ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تداوم فضای رعب و وحشت پس از مرگ ابراهیم رئیسی: کامیار بامداد و اشکان اسماعیل‌زاده را بازداشت کردند

به‌دنبال سقوط هلی‌کوپتر حامل ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ) و کشته شدن او و هیئت همراهش و تهدید پلیس فتای فراجا، برخورد با شهروندانی که اقدام به انتشار مطالب در فضای مجازی می‌کنند افزایش یافته است.

با گسترش فضای امنیتی و ادامه بازداشت شهروندان پس از مرگ ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ در کشتار زندانیان سیاسی تابستان ۶۷) روز شنبه پنجم خرداد کامیار بامداد، شهروند اهل شاندرمن ماسال در پی واکنش و انتشار مطلبی در رابطه با سقوط بالگرد حامل ابراهیم رئیسی بازداشت و به زندان ضیابر استان گیلان منتقل شد.

هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران از قول یک منبع نزدیک به خانواده بامداد، نوشت: «چندی پیش ماموران امنیتی برای بازداشت او به منزل خانوادگی کامیار مراجعه می‌کنند. کامیار اما در منزل حضور نداشته و سپس او خودش را به مرجع قضایی مربوطه معرفی می‌کند که در نهایت بازداشت می‌شود.»

کامیار بامداد پیشتر هم در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ به‌دست نیروهای امنیتی بازداشت و پس از چندی آزاد شده بود.

به‌شکل مشابه چهارشنبه دوم خرداد ۱۴۰۳ اشکان اسماعیل نژاد، شهروند اهل روستای قاجری از توابع بوکان پس از احضار به اداره اطلاعات این شهر بازداشت شد.

بنا بر گزارش‌ منابع حقوق بشری کُرد، بازداشت اشکان اسماعیل‌نژاد پس از احضار به اداره اطلاعات بوکان به دلیل واکنش و انتشار مطالبی در رابطه با واقعه سقوط بالگرد حامل ابراهیم رئیسی، صورت گرفته است.

از زمان انتشار خبر مرگ ابراهیم رئیسی بر اثر سقوط بالگرد در ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، نیروهای امنیتی دست‌کم ۱۴ شهروند و فعال مدنی را که درباره‌ مرگ ابراهیم رئیسی در شبکه‌های اجتماعی مطالبی منتشر کردند در ملکان، تبریز، لاهیجان، سبزوار، قم، فومن و گیلان بازداشت کردند.

هم‌چنین طی روزهای گذشته اخباری مبنی بر تهدید و تذکر تلفنی و مسدود کردن حساب بانکی افرادی که با مرگ ابراهیم رئیسی شادی کرده بودند منتشر شده است.

محمد موحدی‌راد، دادستان عمومی ایران دوشنبه، ۳۱ اردیبهشت، در بخشنامه‌ای به دادستان‌های سراسر ایران دستور داد با افرادی که اقدام «به مخدوش کردن امنیت روانی جامعه و تشویش اذهان عمومی با انتشار محتوای خلاف واقع، نشر اکاذیب و توهین می‌کنند» برخورد کنند.

در همان روز پلیس فتا نیز طی اطلاعیه‌ای رسمی اعلام کرد که فضای مجازی «رصد» می‌شود و با هرگونه محتوایی که باعث «تحریک و تشویش احساسات عمومی» شود برخورد خواهد کرد.

وحید مجید، رئيس پلیس فتا (پلیس سایبری) سه‌شنبه یکم خرداد اعلام کرد که ۸۰ کاربر فضای مجازی و وب‌سایت را به دلیل «انتشار مصادیق توهین‌آمیز و شایعه درباره سانحه بالگرد» شناسایی و برای ۳۵ نفر پرونده قضایی تشکیل داده است. منیژه مؤذن، مترجم و روزنامه‌نگار، یکی از این افراد است که پرونده‌ای جدید علیه او در دادسرای فرهنگ و رسانه گشوده شد.

بعدازظهر یک‌شنبه ۳۰ اردیبهشت،‌ هلی‌کوپتر حامل ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری پیشین ایران (عضو هیئت مرگ) همراه با چند تن از مسئولان همراه در جنگل‌های محدوده ورزقان و جلفا سقوط کرد و تمام سرنشینان آن کشته شدند.

از روز وقوع حادثه و در فاصله‌ای که سرنوشت این هلی‌کوپتر هنوز مشخص نبود، بسیاری از کاربران در ایکس/توییتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی محتوی طنزآمیز منتشر کردند. حجم زیادی از محتوای تولیدشده نیز به نشان دادن خوشحالی افراد، به ویژه دادخواهان در داخل و خارج از ایران با انتشار فیلم رقص و پایکوبی یا آتش‌بازی در آسمان شهر مربوط بود که توجه زیادی جلب کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.