ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۱۶ مرداد سالگرد قتل فریدون فرخزاد

فریدون فرخزاد چگونه به قتل رسید؟

الاهه نجفی - پرونده قتل فریدون فرخزاد همچنان باز است. جمهوری اسلامی با چه انگیزه‌ای کمر به قتل او بست؟ آمران و عاملان قتل او چه کسانی بودند؟ فرخزاد چگونه به قتل رسید؟

فریدون فرخزاد، شاعر و هنرمند نام‌آشنا در ۱۶ مرداد ۱۳۷۱ (۶ اوت سال ۱۹۹۲) در محل سکونتش در شهر بن در آلمان بر اثر ضربات چاقو به قتل رسید. قاتلان شکمش را دریدند و زبان و گوش و دماغش را بریدند و جنازه او را آلوده کردند.

فریدون فرخزاد، شاعر و هنرمند نام‌آشنا

فرخزاد در سال‌های پایانی زندگی‌اش، از دوری از ایران و به ویژه از دوری از مادرش رنج می‌برد، و از محیط تبعیدی‌ها هم سرخورده شده بود. با وجود آنکه پرونده قتل او از ۲۱ سال پیش تاکنون همچنان باز است و راز قتل‌اش همچنان سر به مُهر مانده و قاتلانی که او را به قتل رسانده‌اند، هنوز به طور کامل شناسایی نشده‌اند، این پرسش در میان می‌آید که جمهوری اسلامی با چه انگیزه‌ای کمر به قتل این هنرمند دگراندیش و دگرباش بست؟ آمران و عاملان قتل او چه کسانی بودند؟ او چگونه به قتل رسید؟

اسماعیل پوروالی، روزنامه‌نگار ملی‌گرا و فقید ایرانی در همان سالی که فریدون فرخزاد به قتل رسید، در یکی از شماره‌های ماهنامه «روزگار نو» می‌نویسد: «نام فریدون فرخزاد زمانی در فهرست مهدورالدم‌ها قرار گرفت که در سفری به عراق جهت اجرای برنامه برای اسرای ایرانی و یافتن راهی جهت کمک به اسرای خردسال و نوجوان، مذاکراتی را با مقامات امنیتی این کشور در رابطه با برادر سعید محمدی، نوازنده و خواننده‌ جوانی که فرخزاد او را کشف کرده و مشوق و حامی او بود انجام داد.»

ری‌شهری؛ دستور قتل را او صادر کرد

علی اکبر محمدی (برادر سعید محمدی) خلبان هواپیمایی «آسمان» در تاریخ ۲۱ مرداد ۱۳۶۵ (۱۲ اوت ۱۹۸۶) پس از اینکه از فرودگاه رشت با یک فروند جت فالکن-۲به منظور انجام پرواز آموزشی به پرواز درآمد، خاک ایران را ترک کرد و با استفاده از حریم هوایی ترکیه در یکی از فرودگاه‌های بغداد فرود آمد.

وی حدود یک ماه بعد از طریق عراق به آلمان غربی رفت و در تاریخ ۲۳ دی ۱۳۶۵ (۱۳ ژانویه ۱۹۸۷) در هامبورگ به دست دو فرد نا‌شناس کشته شد.

او از خلبانان واحد ویژه‌ پرواز بلندپایگان رژیم بود و بارها رفسنجانی، خامنه‌ای و دیگر مقامات را به نقاط مختلف کشور برده بود.

پوروالی می‌نویسد: «عراقی‌ها به فرخزاد پیشنهاد کردند که هنگامی که کاپیتان محمدی با هواپیمایش رفسنجانی را به نقطه‌ای می‌برد، وسیله‌ساز گریز او از ایران به عراق شود. محمدی با هواپیمایش به بغداد گریخت اما رفسنجانی با او نبود.»

عراقی‌ها با این حال در آن زمان تبلیغات وسیعی بر سر فرار کاپیتان محمدی از ایران به راه انداختند.

فریدون فرخزاد در مجموع دو بار به عراق سفر کرد و به گفته‌ رئیس سابق استخبارات نظامی عراق که در زمان قتل فریدون فرخزاد در بریتانیا زندگی می‌کرد، فرزندان و خانواده‌ صدام حسین و مسئولان بلندپایه‌ عراقی، برنامه‌های فرخزاد را برای اسرای خردسال و نوجوان اسیر ایرانی دنبال می‌کردند.

علی فلاحیان که تحت تعقیب قرار دارد

برخی از کودکان و نوجوانان ایرانی که در آن زمان به اسارت عراقی‌ها درآمده بودند، به گفته فریدون فرخزاد مورد سوءاستفاده جنسی برخی از سربازان و افسران عراقی قرار می‌گرفتند. هدف فرخزاد کمک به این کودکان و نوجوانان بود.

پوران فرخزاد در گفت‌و‌گو با رادیو زمانه درباره سفرهای فریدون فرخزاد به عراق می‌گوید: «فریدون دو یا سه دفعه به عراق آمد زمان جنگ و چون از طرف یونیسف می‌آمد می‌توانست تعدادی از بچه‌های اسیر ایرانی را با خودش ببرد.»

و در ادامه به تأثرات عاطفی شدید فریدون فرخزاد اشاره می‌کند و می‌گوید: «هر بار ۲۵ تا ۳۰ نفرشان را توانست ببرد و نجات دهد اما خودش گریه می‌کرد و می‌گفت اگر بدانی، این بچه‌ها به من می‌گفتند اینجا به ما غذا نمی‌دهند، شب‌ها این سرباز‌ها به ما تجاوز می‌کنند، بد‌ترین رفتار‌ها را با ما دارند، تو را به خدا ما را نجات بده. خُب او هم برایش مقدور نبود که همه را با خودش ببرد. می‌گفت نگاه می‌کردم، کوچک‌ترینشان، مظلوم‌ترینشان را با خودم می‌بردم.»

ظاهراً دستور قتل فریدون فرخزاد را ری‌شهری صادر کرده بود. محمد محمدی نیک، با نام قبلی محمد درون‌پرور، معروف به محمد ری‌شهری، حاکم شرع دادگاه‌های انقلاب اسلامی، دادگاه انقلاب ارتش، وزیر اطلاعات، دادستان کل کشور، دادستان دادگاه ویژه روحانیت و سرپرست حجاج ایرانی بود و هم‌اکنون نایب‌تولیه شاه ‌عبدالعظیم و رئیس مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث است.

