ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هفته سياست سوئد، تجربه‌ای برای تعامل

هرسال، هفته اول ماه جولاى،

هرسال، هفته اول ماه جولاى، جزیره كوچك گوتلند و میدان المه دالن، مرکز تجمع فعالان سیاسى سوئد می‌شود. احزاب پارلمانى سوئد پیش از آغاز تعطیلات در این جزیره، كارنامه فصل سپرى شده و برنامه‌هاى پاییزى خود را معرفى می‌كنند.

نخستین‌بار اولوف پالمه، وزیر آموزش سوئد و كاندیداى رهبرى حزب سوسیال دموكرات‌ها در ٢٥ جولاى سال ١٩٦٨ در كنار این میدان روی كامیونی براى اهالى گوتلند و مسافران تابستانى سخنرانى كرد.

از سال ٢٠٠٠ میلادی، جنبش‌های مردمى، نهادها، سازمان‌ها و گروه‌های مدنی، فرصت را مغتنم می‌شمرند و با برگزاری سمینارهاى مختلف تلاش می‌كنند تا در سیاستگذاری‌ها و روش احزاب سیاسی فعال در سوئد تأثیر بگذارند.

در كنار سمینارهاى مختلف احزاب مختلف در مسابقه‌هاى ورزشى و فرهنگى باهم به رقابت می‌پردازند. در این هفته دیدار با وزرا و نمایندگان مجلس براى همه شهروندان به راحتى میسر است هرچند که در سوئد در دیگر روزهاى سال نیز این امر دور از دسترس نیست. حضور هنرمندان، نویسندگان، روزنامه‌نگاران، كارآفرینان ، لابی‌گران و پژوهشگران این هفته را تبدیل به جشن بزرگ بازیگران صحنه سیاست و سیاستگذارى می‌کند.

حضور جوانان ایرانى در دفاع از جنبش سبز در سال ٢٠٠٩، یكى از نمونه‌هاى درخشان حضور نهادهاى مردمى بود. در این روز، رهبر وقت حزب سوسیال دموكرات، مونا سالین از جوانان ایرانى بند سبز هدیه گرفت و در ماه اوت در پارک «باغ شاه» در حضور هزاران ایرانى اعلام كرد تا پیروزى جنبش سبز این دست بند را در دستانش خواهد داشت.

احسان فداكار، خبرنگار و رئیس بخش رسانه‌های اجتماعی روزنامه‌ عصر سوئد، افتون بلادت، می‌گوید: «هفته المه دالن نمونه بی‌نظیرى است. در این هفته شما به همه تاثیرگذاران عرصه سیاست دسترسى دارید. كلاس فشرده‌ای است براى آموختن نحوه دخالت در سیاست.»

او درباره حضور فعالان سیاسی ایرانی و امكانات بهره‌ورى از هفته المه دالن می‌گوید: «متاسفانه ایرانیان حضور چشمگیری در المه دالن ندارند. به عنوان مثال، امسال كارل بیلدت در اینجا حاضر بود و امكان دیدار و گفت‌وگو با او مهیا بود. مسئله ایران در خاورمیانه براى سوئد هم مهم است.

این گزارش را بخوانید: ایرانیان، تبعید و نهادهای مدنی

با وجود صدها سمینار روزانه، لازم است از چهره‌هاى فرهنگى و سیاسى خاورمیانه‌تبار نیز دعوت كرد تا به تبادل اطلاعات به فعالان سیاسی بنشینند و این برای جامعه سیاسی سوئدى جالب است. این چهره‌هاى برجسته در بین ایرانیان وجود دارد. اما قبل از آن باید تعامل را آموخت. نهاد‌هاى مردمى هم امروز از این روش استفاده می‌كنند.»

اردلان شکرآبی، نماینده پارلمان سوئد و عضو هیئت اجرایی حزب سوسیال دموکرات‌ها ضمن اشاره به بی‌نظیر یودن این پدیده رایگان بودن سمینارها و دسترسی به اکتورهای سیاسی اجتماعی فضای دوستانه المه دالن را بسیار مهم می‌داند. رقبای سیاسی ضمن بحث و جدل دیدارهایی دوستانه، در کنار مسابقات ورزشی و فرهنگی بین احزاب و ارباب جراید و دیگر بازیگران سپهر سیاست را در ایجاد این فضا موثر می‌داند.

مونا سالین

پدیده المه دالن مورد توجه سیاستگذاران کشورهای دیگر نیز قرار گرفته است. در سال‌های گذشته آمریکا و کره جنوبی برای ارزیابی و امکان الگوبرداری از این پدیده به گوتلند آمده بودند، دانمارک، فنلاند و نروژ نیز برای سازماندهی و اجرای چنین هفته‌ای تلاش‌هایی را انجام داده‌اند.

