ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درخواست‌ گروهی از ناشران ایران از حسن روحانی

گروهی از ناشران ایران در نامه به حسن روحانی، پس از آسیب‌شناسی نشر ایران درخواست‌هاشان را مطرح کردند با این هدف که رویکردهای تبعیض‌آمیز برطرف شود و استانداردهای جهانی نشر رعایت گردد.

گروهی از ناشران ایران در نامه‌ای به حسن روحانی، رییس جمهور منتخب پس از آسیب‌شناسی نشر ایران، پیشنهادها و درخواست‌هاشان را مطرح کردند. هدف ناشران از این نامه این است که رویکردهای سلبی و تبعیض‌آمیز برطرف شود و استانداردهای جهانی نشر در آینده رعایت گردد.

گروهی از ناشران ایران: استانداردهای جهانی نشر رعایت گردد

ناشران در حالی درخواست‌هاشان را با حسن روحانی در میان گذاشتند که عیسی کلانتری، عضو کمیته‌های مشورتی و برنامه‌ریزی حسن روحانی، رئیس‌جمهور جدید ایران، از نهایی شدن فهرست کابینه خبر داده است.

به‌گزارش خبرگزاری مهر، کلانتری ابراز امیدواری کرده که روحانی تا پیش از برگزاری مراسم تحلیف درباره کابینه پیشنهادی به جمع‌بندی رسیده و در ‌‌نهایت افراد مورد نظرش را در این روز به مجلس معرفی کند.

گروهی از ناشران ایران: "فرصت‌های حمایتی به یک‌سویه‌نگری و ایجاد رانت انجامیده است. کمیت تولید بسیار پایین آمده و به پیروی از آن اقتصاد در گردش این حوزه تا مرز بحران پیش رفته است."

ناشران ایران در نامه‌شان به حسن روحانی ابتدا به آسیب‌شناسی نشر ایران پرداخته‌اند. آنها می‌نویسند: "بر این باوریم که برخورد دولت در سال‌های گذشته با حوزه کتاب، نشر و پدیدآور سطحی و البته حذفی بوده است و کمتر مبتنی بر پژوهش و کار کار‌شناسانه."

و در ادامه به رانت‌خواری در پوشش حمایت‌های دولتی از برخی نویسندگان و ناشران و همچنین به سانسور و وضعیت پخش کتاب در کشور اشاره می‌کنند و می‌نویسند:

"فرصت‌های حمایتی به تحدید، یک‌سویه‌نگری و ایجاد رانت انجامیده است. کمیت تولید بسیار پایین آمده و به پیروی از آن اقتصاد در گردش این حوزه تا مرز بحران پیش رفته است. در نبود ساز و کار مناسب برای ممیزی، انگیزه تولید کتاب خدشه‌دار شده است؛ همچنان‌که وضع پخش کتاب در کشور نابسامان است و روند کسب و کار فرهنگی با آن همه مانع و مشکل روز به روز سخت‌تر می‌شود که نمونه‌ای از آن مسأله نبود اعمال معافیت مالیاتی برای ناشران و کتاب‌فروشان است."

ناشرانی که نامه به روحانی را امضاء کرده‌اند عبارت‌اند از: نشر رتمیس، نشر آرمان‌رشد، نشر افکار، نشر ایرانبان، نشر باد، نشر پازینه، نشر تلاش، نشر توکا، نشر تیرگان، نشر چرخ و فلک، نشر روزنه، نشر سایه‌سخن، نشر سفیر اردهال، نشر سمام، نشر شورآفرین، نشر شیرازه، نشر طلایه، نشر فائق، نشر قصیده، نشر لوح‌زرین، نشر لیوسا، نشر مروارید، نشر موج، نشر مولی، نشر نسل‌نواندیش، نشر نگاه، نشر نوید شیراز، نشر ورجاوند، نشر هیرمند و بنیاد فردوسی.

این ناشران در نامه‌شان خواهان پدید آمدن « سازمان صنفی منسجمی برای ناشران عمومی و تخصصی به‌ویژه در زمینه‌های فرهنگی، هنری و علمی» شده‌اند و نوشته‌اند که دولت می‌بایست ساز و کار نشر کشور را به این سازمان واگذار کند و به این ترتیب تلویحاً از دولت خواسته‌اند در آینده از دخالت در نشر کشور خودداری کند.

این ناشران بر آن‌اند که دولت می‌بایست نهادهای صنفی و مدنی را تقویت کند، نشر را به کارگزاران آن بسپرد، با قائل شدن تسهیلات مالی و بانکی از ناشران حمایت کند، توان فنی نشر ایران را افزایش دهد و همچنین به جای آمارسازی، بر مبنای «داده‌های واقعی جامعه آماری نشر» اطلاع‌رسانی کند و سرانجام در استفاده از زیرساخت‌های نشر ایران سیاست‌های تبعیض‌آمیز را کنار بگذارد.

ناشران کاهش «تصدی‌گری دولت» و «روی آوردن به خصوصی‌سازی» و همچنین پدیدآوردن «گردش آزاد اطلاعات برای عرضه‌ تفکرات گوناگون به جامعه» را برای رسیدن به این اهداف ضروری دانسته‌اند.

ناشران امضاءکننده این نامه از روحانی خواسته‌اند تصدی وزارت ارشاد را به شخصی واگذار کند که به گمان آنان می‌بایست حائز شرایط زیر باشد:

۱- حوزه نشر را به مدار اعتدال و تدبیر ببرد.
۲- خواست و انتظارات فرهنگی - آموزشی همه جامعه مبنای عمل او باشد.
۳- سرمایه اجتماعی توانمند را به همکاری بگیرد و از تجربه و دانششان پیوسته بهره گیرد.
۴- نظام پیشنهاد‌ها را در وزارتخانه زیر نظر خویش طرح‌ریزی کند.
۵- به دور از انحصارطلبی و با تفکر تیمی مدیریت حوزه فرهنگ کشور را به پیش ببرد.
۶- رویکرد وی به همه مسائل جاری علمی، پژوهشی و کار‌شناسانه باشد.
۷- در اعمال ممیزی رویکرد همگانی جامعه را با دو شاخصه اخلاق و خرد مبنای کار مجموعه زیر نظر خود قرار دهد.

گفتنی است که کمیته فرهنگی مشاوران حسن روحانی، پنج گزینه را برای انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم معرفی کرده است.

علی مطهری، نماینده مجلس؛ حسام‌الدین آشنا، مشاور رسانه‌ای ستاد تبلیغات حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری؛ رضا صالحی، معاون فرهنگی مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام؛ محمدجواد حق‌شناس، مدیرمسئول روزنامه اعتماد ملی و محمدعلی زم، رئیس پیشین حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی پنج گزینه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران هستند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.