ری‌شهری مسئولیت محاکمه صادق‌ قطب‌زاده را به عهده داشت و همچنین در ماجرای کودتای نوژه، ۱۲۱ تن از درجه‌داران و افسران ارتش را به جوخه اعدام سپرده بود. او نخستین وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی است و از او و از سعید حجاریان به عنوان بنیانگذاران وزارت اطلاعات نام می‌برند. او بعدها در کابینه رفسنجانی جای خود را به علی فلاحیان داد.

اسماعیل پوروالی می‌نویسد: «دستور قتل فرخزاد را ری‌‌‌شهری صادر کرده بود و تیم عملیات، زیر نظر فلاحیان انجام وظیفه می‌کرد.»

و در ادامه می‌افزاید: «فلاحیان دستور بررسی و ارزیابی راه‌های به قتل رساندن فرخزاد را به تیم بررسی و طراحی سپرد که زیر نظارت مستقیم سعید اسلامی (امامی) قرار داشت.»

در آن زمان آیت‌الله خمینی تازه درگذشته بود و دولت رفسنجانی بر سر کار آمده بود و فلاحیان وزارت اطلاعات را از ری‌شهری تحویل گرفته بود. به این‌جهت قتل فرخزاد در اولویت قرار نداشت.

یک سال پیش از به قتل رساندن فریدون فرخزاد، دکتر شاپور بختیار در مرداد ماه ۱۳۷۰ به قتل رسیده بود. دکتر سیروس الهی، رییس سازمان درفش کاویانی در آبان ۱۳۶۹ به قتل رسید. دکتر عبدالرحمن برومند، فعال سیاسی و رئیس هیئت اجرائی نهضت مقاومت ملی ایران هم در روز پنجشنبه ۲۹ فروردین ماه ۱۳۷۰ در مقابل آسانسور منزل مسکونی‌اش در پاریس با ضربات کارد به قتل رسید. دکتر کاظم رجوی نیز در سال ۱۳۶۹ در سوئیس ترور شد. احتمال می‌رود که قتل فریدون فرخزاد به دلیل این قتل‌ها و ترورها به تعویق افتاده باشد.

در این میان زندگی فریدون فرخزاد هم به‌تدریج دگرگون می‌شد. مادر او که جان و جهان‌اش بود و او را عاشقانه دوست می‌داشت، بیمار شد و به فکر افتاد که ترتیبی بدهد تا مادر به همراه پوران، خواهرش به ترکیه سفر کند و از آنجا با تمهیداتی مادرش را به آلمان، به نزد خود بیاورد.

پوران فرخزاد درباره عشق فریدون به ایران و به مادرش به رادیو زمانه می‌گوید: «وقتی [فریدون] می‌رفت استرالیا، هواپیمای استرالیا از روی تهران رد می‌شد. یک کارت برای من داده بود همه‌اش اشک بود، برخی جملاتش را نمی‌توانستم بخوانم. در آن نوشته بود: پوران جان وقتی رسیدم آسمان تهران، می‌خواستم پنجره را باز کنم و خودم را از بالا بندازم پایین، روی خونه‌مون روی مامان روی تو روی ایران روی همه چیز به چه دلیل من نباید تو وطنم زندگی کنم؟ توی خونه‌م، پیش خانواده‌ام.»

فریدون فرخزاد در آپارتمانش در بُن

در هر حال، دلتنگی فریدون فرخزاد برای مادرش و بیماری مادر در قتل او نقش مهمی ایفا کرده است. اسماعیل پوروالی ماجرا را به این شکل روایت می‌کند:

«فرخزاد از طریق یک فرش‌فروش ایرانی مقیم فرانکفورت که بسیار به او اظهار دوستی می‌کرد با غلامی، یکی از مسئولان ایستگاه وزارت اطلاعات در آلمان که به عنوان دبیر سوم در سفارت رژیم کار می‌کرد، دیدار کوتاهی در نمایشگاه فرش‌فروش مورد بحث داشت.

غلامی و همکارش اصولی چند بار با فرخزاد ملاقات کردند. آنها به او وعده دادند کار سفر مادرش را به‌راحتی درست کنند و حتی در یکی از ملاقات‌ها به فرخزاد گفتند خود رفسنجانی در جریان است و دستور داده گذرنامه برای وی صادر شود؛ و برای اطمینان خاطر بیشتر، فرخزاد می‌تواند به اتفاق یک تیم از خبرنگاران آلمانی به ایران رود، مادرش را ببینند و بدون مشکلی به خارج بیاید.»

اسماعیل پوروالی، هم به خاطر حرفه‌اش که روزنامه‌نگار کارکشته‌ای بود و رویدادهای ایران و قتل مخالفان را به دقت پیگیری می‌کرد و هم به خاطر دوستی و آشنایی‌اش با فریدون فرخزاد و حلقه دوستان و یاران فرخزاد پیش از قتل‌اش، از نزدیک با بسیاری از مسائل آشنایی داشت. در هر حال، بدون آنکه بتوانیم روایت اسماعیل پوروالی را تأیید کنیم، این روزنامه‌نگار فقید از شخصی به نام «رضا صابری» به عنوان قاتل فریدون فرخزاد یاد می‌کند.

پوروالی در معرفی رضا صابری می‌نویسد:

«رضا صابری، مأموری که پس از دریافت دستور قتل در هماهنگی به "قبه"، رئیس دفتر سعید امامی که با نام رضا اصفهانی به اروپا سفر می‌کرد و اکبر خوش‌کوشک که در ارتباط با تاجر فرش‌فروش ایرانی دوست فرخزاد بود، زمینه‌های قتل فرخزاد را فراهم کرده بود.»

به گزارش سایت «روز‌آنلاین»، اکبر خوش‌کوشک، ملقب به «فرنگی‌کار» از اعضای اصلی تیم ترور خارج از کشور وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی بود که پس از مرگ سعید امامی، برای مدتی بازداشت شد و به همکاری با اسرائیل اعتراف کرد. اعترافات او اما هرگز پخش نشد.

گور فریدون فرخزاد

سایت «نه زیستن؛ نه مردن» درباره فعالیت‌ها و سوابق اکبر خوش‌کوشک نوشته است: «اکبر خوش‌کوشک هنگامی که در جوخه‌های ترور نظام در اروپا سازماندهی شد با اشاره به سابقه‌اش در کشتی فرنگی، اذعان می‌کرد که "فرنگی‌کار" است. می‌گویند وی در ترور فریدون فرخزاد، احتمالاً دکتر کاظم رجوی و بمب‌گذاری در حرم امام رضا و... شرکت داشته‌ است.»

