ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تداوم اعتراض کارگران پیمانی در عسلویه: پیمانکاران دستمزد را افزایش ندادند

یک کارگر پیمانی در عسلویه پیمانکاران را «فعال مایشاء» توصیف کرد که به هیچ‌کس پاسخگو نیستند و کارفرمایان بالادستی هم نظارتی بر آنها ندارند.

کارگران پیمانی نفت و گاز در منطقه ویژه انرژی عسلویه دور تازه‌ای از اعتراض را آغاز کرده‌اند. آنها خواستار افزایش دستمزد و بهبود شرایط کار هستند.

دور تازه اعتراض کارگران پیمانی و نفت و گاز از آخرین روزهای اردیبهشت آغاز شد. شورای سازماندهی کارگران پیمانی نفت و گاز ۲۹ اردیبهشت از اعتصاب کارگران پیمانی در کنگان خبر داد. در روزهای بعد کارگران در چند پروژه دیگر به اعتصاب پیوستند. خبرگزاری کار ایران (ایلنا) که تریبون غیررسمی خانه کارگر محسوب می‌شود، در تازه‌ترین خبر در این باره به نقل از یک کارگر پیمانی در عسلویه نوشت: برخی پیمانکاران افزایش ۳۵ درصدی حداقل دستمزد را نپذیرفته‌اند و افزایش مزد و مزایای شغلی را اعمال نکرده‌اند.

این کارگر شاغل در عسلویه گفت:

مزد بسیاری از کارگران پروژه‌ای پارس جنوبی در سال جدید افزایش نیافته و پیمانکاران هنوز همان حقوق سابق را پرداخت می‌کنند و به هیچکس پاسخگو هم نیستند؛ در واقع، حقوقی که در فروردین گرفتیم با حقوق سال قبل هیچ فرقی نداشت.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت و گاز پیش از این مطالبات کارگران معترض را افزایش دستمزد عنوان کرده و به نقل از کارگران گفته بود: «با توجه به افزایش سرسام آور نرخ تورم مزد باید در تمامی رده های شغلی ۴۵ درصد افزایش یابد. اما پیمانکاران حریص و مفتخور حتی زیر بار افزایش ۳۵ درصد حقوق ابلاغی شورای عالی کار هم نرفته‌اند.»

به گزارش این شورا علاوه بر ۱۲۰۰ کارگر شاغل در فاز ۱۴ سایت کنگان، کارگران کارگران داربست بند شرکت گسترش صنعت پادنا، برق و ابزار دقیق شرکت ستاره تاراز در سایت یک بوشهر، برق و ابزار دقیق شرکت جهانپارس مس سرچشمه، پتروشیمی دهلران در دشت عباس و رنگ و عایق شرکت سازه پاد سایت یک بوشهر در اعتراض به این وضعیت اعتصاب کرده‌اند.

کارگران پیمانی نفت و گاز شاغل در عسلویه طی سال‌های اخیر بارها در اعتراض به دستمزد ناکافی و شرایط کاری سخت به صورت مقطعی دست به اعتصاب زدند. اردیبهشت ۱۴۰۲ همزمان با اعتصاب گسترده کارگران پیمانی، نهادهای امنیتی ده‌ها تن از کارگران معترض را بازداشت کردند. همزمان مقام‌های دولتی در استان بوشهر کارگران معترض را به اخراج از کار تهدید کردند.

کارگران پیمانی نفت و گاز علاوه بر خواست افزایش دستمزد، خواستار حذف شرکت‌های پیمانکاری هستند. ده‌ها شرکت پیمانکاری و مقاطع‌کار در پروژه‌های نفت و گاز با حمایت نهادهای دولتی کارگران را به کار طولانی و سخت در برابر دستمزد اندک مجبور می‌کنند.

یک کارگر پیمانی در عسلویه به ایلنا گفت: «کارفرمایان بالادستی نظارتی بر پیمانکاران خُرد اعمال نمی‌کنند» و «پیمانکاران فعال مایشاء هستند و هرچه بخواهند انجام می‌‌دهند.»

مجلس شورای اسلامی وعده کرده بود طرح تبدیل قراردادهای موقت و پیمانی به دائم را تصویب کند. بررسی این طرح طولانی شد و با دستکاری نمایندگان مجلس، تنها گروهی از کارگران را در برگرفت.

در ایران بر اساس گزارش منابع نزدیک به تشکل‌های کارگری وابسته به حکومت بیش از ۹۷ درصد کارگران با قرارداد موقت کار می‌کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.