ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رویارویی خونین جنگجویان در سوریه

فرهمند علیپور- با وجود حمایت غرب از ارتش آزاد سوریه و امکانات بیشتر آن، گروه‌های اسلام‌گرای تندرو توانسته‌اند بخش‌های بزرگی از سوریه را در کنترل خود بگیرند.

 در حالی که ارتش وفادار به بشار اسد در حال پیشروی و تلاش برای باز پس گرفتن شهرهای مهم حلب و حمص است، رویارویی‌ها میان مخالفان مسلح افزایش بی‌سابقه‌ای یافته است.

 روزیکشنبه ۱۴ جولای، اعضای ارتش آزاد سوریه و اعضای "دولت اسلامی عراق و شام" برای به کنترل در آوردن یک پاسگاه استراتژیک در نزدیکی شهر حلب به رویارویی مسلحانه پرداختند.

گرچه هنوز از میزان تلفات این درگیری‌ها خبری مخابره نشده است اما بالا گرفتن این رویارویی‌ها نگرانی حامیان گروه‌های مسلح معارض سوری را در پی داشته است. نگرانی از این که رویارویی‌ مسلحانه گروه‌های مخالف، مانع تلاش آنها برای سرنگونی حکومت بشار اسد شود.

 سرهنگ عبدالرحمن سویس از فرماندهان شاخص ارتش آزاد سوریه، در همین زمینه به شبکه الجزیره گفته است: "ارتش آزاد سوریه نیروهای دولت اسلامی عراق و شام  را دشمن خود نمی‌داند. اگر آنها برای مبارزه با بشار اسد وارد سوریه شده‌اند به آنها خیر مقدم می‌گوییم، اما اگر می‌خواهند خود تبدیل به یک دردسر تازه شوند، برداشت خود از اسلام را تحمیل کنند و سوریه را به افغانستانی دیگر تبدیل کنند، آنگاه ما نیز وارد عمل خواهیم شد."

 دو روز پیش از این برخوردهای خونین (پنجشنبه ۱۱ جولای) نیز خبری از سوریه منتشر شد که یک بار دیگر توجه رسانه های جهانی را به سمت فعالیت‌های اسلام‌گرایان تندرو در این کشور جلب کرد. کمال حمامی یکی از چهره‌های شاخص عضو ارتش آزاد سوریه که برای مذاکره با گروه‌های اسلام‌گرای "دولت اسلامی عراق و شام" به حوالی لاذقیه رفته بود توسط اعضای این گروه و به همراه بردارش به قتل رسید.

قاسم سعدالدین سخنگوی ارتش آزاد سوریه

قاسم سعدالدین سخنگوی رسمی ارتش آزاد سوریه گفته بود که اعضای این سازمان با وی تماس گرفته و به وی گفتند کمال حمامی را کشته‌اند و همه اعضای شورای عالی نظامی را خواهند کشت، زیرا به عقیده رهبران دولت اسلامی عراق و شام اعضای ارتش آزاد سوریه کافر هستند.

سرازیر شدن گروه‌های تروریست پاکستانی و افغان به خاک سوریه

خبر این ترور خشم رهبران ارتش آزاد سوریه را برانگیخت. آن گونه که لوی مقداد هماهنگ‌کننده سیاسی ارتش آزاد سوریه گفت که گروه‌های اسلام‌گرا را از روی صفحه روزگار پاک خواهیم کرد.

او تاکید کرده بود که " ایمن البغدادی" امیر بخش ساحلی دولت اسلامی ، شخصاً " کمال حمامی" و برادرش را به قتل رسانده است. نفر سومی که همراه با حمامی و برادرش برای این گفتگوها شرکت کرده بود، به قتل نرسید. به گفته مقداد او را زنده فرستادند تا خبر کشته شدن حمامی و برادرش را بدهد.

معاذ الخطیب رهبر پیشین ائتلاف ملی سوریه نیز در واکنش شدیداللحنی جبهه النصر و دولت اسلامی عراق و شام را وابسته به سازمان تروریستی القاعده و باندی جنایت‌کار خواند که به هیچ یک از ارزش‌های دینی و اخلاقی پایبند نیستند.