خوش‌کوشک به سمت مشاور عملیاتی وزیر اطلاعات در دوران فلاحیان دست یافت و اکنون در ایران فعالیت‌های اقتصادی دارد.

در هر حال خوش‌کوشک از طریق دوست فریدون فرخزاد که فرش‌فروش بود توانست با او ارتباط برقرار کند.

اسماعیل پوروالی درباره رضا صابری که به گمان او عامل قتل فریدون فرخزاد است، می‌نویسد:

«صابری که به زندگی در اروپا خو گرفته بود، و به علت آلودگی به مشروب و خوشگذرانی‌های زیاد، مقداری نیز مقروض شده بود، در آوریل ۱۹۹۲ به تهران احضار شد. او از این احضار به شدت نگران شد و تصمیم گرفت با دست پر به تهران بازگردد. صابری در تماس با اصولی مأمور ایستگاه بن، از وی خواست که ترتیب ملاقاتی را با فرخزاد بدهد، چون باید مطالب مهمی را به او بگوید.»

در آن زمان یکی از دوستان فریدون فرخزاد قرار بود به دیدن او بیاید. ظاهراً بین او و فرخزاد دلخوری و کدورتی پیش آمده بود. در هر حال فرخزاد که به ایستگاه راه‌آهن رفته بود که از دوستش استقبال کند، به جای او با تعجب با دو مأمور وزارت اطلاعات مواجه شد.

اسماعیل پوروالی می‌نویسد:

«فرخزاد در روز موعود به ایستگاه راه‌‌‌آهن رفت تا از دوستش استقبال کند، اما به جای او با شگفتی با اصولی و صابری روبرو شد که از ترن پیاده شدند. گفته می‌شود غلامی خود را به دوست فرخزاد در ایستگاه مبدأ رسانده و با دادن هزار مارک به او خواسته بود سفرش را دو روز به تأخیر بیندازد، چون فرخزاد ناچار است به سفری کوتاه برود. (این موضوع را غلامی به یکی از دوستانش گفته بود و پیداست او به عنوان یکی از دوستان فرخزاد به سراغ فرد مورد اشاره رفته و پول را نیز از جانب فرخزاد به او داده بود.)

اصولی با معرفی صابری به‌عنوان سرمایه‌داری که از تهران آمده و قصد خرید هتل و یک کلوپ شبانه را دارد، به همراه فرخزاد به آپارتمان او رفته بود که درباره‌ سرمایه‌گذاری دوستش (صابری) مذاکره کند. سر راه، فرخزاد چند هندوانه و مقداری نان و پنیر خریده بود. آنچه مسلم است نگرانی صابری و اصولی از حضور سگ وفادار فرخزاد در آپارتمان است. به همین دلیل نیز از همان ابتدا آن‌ها از فرخزاد خواسته بودند سگش را ببندد، چون آن‌ها از سگ وحشت دارند.»

فرخزاد فردی ورزشکار و قوی بود. به همین دلیل نیز کشتن او به سادگی نمی‌توانست انجام بگیرد.

پوروالی می‌نویسد:

«به‌نظر می‌رسد صابری نخست با آلودن چای او، فرخزاد را دچار سرگیجه و بی‌حالی می‌کند. تعداد ضربات چاقو و به‌هم‌ریختگی آپارتمان و پاشیده شدن خون به در و دیوار نشانه‌ آن است که فرخزاد در همان حال نیز مقاومت می‌کرده است. پس از قتل فرخزاد، صابری لباس‌های او را می‌کند (بیرون می‌آورد) تا مفهوم خاصی به قتل بدهد و بعد با آلوده کردن جسد، می‌کوشد جریان را یک قتل غیر سیاسی جلوه دهد.»

«ساعت سه صبح، صابری و اصولی خانه را ترک می‌کنند. قبه جریان قتل را دو ساعت بعد، از طریق اکبر خوشکوشک می‌شنود. فلاحیان وقتی خبر را به او می‌دهند، در جلسه‌ای از مدیران وزارت شرکت داشت. ساعت حدود ۹ صبح بود. او بلافاصله سعید امامی را مأمور کرد جریان را پیگیری کند و پس از آن به اصغر حجازی در دفتر رهبر جریان را خبر داد.»

اصغر حجازی هم‌اکنون یکی از قدرتمندترین اشخاص در بیت رهبری است. صابری در بازگشت به ایران دو میلیون تومان پاداش و یک اتومبیل پیکان دریافت کرد و رتبه‌ اداریش نیز دو درجه بالا رفت.
در پرونده‌ قتل فرخزاد، حضور فردی به نام «قدسی» که خود را تاجر پولداری معرفی می‌کرد، که جهت خرید هتل به آلمان آمده، و در فردای قتل فرخزاد ناپدید شد، همچنان یک معما است.

افسانه فریدون فرخزاد، کلاوس استریگل

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    درحقیقت محض اروپای غربی درآن زمان برحسب منافع کلانش با حکومت خمینی ودادوستدهای میلیاردی که ضمیمه شدن سیاسیون مخالف حکومت اخوندی بود درب اروپا را بازگذاشت و چشمانش رابست که تروریست حکومت اخوندی اقدام به ترور کنند و فلفور هم متواری و به ایران برگردند ...بنگاه های کارگاهی خصوصی اروپائی برای پول حاضرند هرگونه اعمالی انجام دهند چه رد یابی فرد و افرادی باشد وچه اطلاع رسانی وغیره...که درمورد ردیبابی مخالفین و درنتیجه ترورشدنشان سنگ تمام گذاشته بودند ....دانسته باشیم تمامی مخالفان حکومتی اخوندی که دراروپا پناهنده گی دریافت کرده اند وبرعلیه حکومت آخوندی و درحقیقت مخل منافع اروپا با آخوندها هستند چه ازنظر دادوستدگان اروپائی وچه ازنظر بانک ها و چه ازنظر کارخانه داران وتولیدکننده گان اروپائی با حکومت اخوندی محبوب آنها نبوده و نیستند ودرحقیقت دراروپا لاعلاجانه تحمل میشوند واگر هم موهبتی رخ دهد که ترورشوند چه بهتر!!!دکترشاهپور بختیار بدفعات درگفته هایش اقدام به انتقاد کردن ازاروپا درحمایت و دادوستد باحکومت خمینی کرد...مقتول فریدون فرخزاد هم چنین انتقاداتی میکرد !!فرانسه جعبه سیاه هواپیمای اوکراین که هدف موشک های خامنه ای گرفت راتحویل گرفت و رازهای نهفته جعبه سیاه را پالایش کرد ولی بدستور خامنه ای وبخاطر منافع فرانسه برآن شد که سکوت مطلق اختیار کند هرچند ده ها سرنشین هواپیما کشته شدند و خانواده هایش درانتظار افشا شدن رازهای درون جعبه سیاه بوده وهستند.....وقتی منافع میلیاردهائی مطرح است برایش هم باید بگذارند که مخالفان ترور شوند ...قاضی منصوری را چه می گوید که برای فراری دادن از محاکمه شدن دراروپا چه بساطی دررومانی برپا کردند و بجایش یک بی خانه مان رومانی را بقتل رساندند وفلفور هم درایران خاکش کردند !!!

