رسانه‌های فارسی‌زبان پیش بردند. در پایان، هر چهار مهمان چشم‌انداز خودشان را درباره‌ی امکان‌های همبستگی، همدلی و برون‌رفت از وضعیت قطبی‌شده و نقشی که رسانه می‌تواند در این میان ایفا کند را طرح کردند.

◼️این میزگرد را در ساندکلاد «زمانه» بشنوید:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ایرانی

    ما در ایران هیچ علاقه ای به مسایل فلسطین نداریم اصلا از این اخبار مربوط به فلسطین و غزه نفرت داریم هر کسی دلش برای فلسطین می سوزد برود با اسراییل بجنگد از جانش مالش هزینه کند ما در ایران هزار برابر غزه داریم می بینیم ولی امثال گوترش و سازمان هایی که برای فلسطین یقه درانی می کنند خفه خون گرفته اند وقتی ریاکاری این همه مدعی را می بینیم نفرتمان بیشتر می شود به همین خاطر هست تا خبری می بینم که در باره غزه و فلسطین است اصلا نگاه نمی کنم

  • شبانه

    در این بحث به ‌عوامل تاریخی/سیاسی و استعماری در مورد مشخص نسل کشی فلسطینیان اشاره شد اما متاسفانه نه اجرا کننده و نه مهمانان به این نقطه نظرها بطور روشن و مستقیم نپرداختند. بگمان من ترسیم یک تصویر روشن تاریخی از تاریخ فلسطین و ایجاد دولت اسرائیل بعنوان پس زمینه برای روایت‌های مردم که به آن اشاره کردند کمک می‌کند به شفاف سازی پیچیدگیهایی که بعنوان بن بست به آن اشاره شد.