ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مشکل تابعیت و اقامت مهاجران افغان در ایران و تبعات این مسئله

در قوانین تابعیت ایران هر شخص بالغ که بیش از ۱۸ سال داشته باشد و پنج سال در ایران زندگی کرده باشد، می‌تواند درخواست تابعیت ایران را به مراجع قانونی ارائه دهد.

"تمام انسان‌ها آزاد زاده می‌شوند و در حرمت و حقوق با یکدیگر برابرند. تمام انسان‌ها باید از حق زندگی و امنیت برخوردار باشند. هیچ انسانی نباید تحت شکنجه یا آزار قرار بگیرد. هر انسانی مستحق آن است تا در هر کجا که هست به عنوان یک شخص در برابر قانون به رسمیت شناخته شود. هر انسانی محق به ترک کشور خود و یا بازگشت به کشور خویش است. هر انسانی حق دارد صاحب شغل باشد. آموزش و پرورش حق همگان است."
این جملات،  بندهایی از اعلامیه جهانی حقوق بشر بودند که پس از جنگ جهانی دوم به تصویب سازمان ملل متحد رسیدند تا سندی برای تضمین حقوق انسان‌ها فارغ از ملیت، نژاد، رنگ، عقیده و جنسیتشان باشد.
افغانستان یکی از کشورهایی است که بسیاری از شهروندان آن در طول دهه‌های گذشته قربانی نقض حقوق بشر شده‌اند. در حال حاضر بیش از دو میلیون شهروند افغان در ایران زندگی می‌کنند.
در قوانین تابعیت ایران هر شخص بالغ که بیش از ۱۸ سال داشته باشد و پنج سال در ایران زندگی کرده باشد، می‌تواند درخواست تابعیت ایران را به مراجع قانونی ارائه دهد. اما پناه‌جویان افغان که بسیاری از آنان واجد این بندهای قانونی هستند، به دلیل مشکل اقامت از حقوق ابتدایی انسانی خود محروم می‌شوند.
اما چه مشکلی برای حل مسئله حق اقامت قانونی و یا کسب تابعیت این پناه‌جویان در ایران وجود دارد؟
در همین رابطه اسماعیل جلیلوند با  حسین رئیسی، حقوق‌دان، ساکن کشور کانادا گفت‌وگو کرده است. او پیش‌تر در ایران در برخورد مستقیم با مشکلات این پناه‌جویان قرار داشته‌اند و فعالیت‌هایی در حمایت از آنان انجام داده‌اند.[podcast]http://www.zamahang.com/podcast/2010/20130802_NaturalizationofimmigrantsinIran_HoseinRaeisi_IsmaeilJalilvand.mp3[/podcast]

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.