  • ناشناس

    مقاله مشکل زیاد داره. بررسی زیادی شد و پی برده شد که برخلاف چیزی که شما نوشتید جنازه قطعه قطعه و آلوده نشده بود. برادرشون گفتن. عکس مرحوم زیر عکس فروغ مربوط به آپارتمانشون در امیریه تهرانه نه در بن آلمان و ....

  • Ehsan

    لعنت به جمهوری اسلامی و مزدورانش که همیشه برای پیشبرد اهداف کثیف و خبیثشون راهی جز قتل و ترور نداشتن

  • نیما

    درود بر تو ای تمام زندگی . راهت ادامه خواهد داشت ،خونت پایمال نخواه. شد ،من تو روزی که زنده باشم و قاتل تو رو بشناسم انتقام تو را خواهم گرفت . وظیفه ما زنده کردن دوباره توست ،تو دوباره زنده خواهی شد برای همیشه

  • ناشناس

    چند نفر از این افرادی که نظر دادند براستی از رانت ها و پارتی های موجود در روابط داخل ایران که معمولا به مراکز اطلاعاتی و نظامی ختم می شوند استفاده نکردند، آیا اگر این مقام ها و پول ها و پست ها به آنها پیشنهاد می شد اینگونه مقاومت می کردند، نوشتن تو فضای مجازی خیلی راحته. فریدونم همیشه از این موقعیت ها و انسان ها در عذاب بود.

  • مجید

    روحش شاد ویادش گرامی

  • مریم‌ سلطانی

    جهانم روشن از روی فریدون وطن مدیونِ یک موی فریدون سفیدو سبز هستی تا همیشه نگاهم تا ابد سوی فریدون مریم سلطانی معلم و شاعر درود بر فریدون با آرزوی مرگی حقیرانه برای بدخواهانش‌

  • ,,,,

    حکومت اسلامی جز ترور و غارت و تجاوز کار دیگه ای بلد نیست

  • سجاد الهی

    فریدون عزیز تو تا ابد در قلب ما جا داری روحت شاد و یادت گرامی

  • Haff

    روحت شاد فروهر . اگر این تفکر و شعور و فرهنگ و تمام مردم ایران داشتند ایران امروزه بهشت شده بود . لعنت مردم ایران به قاتلان فروهر .

  • بانو

    اول می گه راز قتلش سر به مهرهه بعد می گه جمهوری اسلامی ایران کمر به قتلش بسته آخه نفهما خود فرخزاد عقاید ضد غربی ام داشته و قبل از انقلاب تفکرات ضد استعماری داشته.. بعید نبوده که قتلش توسط مخالفان نظام جمهوری اسلامی ایران اتفاق افتاده باشه... **

  • فریدون

    فریدون توهمیشه زنده هستی ماجوانان ایران زمین باید به یاد داشته باشیم امثال تو برای ازادی این سرزمین چه بهائ را که همان جان شیرینشان بود پرداختن وما باید به احترام این خونهای به ناحق ریخته شده بذای ادامه این راه ازهیچ کوششی دریغ نکنیم وهمیشه راه تو وعزیزانی مثل تورا ادامه دهیم

  • شرقی غمگین

    سلام فریدون عزیز من هرگز تو رو ندیده ام از نزدیک ولی ، باور کن که تو رو خیلی دوست دارم. چرا؟ چون عاشق ایران بودی، چون وطن پرست بودی، چون مهربان بودی، چون قلبت سرشار از مهربانی، عشق، محبت و دوستی بود. فریدون عزیز، میگن تو دگرباش بودی ولی مگه فرقی میکنه؟ تو یک انسان به معنی واقعی کلمه بودی تو یک کوه نور بودی.... من هر سالمرداد ماه در سالگرد پر کشیدنت اشک می ریزم چون تو حیف بودی.... نفرین و ننگ ابدی بر کسانی که جنین وحشیانه تو رو کشتند. چطور دلشون اومد؟ من نمی دونم اون لحظه چه ها کشیدید ولی باور کن یاد تو، نام زیبای تو، مهربونی ها ت و همه و همه از یاد ما هرگز نخواهد رفت... فریدون عزیزم، بیش از بیست سال از رفتنت میگذره و من امیدوارم روزی به خونه جدیدت بیام و شاخه گلی به نشانه احترام برات بیارم عزیزم....نیستی که ببینی بر سر ایران چه ها اوردن.... ایران رو ویران کردند..... فریدون عزیزم چه خوب شد که برات نوشتم هر چند تو که نیستی بخونی و ببینی چقدر طرفدار داری... تو تنها نیستی بیکس نیستی عزیزم تو مردم فهیم ایران رو داری که عاشقانه دوستت دارن... درود بر تو ... درود بر تو