این برای اولین بار نیست که اعضای "دولت اسلامی" دست به ترور و قتل اعضای ارتش آزاد سوریه می‌زنند. جمعه هفته گذشته  ( ۵ جولای ) نیز یک سرباز عضو ارتش آزاد توسط دولت اسلامی سر بریده شد.

 دولت اسلامی عراق و شام که کنترل بخش‌های عظیمی از شمال سوریه را در دست دارد در ارتباط و بیعت آشکار با القاعده است. مناطق شمالی سوریه و هم مرز با ترکیه تحت کنترل این گروه‌های افراطی اسلام‌گرا هستند و هر از چندی اخباری در خصوص اجرای احکام شریعت اسلام از این مناطق به گوش می‌رسد.

 اجباری کردن حجاب برای زنان، جلوگیری از اختلاط دانش آموزان دختر و پسر در مدارس، ممنوعیت شنا، اجرای احکام شلاق، اعدام و بریدن سر در ملاءعام به جرم کفرگویی، و به تازگی اعلام اجباری بودن روزه گرفتن، پوشش دشداشه و داشتن ریش برای مردها، خبرهایی است که موجب نگرانی حامیان غربی مخالفان رژیم اسد شده است.

نگرانی از اینکه که شاید اجرای عدالت در سوریه آینده چیزی باشد که این روزها در خیابان‌های حلب و دیگر شهرهای سقوط کرده سوریه دیده می‌شوند و اینکه شاید افغانستان تحت حاکمیت طالبان، در انتظار آینده سوریه باشد.

یک روز پس از انتشار ترور "کمال حمامی"  بود که جنبش طالبان پاکستان، گروهی که همدست القاعده محسوب می‌شود، به طور رسمی  از اعزام ۱۲ " متخصص جنگ و تکنولوژی اطلاعات " به سوریه در طی دو ماه گذشته خبر داد و اعلام کرد که این گروه قصد دارد پایگاهی در سوریه راه اندازی کند.

طالبان پاکستان پیش از این مسئولیت انفجار در بخش شیعه‌نشین بیروت که بیش از۵۰ زخمی بر جای گذاشت بود را نیز بر عهده گرفته بود.

طالبان پاکستان که در سوریه نیز فعالیت های نظامی خود را به به نام پاکستانی خود یعنی "بریگاد ۳۱۳" انجام می‌دهد، علاوه بر مبارزه با حکومت سوریه با حکومت پاکستان و افغانستان نیز در حال مبارز است. این گروه همچنین با گروه‌های تندروی اسلامی نظیر شبکه القاعده، گروه حقانی، طالبان افغانستان و جنبش اسلامی ازبکستان نیز ارتباطاتی گسترده دارد.

القاعده نیز هم اکنون حضور بسیار گسترده و قدرتمندی در عرصه سوریه دارد و با جبهه النصر رابطه تنگاتنگی دارد. گروه تروریستی القاعده حامی دو گروه سلفی تندروی جبهه النصر و "دولت اسلامی عراق و شام" است. دولت اسلامی عراق و شام هدف  خود را برقراری خلافت اسلامی در عراق، سوریه، اردن، لبنان و فلسطین معرفی می‌کند.

 مولانا عاصم عمر از رهبران فکری القاعده در پاکستان در ماه مه گفته بود که جنگجویان و رهبرانی از سوی این گروه به سوریه نقل مکان کرده‌اند. او گفته بود :" پرچم‌های سیاه و سفید شرق ایران (اشاره به پرچم‌های القاعده در افغانستان و پاکستان) پس از عراق به سمت سوریه در حال حرکت هستند  و مجاهدین به منظور فراهم کردن شرایط برای برقراری خلافت، مراکز خود را در سوریه تاسیس کرده‌اند."

