ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مجله دانش و فن: از نقش اعتماد به نفس افراد در اعتقاد به پیش‌گویى تا روزهای اوج بارش شهابی

از هر چهار نفر آمریکایى، یک نفر به پیش‌گویى اعتقاد دارد و هرساله هم هزاران دلار از همین مجرا، خرج تثبیت باور خیلى‌ها به پیش‌بینی وقایع آینده و مسائلی از این قبیل مى‌شود.

از هر چهار نفر آمریکایى، یک نفر به پیش‌گویى اعتقاد دارد و هرساله هم هزاران دلار از همین مجرا، خرج تثبیت باور خیلى‌ها به پیش‌بینی وقایع آینده و مسائلی از این قبیل مى‌شود.
تحقیقات اخیر تیمى از روان‌شناسان دانشگاه کوئینزلندِ استرالیا نشان مى‌دهد که باور این افراد، ریشه در احساس ناتوانى‌‌شان از مدیریت زندگى روزمره‌شون دارد و این پیش‌گویى‌ها هم عملاً نقش مسکن این کمبود را ایفا مى‌کنند.

دلفین‌ها معمولاً به عنوان آبزیان باهوش و زرنگى شناخته مى‌شوند و به لحاظ علمى هم حقیقتاً باهوش‌ترین حیوانات طبیعت به شمار مى‌روند. هیچ‌کس در قابلیت‌هاى ارتباطى و نبوغ اجتماعى دلفین‌ها شکى ندارد، ولى جالب است بدانید آن‌ها نه‌تنها بین خودشان اسامى مشخصى دارند و همدیگر را با صداى سوت‌مانندشان به اسم صدا مى‌زنند، بلکه قادر هستند اسامى دوستانى که تا حدود ۲۰ سال از همدیگر خبر نداشتند را هم به خاطر بسپارند و در اولین برخورد آنها را بشناسند و واکنش نشان بدهند.

در کرانه‌هاى غربى قاره جنوبگان، خلیج نسبتاً کوچیکى به مساحت ۳۲۵۰ کیلومتر مربع دیده مى‌شود که بیش از ۱۲ سال از عمرش نمى‌گذرد. تا قبل از آن، زبانه‌ی یخی غول‌آسایى به نام لارسن، حدود ١٢ هزار سال این محل را تحت تصرف خودش داشته بود، تا اینکه در ماه مارس ۲۰۰۲، طى تنها یک هفته فروپاشید و جاى خود را به این خلیج کوچک داد. در این یک هفته، سطح زبانه یخى لارسن رو بالغ بر ۳۰۰۰ دریاچه پوشونده بود. گرچه چند ده‌سالى از شروع تأثیرات تدریجى گرمایش زمین روى زبانه‌ی یخی لارسن مى‌گذشته است، ولى با گذشت ده سال از فروپاشى این توده، دانشمندان نمى‌دانستند که چطور ممکن است این حجم عظیم یخ طى تنها یک هفته ناپدید بشود؟

این روزها زمین در جریان حرکتش به گرد خورشید، از بین توده‌هاى غبارى به‌جامانده از گذر یک دنباله‌دار عبور مى‌کند.
یکى از معروف‌ترین دنباله‌دارهایى که آخرین بار حدود ۲۳ سال پیش از نزدیکى زمین عبور کرد، دنباله‌دار سوئیفت-تاتل (Swift-Tuttle) بود.
دنباله‌دار سوئیفت-تاتل از جمله دنباله‌دارهایى است که مسیر عبورشان از منظومه شمسى، با مدار زمین تلاقى مى‌کند و در این چند روزه هم زمین دقیقاً از بین بقایاى غبارى همین دنباله‌دار مى‌گذرد. نشانه‌ا‌ش هم این است که آمار شهاب‌ها به یکباره افزایش قابل توجهى داشته است.

[podcast]http://www.zamahang.com/podcast/2010/20130813_EhsanSanaei_Science_Weekly_LidaHosseiniNejad.mp3[/podcast]

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.