  • احسان

    سلام. من می خواهم به دو موضوع اشاره کنم اولی مربوط به همین گزارش هست و دومی مربوط به سایت رادیو زمانه . یکم : من نمی دانم چه حکایتی هست که مقالات و گزارشهای در مورد ترور و قتل و این شکل اتفاقات سیاسی امنیتی ، ادبیاتی عجول ، از این شاخه به ان شاخه پریدن ، بدون نظم و ترتیب ، تاریخها و اسمها درهم و برهم و.... دارند ، در یک سایت فارسی دیگر همین امروز مطلبی درباره ترور دکتر بخیار می خواندم ، دقیقا با همین ادبیات نوشته شده انگار که نویسنده یکی باشد . دیگر اینکه در سایت محترم شما دو مقاله هست که در تاریخ 17 مرداد منتشر شده ، و در هر دو این مقالات بخش نظر دادن بسته شده ، در مقاله آیا غیر فارس‌ها می‌توانند حرف بزنند؟با 24 کامنت منتشر شده ، بخش کامنت گذاری را بسته اید و در مقاله ملاحظات یک مورخ کرد زبان در مورد اظهاراتِ دانشمند کوچر بیرکار با 7 کامنت بخش نظر دادن را بسته اید ، در حالی که همین یادداشت مربوط به قتل فرخزاد ،با یک روز زودتر منتشر شدن و 43 نظر منتشر شده ، هنوز می توان نظر نوشت ، خوشحال می شوم دلیل واقعی این تفاوت را بدانم ، دیگر اینکه اگر می بینید در زیر مقالاتی مثل دو مقاله ذکر شده در بالا ، نظرات متفاوت و متضادی نوشته می شود که عمق اختلاف فرهنگی و اجتماعی در بین مردم ایران را نشان می دهد و نمی خواهید چنین دیده شود ، که خوب این روش خوبی نیست ، در جامعه ما باید به وضوح و با احترام به شخصیت همدیگر ، یاد بگیریم که به صراحت افکار و باورهای همدیگر را نقد کنیم و شما باید جلودار این روش باشید و الا سر زیر برف کردن را جمهوری اسلامی از همه بهتر بلد هست و اجرا می کند .

  • nader

    تلویزیون اسکای نیوز : روحانی مدعی است که دولت ترامپ منافع مردم ایران را هدف قرار داده است. ولی در خیابانهای ایران هیچکس شعار معروف مرگ بر آمریکا سر نمی‌دهد بلکه شعار مرگ بر بیکاری و گرانی و مرگ بر خامنه ای را سر می‌دهند. آنها سران حکومت را متهم می‌کنند که در حالیکه بخشهای بزرگی از جامعه ایران گرفتار فقر شده اند، اموال مردم را در سوریه و لبنان خرج می کنند!.

  • Mani

    صادق هدایت مینویسدآنچه اسلام به ایران داد: خدای جهودی آنها قهار و جبار و کین توز است و همه اش دستور کشتن و چاپیدن مردمان را میدهد.تمام فلسفه اسلام روی نجاسات بنا شده اگر پائین تنه را ا آن حدف کنیم اسلام روی هم می غلتد و دیگر مفهومی ندارد. بعد هم علمای این دین مجبورند از صبح تا شام با زبان ساختگی عربی سرو کله بزنند سجع و قافیه های بی معنی و پر طمطرق برای اغفال مردم بسازند ویا تحویل بدهند سرتا سر ممالکی را که فتح کردند، مردمش را به خاک سیاه نشاندند و به نکبت و جهل و تعصب و فقر و جا سوسی و دوروئی و دزدی و چاپلوسی و کون آخوند لیسی مبتلا کردند و سرزمینش را به شکل صحرای برهوت در آوردند. با امروز ایران در زیر یوغ آخوندها و سایر اسلامگرایان غارتگر مقایسه کنید!

  • صدیق

    در پاسخ به دلواپس! جمهوری اسلامی اگر غیرت این را داشت که شکایتی ترتیب بدهد در دادگاههای اروپا و از نویسنده و ادعا کنندگان شکایت کند، آن روز، روز شادی دوستداران حقوق بشر خواهد بود. در آن روز خوب، پیکر متعفن جمهوری اسلامی از گور 40 ساله‌اش بیرون کشیده می‌شود، و رژیم ‌بایست به خیلی جنایتهای دیگر در سرتاسر دنیا و داخل کشور نیز پاسخگو باشد. اما جمهوری اسلامی چنین خبطی را مرتکب نمی‌شود، چون هم خود می‌داند چه کرده، و هم دیگران! دلواپس قاتلان و جنایتکاران بهتر است یک بار برای همیشه جبهه خود را ـ دستکم برای خود ـ روشن سازد؛ آیا قبول دارد که قتل و ترور و کشتار بد است و همه انسانهای آزاده باید از آن بیزار باشند؟ نمی‌توان گفت چون قتلی در جایی اتفاق افتاده و احیاناً امکان پوشش دادن آن میسر نبوده، چشممان را بر جنایتهای جمهوری اسلامی ببندیم. روزانه هزاران مرگ در سرتاسر جهان اتفاق می‌افتد که امکان پرداختن به همه آنها مقدور نیست، اما مطالب مربوط به ایران و ایرانیان در اولویت یک رسانه فارسی زبان است. بحث جنگ بین جمهوری اسلامی و اسرائیل هم به ایرانیان هیچ ربطی ندارد. بعنوان یک ایرانی هیچ جنگ و دلخوری با اسرائیل ندارم. جمهوری اسلامی برای دوام و بقاء خود است که دشمنی‌ای بی‌دلیل با آمریکا و اسرائیل و دیگر کشورها ساخته است. و نباید انتظار نداشته باشد که مردم ایران از این دشمنی حمایت کنند. من بعنوان یک ایرانی از دشمنی‌های جمهوری اسلامی با کشورهای دیگر هیچ حمایتی نمی‌کنم و اعلام برائت می‌کنم از جمهوری اسلامی و دوستاران جمهوری اسلامی. چون این نظام جمهوری اسلامی را نظامی خونریز و سفاک و جنایتکارپرور می‌دانم.

  • ایمان

    ببخشید اشتباه شد پاسخ به فردی به اسم دلواپس بود!

  • ایمان

    پاسخ به فردی به اسم Peza حضرت آقا که در مورد تک تک جمله های نویسنده دنبال سند و مدرکی شما اجازه بدید من یکماه تمام در وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی باشم و آزادانه بتونم تمام سوابق و مدارک و هرچیزی که موجود هست رو بررسی کنم و حدود بیست نفر از ماموران و مسولین وقت وزارت اطلاعات جمبوری اسلامی از جمله اکبر خوش گوشت رو مورد بازجویی فنی و آزاد قرار بدم اونوقت برای تمام کنجکاوی هات که خودت رو به کوچه علی چپ زدی سند و اعترافات امضا شده از خود مسولین وقت وزارت اطلاعات میارم!

  • ایمان

    این مردمی که در بالا پیام گذاشتند و جمهوری اسلامی و تروریست های اون و تمامی ارکان این نظام اسلامی رو مورد نفرین و نفرت و لعنت قراردادند اکثر اینها مشتی دروغگو و منافق هستند اینها حتی به خودشون هم دروغ میگن و موقع انتخابات که میشه در داخل صف میکشن و در خارج هم جلوی در سفارتخونه ها ( طویله ) های جمهوری اسلامی صف میکشند و به به همین نظام آخوندی و اسلامی که برش لعنت و نفرین میفرستند با کمال اشتیاق رای آری و تائید میدن و برای نظام پشتوانه مردمی و مشروعیت میسازند! از این ملت دروغگوتر و منافق تر و ریاکارتر تاریخ ایران به خودش ندیده!