اردلان شکرآبی درباره امکان فعالیت و حضور فعالان سیاسی ایرانی می‌گوید: «ایرانیان با توجه به شبکه‌های ارتباطی‌شان می‌توانند در هفته المه دالن تاثیرگذار باشند.»

او به سمینار سال گذشته کمیته سوئد ایران اشاره می‌کند و می‌گوید نهادی با بودجه بسیار کم توانست توجه رسانه‌های مهم سوئد را جلب کند و برنامه‌ای 15 دقیقه‌ای در باره ایران در رادیو سراسری سوئد ساخته شود.

او ادامه می‌دهد: «برای تاثیرگذاری در این روز ضمن اهمیت محتوا، چگونگی عرضه پیام نیز مهم است. به عنوان مثال، امسال کمپینی برای آزادی "داوید اسحاق"، روزنامه‌نگار اریتره‌ای توجه همه را به خود جلب کرد. سازمان‌دهندگان این کمپین، سلولی بدون پنجره قرار دادند و همه را ۱۵ دقیقه به این سلول دعوت کردند. اگر دعوت را می‌پذیرفتی، باید به مدت ۱۵ دقیقه در آن سلول می‌ماندید. به راستی کدام سمینار می‌توانست چنین تاثیرگذار باشد؟»

امینه كاكاباوه، نماینده ایرانى‌تبار حزب چپ سوئد المه دالن را چنین توضیح می‌دهد: «همچون هر پدیده‌ای المه دالن نكات مثبت و منفى خود را دارد. حضور لابیست‌هاى صاحب سرمایه اینجا را تبدیل به بازارى تجارى كرده است. اقامت یك هفته‌اى براى طبقات كم درآمد امرى محال است و این با اندیشه پایه‌گذار آن ناسازگار است، اما وجود صدها سمینار و کارگاه موضوعی در آن به مثابه یک دوره آموزشى با ارزش است و لازم است فعالان سیاسی و اجتماعی ایرانی به آن توجه کنند.»

وى در ادامه می‌گوید: «فراموش نكنیم كه ایجاد نهادهاى مدنى بهترین راه تأثیرگذارى بر سیاست است. جوانان می‌توانند بعد از سازماندهى خود امكانات اقتصادى جهت حضور در المه دالن را فراهم كنند.»

 شریف پاكزاد، عضو هیت مدیره اتاق بازرگانى برزیل - سوئد و مدیر توسعه اقتصاد كمون سوند بی‌برى در استكهلم می‌گوید: «در هفته المه دالن با سمینارهای متعدد و حضور سیاسیون از نخست‌وزیر تا فرمانده كل قوا، نیروهاى راست تندرو تا چپ‌هاى تندرو در این هفته فرصت خوبی است برای آنان که می‌خواهند در سیاست سوئد تاثیر بگذارند. چون در این روزها می‌شود با سیاستگذاران دیدار كرد. می‌شود از مشاوران لابیگری براى دیدارها كمك گرفت. در این روزها می‌شود خیلى سریع با مسئولان دیدار كرد یا با آنها قرار ملاقات گذاشت. طبعاً جایی كه سیاست و مدیران اجتماعى هستند ایرانیان نیز لازم است حضور بیشتری داشته باشند.»

وی با تاکید بر اینکه اینجا سیاست خارجى كمتر مورد بحث قرار می‌گیرد توضیح می‌دهد: «اگر در پیوند با ایران، موردی باشد كه به سیاست سوئد ربط داشته باشد، ایجاد رابطه در این محل با سیاستگذاران می‌تواند تأثیر داشته باشد.»

بیژن فهیمی مدیر شرکت ارتباطات و نظرسازی وریتاس اما می‌گوید نباید فراموش کرد که تمرکز المه دالن روی سیاست داخلی سوئد است، به همین دلیل به نظر می‌رسد سازماندهی سمینارهایی با حضور پررنگ شخصیت‌های سوئدی و روزنامه‌نگار می‌تواند بیشترین تاثیر را پیرامون جلب توجه افکار عمومی در سوئد نسبت به ایران را داشته باشد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ایرانیان، تبعید و نهادهای مدنی | گفتمان تركمنها - turkmentalk

    [...] گزارش شهاب فیضی را بخوانید: هفته سیاست سوئد، تجربه‌ای برای تعامل [...]

  • ایرانیان، تبعید و نهادهای مدنی | خبرگزاری موج سبز

    [...] گزارش شهاب فیضی را بخوانید: هفته سیاست سوئد، تجربه‌ای برای تعامل [...]