ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ماندلا، سالگرد تولد در بستر مرگ

احمد فراکیش − در جلوی بیمارستان هزاران نفر، با دعا و آواز، به رهبر به شدت بیمارشان، نیلسون ماندلای ۹۵ ساله، بدرود می‌گویند.

۱۸ ژوئن: نلسون ماندلا ۹۵ ساله شد

همرزمان ماندلا، خود را برای جدایی آماده کرده‌اند جورج بیزس (George Bizos)، که از دوران دانشجویی با وی بوده، و سپس ۱۵ سال بعد، وکالت او را در دادگاه به عهده داشته، دیگر تمایلی به رفتن پیش او ندارد، می‌گوید: "دیگر هیچ کاری از دست من بر نمی‌آید، به جز اینکه به او خیره شوم و به سختی از ریختن اشک‌هایم جلوگیری کنم."

بیمارستان خصوصی، حدود یک کیلومتر از مقر حکومتی فاصله دارد، محلی که ۲۰ سال پیش نلسون ماندلا، به عنوان اولین رییس جمهور سیاه پوست آفریقای جنوبی سوگند خورد، و اگر سرنوشت اجازه دهد، خواهد توانست ۹۵‌مین سالگرد تولدش را هم در آنجا جشن بگیرد، البته در حالیکه پیکرش به ماشین تنفس و قلب مصنوعی متصل است.

وضعیت جسمی‌ او بین "جدی"، "بحرانی"، "خیلی‌ بحرانی" و "بحرانی، ولی‌ باثبات" نوسان می‌کند، اما همرزم دیگرش دنیس گلدبرگ (Denis Goldberg)، که دو هفته پیش به مدت نیم ساعت پیش او بوده می‌گوید: "حال او بهتر از آنی‌ بود که از گزارش‌ها برداشت کرده بودم. البته او به خاطر لوله‌هایی‌ که در دهان و بینی‌ قرار دارند، نمی‌تواند صحبت کند، ولی‌ به صحبت‌های من عکس العمل نشان می‌داد."

البته مسلما از بازگشت او به خانه در این شرایط نمی‌تواند سخنی باشد، چرا که بعد از ۴ بار بستری شدن در مدت ۶ ماه، نمی‌توان انتظار تغییر قابل ملاحظه یی در شرایط وی داشت.

درگیری بر سر میراث مالی و سیاسی ماندلا

فرهنگ کیش شخصیت، همواره برای ماندلا ناخوش آیند بوده است. اینکه همه جا عکسهای وی به چشم میخورند، برایش زننده است. و درست در حین این آخرین و طولانی‌ترین وداع او، که دیگر خودش هم هیچ تصمیمی را نمی‌تواند اجرا کند، درگیری‌های شدیدی، از یک‌طرف بین خانواده بر سر میراث مالی وی، و از طرف دیگر در حزب کنگره آفریقای جنوبی (ANC)، حزب حاکم، بر سر میراث سیاسی وی، در گرفته است.

دو سال پیش، نوه ماندلا، که تنها بازمانده ذکور وی است، طّی عملیات مخفیانه‌ای، اجساد ۳ فرزند درگذشته‌ی او را از مقبره خانوادگی به روستایی که ماندلا رئیس سنتی‌اش محسوب می‌شود، انتقال داد، تا با تبدیل این روستا به زیارتگاه ماندلا، سود‌های کلانی در آینده برای خود تضمین کند. ولی‌ در اثر شکایت دیگر خویشان و رأی دادگاه، مجبور شد ۲ هفته پیش اجساد را پس دهد.علاوه بر این مسئله ادامه کار دستگاه‌های تنفسی و قلبی، در صورت مرگ مغزی ماندلا میتواند مشکلات دیگری را بین خانواده دامن زند.

از نظر سیاسی هم کنگره ملی‌ آفریقا، که ماندلا مؤسس آن بوده و از ۲۰ ساله پیش حاکمیت سیاسی را در دست دارد، در اثر سیاست‌های بدکارانه‌ی پس از ماندلا، و اتهامات رشوه خواری برخی‌ رهبرانش، محبوبیت خود را تا حد چشمگیری از دست داده و اکنون سعی‌ می‌کند که هواداران سرخورده اش را با استفاده از مقبولیت ماندلا دوباره به حرکت آورد، تا در انتخابات سال آتی، مجددا پیروز گردد. اگر چه به خاطر نقش ماندلا، به هرحال پیروزی حزب محتوم به نظر میرسد، ولی‌ زوما (Zuma)، رئیس جمهور، که با اتهامات رشوه خواری روبروست، سعی‌ می‌کند که با عیادت‌های پی‌ درپی در بیمارستان و عکس گرفتن با پیکر بیمار، و نیز مخفی‌ کردن وخامت حال ماندلا، برای خود وجهه فراهم کند.

حزب کنگره، سالها به خاطر نفوذ ماندلا وحدت خود را حفظ کرده است و اکنون روشن می‌شود که این وحدت بدون ماندلا چقدر آسیب پذیر است. ویلیام گونده (William Gumede)، نویسنده آفریقای جنوبی، می‌‌گوید: "جانشینان ماندلا، در قیاس با او، کوتوله‌هایی‌ هستند، که سعی‌ میکنند، از وجهه او سود ببرند."

پذیرش واقعیت تلخ

مردمی که در مقابل بیمارستان جمع شده‌اند، به معجزه‌ای امیدوارند و برایشان دشوار است، که واقعیت را بپذیرند. ولی‌ اکثریت مردم کشور می‌دانند، که مرگ ماندلا نزدیک است و خودشان را برای آن آماده کرده‌اند. همانطور که اسقف توتو، برنده دیگر جایزه صلح نوبل از آفریقای جنوبی، برای ماندلا آرزو می‌کند، که دردهایش به پایان برسد.

جورج بیزوس، همرزم ماندلا می‌گوید: "ماندلا‌ی پیر در بستر بیماری، هنوز همان جان سختی را دارد، که در مبارزه سیاسی داشته است، ولی‌ او دیگر خسته شده است، بهتر است که او را به حال خود بگذارند، او دیگر وظیفه‌آاش را انجام داده. دیگر وقت آن است که هرکس مسئولیت خود را خود به عهده گیرد. اگر چنین‌ شود، شاید این زمان دشوار، همچون تاریکی‌ قبل از دمیدن خورشید، به آینده روشنتری بیانجامد.

منبع اصلی:Die Zeit

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.