ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مجه دانش و فن: از تعیین قدمت نخستین جد انسان‌ راست‌قامت تا آغاز به کار رسمی تلسکوپ فضایی آیریس

تعیین قدمت نخستین جد انسان راست‌قامت، طراحى پنجره‌هاى صرفه‌جویانه به تأسى از طبیعت، تغییر توازن جنسیتى ِ نوزادان ژاپنى در پى زلزله سال ٢٠١١ و غاز به کار رسمى ِ تلسکوپ فضایى «آیریس» خبرهای مجله این هفته هستند.

امروزه چیزى در حدود هفت میلیارد انسان روى زمین زندگى مى‌کنند که مى‌توان همگی را در یک خانواده طبقه‌بندى کرد؛ خانواده‌‌ی شلوغ و چندده‌هزار‌ساله‌اى که جد مشترک‌شان از جایى در آفریقا سربرآورده است. ولى اینکه چه زمانی این اتفاق افتاده، به قطعیت مشخص نیست. تنها یادگار موثق از نخستین جد ما که در همگی‌مان به جا مانده و بدون کوچکترین تغییرى هم از هر پدری به فرزندش منتقل مى‌شود، کروموزوم Y است که به‌واسطه‌ی طبیعت تکرارشونده‌اش، شناخت دقیق جایگاه آن در بافت کل ژنوم انسان کار فوق‌العاده سختى‌ایست.
ولى هفته پیش، تیمى از متخصصین ژنتیک دانشگاه استنفورد اعلام کردند که با بررسى ژنوم ۶۹ فرد از ۹ نژاد مختلف دنیا، موفق شدن قدمت کروموزوم Y مشترک‌شان را در حدفاصل ۱۲۰ تا ۱۵۶ هزار سال پیش تخمین بزنند.

محققین دانشگاه تورنتو به اتفاق همکارانشان از دانشگاه هاروارد، اخیرا طرح پنجره‌اى را ارائه کرده‌اند که مى‌تواند نقش مؤثرى در حفظ دماى خانه در فصول مختلف سال داشته باشد.
به طور میانگین، بالغ بر ۴۰ درصد از میزان هدررفت انرژى هر خانه‌اى به پنجره‌هایش مربوط مى‌شود. به همین دلیل هم، این محققین از ابتدا سعى‌شان بر این بوده که به جاى ارتقاى بهره‌ورى سیستم تعدیل دماى منازل، به فکر طراحى هرچه‌‌ بهتر پنجره‌ها بیفتند و در این مسیر هم البته به تبعیت از طبیعت عمل کردند.

زلزله مهیبی که در ماه مارس ۲۰۱۱، بخشى از کشور ژاپن را به لرزه درآورد، علاوه بر خسارات مالى و جانى هنگفتى که در پى داشت، اثرات جالب توجهى را هم بر توازن جنسیتى نوزادانى گذاشت که طى چندین ماه متعاقب این رخداد، در نواحى نزدیک به مرکز زلزله متولد شده بودند. تحقیقات تیمى از پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا-برکلى بر آمار زاد و ولدهایى که در حدفاصل سالیان ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱ میلادى در منطقه رخ داده بوده، حکایت از این داشته که جمعیت نوزادان پسر در نواحى پیرامون مرکز زلزله، چیزى در حدود ۲.۲ درصد کمتر از نوزادان دختر است.

کمتر از یک ماه پیش، سازمان فضایى ایالات متحده (ناسا)، ماهواره آیریس را، که مختص بررسى لایه‌هاى تحتانى جو خورشید است، به فضا فرستاد. این ماهواره، با میزبانى از یک تلسکوپ و یک طیف‌سنج فرابنفش، قرار است در مأموریتى به مدت دو سال، تصاویر فوق‌العاده باکیفیت و کم‌نظیرى از فعل و انفعالات هیدرودینامیکى جو خورشید و ساز و کار انتقال انرژى در این ناحیه را به زمین مخابره کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.