  • آزاد

    لعنت بر جمهوری اسلامی و لعنت بر اسلام...

  • علی

    ایشالا داغ اونایی که این داغ رو به دل ما گذاشتن.به دل مادر شون بمونه

  • maryam

    از اینکه هر ایرانی باهوش بااستعداد ویا هنرمندی که دراین کشور فعال بوده و به دلیل تغییر سیاست مورد ضرب و شتم ویا زندانی و اعدام شده و به دلیل اینکه این افراد از درون مردم بوده اند نشانه اینست که حکومت کنونی از درون مردم نیست.و من متاسفم که کاری از دستم بر نمیاد .باشد تا فرهنگ عامیانه تغییر یافته و به سطح بالاتری برسد شاید بتوان امیدوار بود.

  • فری کافر

    درود بر فریدون فرخزاد روحش شاد و یادش گرامی باد

  • شاا

    فریدون بسیار بسیار زود بود روحت شاد

  • j

    فریدون مردان ایران وهرمندان خوبی بود شنیدم درگذشته دلم گرفت وناراحت شدم به جامعه هنر تسلیت می گویم مردم به اوباید افتخارمی کنیم ...اما ایران ازادی وجودندارند مردم بدبخت شد اخوند ها خیانتکاربزرگ است

  • ساسان

    مرگ بر جمهوری کثیف و دزد اسهالی همه این قتل ها و ترورها کار وزارت آشغال اطلاعات جمهوری اسهالیه . روحت شا د فریدون فرخزاد . به امید روزی که ایران آزاد بشه و جمهوری اسهالی رو ما جوونا بفرستیمش تو زباله دونی تاریخ

  • [,hk

    وقتی میخواهید به گنجشکی غذا بدهید فرار میکند چرا که میداند آزادی با ارزشتر از نان است (مرحوم دکتر فریدون فرخزاد)

  • غار قاتل

    […] فريدون فرخزاد چگونه به قتل رسيد؟ – زمانه […]

  • مهدی

    اینکه فریدون فرخ نژاد توسط سازمان اطلاعات کشته شده چیزیست که سالها مشخص شده و در مقالات مختلف به آن اشاره شده . وقتی مقاله ای جدید در این خصوص نوشته می شود انتظار این است که زوایای جدیدی از این موضوع به صورت مستند ذکر شود. ولی در این مقاله همه جریان از طریق پوروالی تنها روایت می شود که مشخص نیست تا چه حد مستند است و در بخشی مقاله که با جزئیات میگویند فلاحیان چه ساعتی مطلع شد و یا بیت رهبری چگونه مطلع شد هیچ رفرنسی ارائه نمی شود. به همین علت مقاله در حد یک مقاله زورنالیستی سطحی باقی می ماند ...

  • M

    چرا ایدئولوگها(بخصوص نوع اسلامی آن) و تبهکاران در خدمت آنان براحتی جنایت انجام میدهند؟  پژوهشگران بسیاری بر این باور هستند که آنان جنایتکار بدنیا میایند(شاید به علت ساختار مغزی غیر نرمال و یا ژنتیکی و تحت تاثیر محیط رشد) و نیاز به شرایط مناسب دارند که ویژه گیهای تبهکارانه آنها از قوه به فعل تبدیل شود. وظیفه ایدئولوژیهای خشن و ضد انسانی چون اسلام  فقط زدودن تردیدها در آنها در جهت دست زدن به جنایت و تشویق به جنایت میباشد. وقتی  به تروریستهای اسلامگرا داعش، طالبانها، آخوندهای داخل ایران دقیقتر توجه میکنیم متوجه این واقعیت میشویم. هر مسلمانی دست به جنایت نمیزند و بسیاری از مسلمانان سعی میکنند از آیات خشن  قرآن که جنایت را تشویق میکند( جنایت بخاطر الله) دوری کنند و قسمت ملایمتر قرآن را مورد عمل قرار دهند. حتی تعداد زیادی از آنان سعی میکنند تفسیر متعادلتر و ملایمتری از آن آیات قرآن و اسلام ارایه دهند(روشن اندیشان اسلامی) . اسلام دین بسیار خشن و ضد بشری است و ما حتی اگر آیات مشوق جنایت و آسیب زدن به انسانها را از آن حذف کنیم و آنرا رحمانی کنیم! آن افرادی که مستعد جنایت هستند و  نیاز به رفع تردیدها  برای عملکرد های مجرمانه دارند و برای انجام جرم مورد تشویق قرار میگیرند به کل قرآن  دسترسی پیدا کنند.فراموش نباید کرد که چند هزار نفر از نیروهای تروریستی داعش را نیروهای آمده از اروپا تشکیل میدهند. این افراد (مستعد جرم و جنایت)ممکن است بزیر  پرچم یک ایدئولوژی جمع نشوند بلکه برای کسب قدرت،پول که جای خدا را در ذهن آنان میگیرد در شرایط مناسب دست به جنایت بزنند. الله(و سایر خداها) قدرت،پول ،شهوت و ایدئولوژیها همه در واقع یک مقوله هستند و در افراد مختلف و شرایط مختلف شکلهای متفاوتی بخود میگیرد. ذهنی که از اینها انباشته شد برده و اسیر آنها میشود و تحت کنترلشان قرار میگیرد و اگر ذهن او مستعد برای جنایت بود آماده برای آن میشود.