 ارتش آزاد سوریه که مورد حمایت کشورهای غربی و از جمله ایالات متحده است، گرچه گروهی وسیع‌تربا سربازان و امکانات بیشتر است، اما گروه‌های اسلام‌گرای تندرو در عمل توانسته‌اند بخش‌های بزرگی از سوریه را در کنترل خود بگیرند.

اختلافات سیاسی میان رهبران مخالف حکومت سوریه که مقر آنها در استانبول است و  درگیری‌های مسلحانه گروه‌های مختلف نظامی در درون خاک سوریه در حالی در جریان است که ارتش سوریه ظرف هفته‌های اخیر توانسته است بر پیشروی‌های خود و بازپس‌گیری مناطقی از سوریه ادامه دهد.

 خبرهای منتشر شده از حلب و حمص حکایت از درگیری‌های گسترده میان ارتش سوریه و مخالفان مسلح  در این دو شهر و عقب‌نشینی نیروهای مسلح  دارد. نیروهای ارتش سوریه اخیراً و با حمایت حزب الله لبنان توانسته بودند شهرهای استراتژیک تل کلخ و القصیر را از مخالفان مسلح باز پس بگیرند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت‌روز نامه حقوق بشر بین المللی 29 تیرماه 1392/ شماره 5

    [...] سوریه رویارویی خونین جنگجویان در سوریه [...]

  • مهراب

    آره... کل دنیا داره دروغ می‌گه و اونایی که تو لندن نشستن دارن راستشو می‌گن! بابا خوبه که یکی از سه نفرو ول کردن که بیاد و ماجرا رو تعریف کنه. ببینم اصلا تو مطلب رو خوندی؟ یعنی می‌تونی شرکت این‌همه القاعده رو تو جنگ سوریه نفی کنی؟ من فکر می کنم تنها دلیلی که باعث شده دنیا دربرابر این کثافتای بنیادگرا و القاعده که تو سوریه دارن جنایت می‌کنن سکوت کنه اینه که حکومت ایران پشت بشار اسد وایساده و حالا اینجور دارن دشمنی ها و دوستی های قدیمی با ایران رو تو محاسبات خودشون وارد می‌کنن وگرنه خودت، آره خود خودت می‌تونی بگی آفرین به این مبارزانی که دارن بشار اسد رو نابود می کنن؟ می‌تونی؟ می‌تونی بگی آفرین به اینایی که از پاکستان اومدن تا با بشار اسد مبارزه کنن؟ کی ممکنه اینقدر از مرحله پرت باشه که بنیادگرایی خشن القاعده رو تو این درگیری نبینه؟ الان مردم سوریه کجان؟

  • کیا

    خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که ایالات متحده و هم‌پیمانان غربی آن از سازمان ملل متحد خواسته‌اند که در رابطه با «ارسال سلاح از جانب ایران به سوریه و حزب‌الله لبنان» شدت عمل بیشتری نشان دهد. بر اساس این گزارش که به نقل از دیپلمات‌های غربی نوشته شده است، رزمری دی کارلو، معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، روز دوشنبه، ۲۴ تیر،‌ خطاب به کمیته تحریم‌های ایران در شورای امنیت گفت که این کمیته باید مسئله «ارسال مداوم اسلحه‌های ایران» به سوریه، لبنان، غزه، یمن، عراق و دیگر نقاط جهان را حل کند و مانع «حمایت‌های نظامی» ایران از گروه‌های مختلف در این کشورها شود.

  • dara

    ساکنان محلی و مرکز نظارت بر حقوق بشر سوریه که در لندن مستقر است می‌گویند این افراد توسط مهاجمان مسلح وفادار به بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه کشته شده‌اند. آنها می‌گویند قربانیان سعی داشتند تا ساکنان دو شهرک سنی و علوی نشین را که از هفته گذشته درگیر شده بودند، آشتی دهند. مرکز نظارت بر حقوق بشر سوریه همچنین گفته است که نیروهای رئیس‌جمهوری سوریه دوشنبه شب (۱۵ ژوئیه) ۹ نفر از جمله یک کودک را در حومه دمشق به ضرب گلوله کشتند.!!