ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مجله ادبی: «یک قاشق چای‌خوری سرزمین، دریا»، نوشته دینا نیری

یک قاشق چای‌خوری سرزمین، دریا رمانی ا‌ست درباره دو خواهر، مفهوم داستان‌گویی، آرزوهای انسان، نابودی و مرگ و مهاجرت و تبعید و ریشه‌کن شدن‌های ناخواسته و راه‌های رویارویی انسان با این مشکلات.

 دینا نیری در ده سالگی همراه خانواده‌اش به آمریکا مهاجرت کرده است. او به تازگی رمانی منتشر کرده به نام «یک قاشق چای‌خوری سرزمین، دریا». این رمان تاکنون به ۱۴ زبان ترجمه شده است.

«یک قاشق چای‌خوری سرزمین، دریا» داستان دو خواهر است به نام‌های صبا و مهتاب. صبا یازده سالش که می‌شود، ناگهان از محیط زندگی‌اش ریشه‌کن شده. پدر پشت فرمان نشسته، کنار او مادر و صبا هم بر صندلی عقب لم داده، مهتاب هم نیست و آنها به طرف فرودگاه می‌روند که به آمریکا مهاجرت کنند. صبا طبعاً تمام مدت از خودش می‌پرسد مهتاب کجاست؟ اما مادر و پدرش به او پاسخ درستی نمی‌دهند. می‌گویند به فرودگاه که برسند، مهتاب هم همان جاست. سال‌ها می‌گذرد و صبا که حالا در آمریکا پرورش پیدا کرده از خودش می‌پرسد به راستی در آن روز چه اتفاقی افتاد؟ به سر مهتاب چه آمد؟ آیا مهتاب آنطور که همسایه‌شان ادعا می‌کرد در دریا غرق شده بود؟ چنین است که نویسنده تلاش می‌کند مهتاب را در داستان‌های کوتاهی که برای ما تعریف می‌کند از نو بیافریند. او با این تلاش در برابر مرگ و در برابر فجایع کوچک و بزرگی که زندگی ما را تهدید می‌کند می‌ایستد و به یادمان می‌آورد که نقطه صفر ادبیات داستانی آرزومندی انسان است.

 یک قاشق چای‌خوری سرزمین، دریا رمانی ا‌ست درباره دو خواهر، اما رمانی هم هست درباره مفهوم داستان‌گویی، درباره آرزوهای انسان، درباره نابودی و مرگ و مهاجرت و تبعید و ریشه‌کن شدن‌های ناخواسته و راه‌های رویارویی انسان با این مشکلات.

[podcast]http://www.zamahang.com/podcast/2010/20130722_dina_nayeri_nushazar.mp3[/podcast]

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.