  • متین

    امیدوارم با آگاهی مردم سعی در تکرارحوادث بهمن ماه ۵۷ نباشیم

  • دلواپس

    سلام به شماری جمله‌های نویسنده توجه کنید: ۱- «... راز قتل‌اش همچنان سر به مُهر مانده و قاتلانی که او را به قتل رسانده‌اند، هنوز به طور کامل شناسایی نشده‌اند، این پرسش در میان می‌آید که جمهوری اسلامی با چه انگیزه‌ای کمر به قتل این هنرمند دگراندیش و دگرباش بست؟» نویسنده چه‌گونه و براساس چه سند(هایی) نتیجه گرفته است؟ ۲- «ظاهراً دستور قتل فریدون فرخزاد را ری‌شهری صادر کرده بود.» واژه‌ی ظاهراً را نویسنده با چه سندي آورده است؟ ۳- «اسماعیل پوروالی می‌نویسد: «دستور قتل فرخزاد را ری‌‌‌شهری صادر کرده بود و تیم عملیات، زیر نظر فلاحیان انجام وظیفه می‌کرد.» » ماند بند پیشین اما در باره‌ی پوروالی ۴- «در آن زمان آیت‌الله خمینی تازه درگذشته بود و دولت رفسنجانی بر سر کار آمده بود و فلاحیان وزارت اطلاعات را از ری‌شهری تحویل گرفته بود. به این‌جهت قتل فرخزاد در اولویت قرار نداشت.» اولویت داشتن یا نداشتن کشتن فردی را نویسنده چه‌گونه فهمید؟ ۵- «احتمال می‌رود که قتل فریدون فرخزاد به دلیل این قتل‌ها و ترورها به تعویق افتاده باشد.» مقدار «احتمال»ِ ادعای نویسنده چه‌قدر است؟ ۶- «اصغر حجازی هم‌اکنون یکی از قدرتمندترین اشخاص در بیت رهبری است. صابری در بازگشت به ایران دو میلیون تومان پاداش و یک اتومبیل پیکان دریافت کرد و رتبه‌ اداریش نیز دو درجه بالا رفت.» سند این داده‌ها کجا ست؟ رادیو زمانه بی‌پروا به کسانی می‌تازد و آنان را آدمکش می‌خواند بی آن‌که باکی داشته باشد از پی‌گرد قضایی و دادرسی. در اروپا اگر به کسی تهمت بزنید و نتوانید آن را ثابت کنید دادگاه شما را بزهکار خواهد شناخت. ناگفته پیدا ست که ناتوانی دولت ایران در ادعای حقوقی در اروپا نویسنده را آسوده‌خاطر از هرگونه پی‌گردی کرده است. آیا رادیوزمانه حاضر است نوشته‌ای مانند نوشته‌ی نویسنده در باب ترور ایرانیان داخل ایران در ارتباط با پرونده‌ی هسته‌ای داشته باشد با این تفاوت که مانند نوشته‌ی نویسنده فرد یا سازمانی --- گیریم اسرائیل و موساد یا دولتیان آن کشور--- را به عنوان مظنون اعلام کند؟ برای نمونه «دستور ترور «آ» را «ب» از اسرائیل داد» یادآوری این نکته هم سودمند تواند بود که رسانه‌ی زمانه «سوختن نوزاد فلسطینی در خانه‌اش» در اسرائیل را چه اندازه پوشش داد. دلواپس

  • peza

    بدون شک اگر دولت اتریش در ماجرای ترور شاد روان قاسملو دروین کمی جرئت بە خرج می داد ،ودیپلو مات تیروریست.،به سوی تهران اسکورت نمی کرد واجازه می دستگاە قضای کارخودش را بکند همانند المان ،،ترورها در خارج ادامه پیدا نمی کرد .وشاهد قتل شرفکندی ویارانش در رستوران می کونوس نمی بودیم ...

  • alireza

    روحش شاد و یادش گرامی۰۰۰

  • علیرضا

    یاد ایران بخیر

  • بع عزا میشونیم مادرتو

    ندا آقا سلطان و فریدون فرحزادو و چند صد نفر دیگه توسط این رژیم کثیف شیعه به قتل رسیدند دین فقط خدا پرستی است و هیچ دینی کامل نیست و همه ی آنها دستخورده اند و بدرد نمیخورند شما فقط باید خدارو باور کنید. به امید روزی خامنه ای رو زیر دست و پامون تیکه تیکه کنیم بدرود

  • کمال

    با کشته شدن فرخزاد هزاران هزار فرخزاد متولد شد بله

  • تقی

    سلام عجب داستانی درست کردید. اثبات و انکارش سخت است.

  • bardiya7

    عجب,!?

  • bardiya7

    خدا رحمتش کنه . . . زنده اند تا ابد مردان کوروش صفت

  • محمودتبریزی

    براستی آیا با این شنیده ها نباید از دست پروردگان دین اسلام مذهب جعلی شیعه نفرت داشت که با علم کردن حسین جیب و مغز مردم را به یغما بردن که ایوار حسین را کشتند مگر ما قاتل حسینیم قاتل حسین آخوندان زمانه قاضی شارع میباشد پس مرگ و نابودی بر کلیه دست پرورده دستگاه قم و مشهد و نابودی کلیه قبور و امامزادگان و استواری دین حضرت محمد بدون ملا مثل مکه مدینه

  • هند جگر خوار

    لعنت و *** به روح*** هرچه سیاستمدار انگلیسی است که این رژیم را سر کار گذاشت.

  • پیام

    تشکر مرا جهت این نوع کارهایتان بپذیرید ازاینکه این مسائل رادنبال میکنید خیلی خشنود هستم اما درمورد قتل ها وجنایات وزارت اطلاعات دراروپا نقش دولت آلمان واتریش دراین زمینه خیلی پررنگ است واین دوکشور هیچ گونه اهمیتی به حقوق بشر واین حرفها نمی دهند وفقط بفکر تجارت خودباایران هستند اصلا شما میدانید که وزارت اطلاعات دراتریش دفتر رسمی دارد ومامورین به این کشور براحتی سفرمیکنند وهیچ مشکلی ندارند.

  • کامیار

    فریدون همیشه با صدای گرمش در دلهای ما زنده است

  • Samad

    انقلاب مثل سیاه چاله های فضایی همه چیز را درون خود می بلعد. مگر خودیهایشان قصر در رفتند که امثال فرخزاد بتواند جان به در ببرد؟ هر کس کتاب های آلکساندر دوما را خوانده باشد به اصل و نسب انقلابات جهان شک می کند.

  • سسهیل

    روحش شاد و یادش گرامی باد. لعنت بر قاتلان ***

  • ترانه

    لعنت خدا بر قاتلان تو فریدون.تو زنده هستی در قلب جوانان ایرانی.هر وقت شوهایی که اجرا کرده را می بینم به شدت گریه میکنم.باور نمی کنم چطور تنوانستند فریدون مهدبان را بکشند.

  • ایران ایران ایران

    درود لعنت بر قاتلین دکتر فریدون فرخزاد اگر سال 57 تمامی مردم مثل فرخزاد می اندیشیدند هرگز ما به این بدبختی نمیرسیدم ایران در حال حاضر اوج خفقان و بدبختی است. امیدوارم قرون وسطی به پایان بر سه. بدرود جاوید باد زنده یاد فرخزاد

  • ارین

    درود بر شما درود بر روانشاد دکتر فریدون فرخزاد لعنت و مرگ بر قاتلینش باد

  • h

    درود بر ازادی . روزی خواهد رسید که ایرانی ازاد را خواهیم دید . این خامنه ای جنایت کار این حکومت ظالم روزی نابود خواهد شد.

  • بابك خرمدين

    فریدون همیشه در قلب ما زنده ای مطمین باش عاملان قتل تو هم یه روز به بدترین شکل ممکن تقاص میدن

  • فراسو‌ی “وقایع خونین در صحرای کربلا”! مسعود نقره‌کار - سازمانهای جبهه ملی ایران در خارج از کشور، شاخه آمریکا

    […] کردن جسد، می‌کوشد جريان را يک قتل غير سياسی جلوه دهد." http://www.radiozamaneh.com/88282#.Up_y18RDso4 کشتار دگرانديشان ومخالفان حکومت در خارج از کشوراز […]

  • Abdol Ghader Balouch – عبدالقادر بلوچ » Blog Archive

    […] منبع: رادیو زمانه […]

  • کیوان

    فریدون فرخزاد از افرادی بود که می توانست تغییرات شگرف فرهنگی را در ایران ایجاد کند. او قویترین شو من ایران بود. سخنانش به شدت تاثیرگذار بودند.امیدوارم قاتلینش روزی هزار بار بمیرند. لعنت خدا بر تمام ضالمان روی زمین

  • نازنین

    نفرین ابدی به قاتلان فریدون، امیدوارم هر چه زود تر رسوا شن، فریدون در قلبهاست، جاوید نامش و افکارش، روحش تا ابد سبز و در ارامش

  • ش

    قدسی همان دکتر قدسی می باشد که از سفارت ایران در اتریش به سفارت ایران در آلمان انتقال یافت و در سفارت آلمان رایزن فرهنگی سفارت بود که در رابطه با انتقال مادر شادروان فرخزادقرار بود به فرخزاد کمک کند و چندین بار با هم تماس داشتند و دکتر قدسی مدعی بود که وصیتنامه فرخزاد را دارد و وصیت کرده بعد از مرگ در تهران بخاک سپرده شود.

  • sarvin

    لعنت به قاتلینش امیدوارم به بدترین شکل ممکن روزی هزار بار بمیرن

  • #iranelection فریدون فرخزاد چگونه به قتل رسید؟ | به یاد کیانوش اسا

    [...] الاهه نجفی - منبع: رادیو زمانه [...]

  • فریدون فرخزاد چگونه به قتل رسید؟ | houshangrezai

    [...] الاهه نجفی - منبع: رادیو زمانه [...]

  • فریدون فرخزاد چگونه به قتل رسید؟ « loghmanmoradi

    [...] الاهه نجفی - منبع: رادیو زمانه [...]

  • فریدون فرخزاد چگونه به قتل رسید؟ | free Saeed Malekpour

    [...] الاهه نجفی - منبع: رادیو زمانه [...]

  • فریدون فرخزاد چگونه به قتل رسید؟ | sirvannejavi

    [...] الاهه نجفی - منبع: رادیو زمانه [...]

  • مجید توکلی | Majid Tavakoli | مجید توکلی

    [...] الاهه نجفی - منبع: رادیو زمانه [...]

  • فریدون فرخزاد چگونه به قتل رسید؟ | mostafasalimi

    [...] الاهه نجفی - منبع: رادیو زمانه [...]

  • فریدون فرخزاد چگونه به قتل رسید؟ | zanyarmoradi

    [...] الاهه نجفی - منبع: رادیو زمانه [...]

  • فریدون فرخزاد چگونه به قتل رسید؟ | golparipour

    [...] الاهه نجفی - منبع: رادیو زمانه [...]

  • فریدون فرخزاد چگونه به قتل رسید؟ | darvishazadi

    [...] الاهه نجفی - منبع: رادیو زمانه [...]

  • #iranelection فریدون فرخزاد چگونه به قتل رسید؟ | samkookhorshidi

    [...] الاهه نجفی - منبع: رادیو زمانه [...]

  • فریدون فرخزاد چگونه به قتل رسید؟ | mansurarvand

    [...] الاهه نجفی - منبع: رادیو زمانه [...]

  • فریدون فرخزاد چگونه به قتل رسید؟ | aliafsharee

    [...] الاهه نجفی - منبع: رادیو زمانه [...]

  • دانش

    روحش شاد و یادش گرامی باد :-(

  • فریدون فرخزاد چگونه به قتل رسید؟ | aliafshaari

    [...] الاهه نجفی - منبع: رادیو زمانه [...]

  • فریدون فرخزاد چگونه به قتل رسید؟ - سپیده دم

    [...] الاهه نجفی - منبع: رادیو زمانه [...]

  • یک کاربر ساده

    فرخزاد هنرمندی است که همیشه در موسیقی پاپ ایران و خاطره فرهنگی‌ ایرانیان خواهد ماند. در برنامه‌های هنری، با شوخی‌ و تفاسیر رکیک نامتجانس و گاهی‌ هرز ، مبارزه سیاسی خود را بشکل ساده ولی افراطی ضّد آخوندی و با روش خاص خود به پیش می‌برد و در حقیقت، رژیم با قتل او ، زهره چشمی از دیگران گرفت. مرگ پسر رضا فاضلی، در زمان باز کردن بوتیک ویدئویی خود، از اینگونه ترور‌ها بود، رضا فاضلی در یک شو ضربی و موزیکال تئاتری ، حجت الأسلام خامنه ایی را در یک رل نمایشی که به شوخی‌ یا جدی به رابطه و گرایشات جنسی‌ طلبه‌های حوزه‌های اسلامی نسبت داده میشود، به تمسخر دراورد، پیام به بخش مردمی و هنری اپوزسیون ایرانی‌ از جانب رژیم آشکار است، به تجارت هنری بپردازید و از هنر انتقادی یا طنزی برحذر باشید تا زنده بمانید. نتیجه این میشود که امروزه یک برنامه جالب فکاهی عروسکی بنام شبکه نیم در تلویزیون من و تو، جرات نشان دادن مقام معظم رهبری ؟! را ندارد و همه در حاشیه از او یاد میکنند.

  • فریدون فرخزاد چگونه به قتل رسید؟ | {اخبار بدون مرز}

    [...] مشروح خبر را از منبع آن بخوانید [...]