ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سوریه و اتهام دوباره استفاده از سلاح‌های شیمیایی

بررسی رخدادهای روز گذشته در سوریه و مرگ صدها تن در جریان حملات شیمیایی در گفت‌وگو با ایلیا جزایری

نیروهای ارتش سوریه متهم شده‌اند که در جریان حملاتی که روز چهارشنبه، سی‌ام مردادماه، بین ۵۰۰ تا ۱۳۰۰ تن- به گفته مخالفان- کشته به جای گذاشت، از موشک‌هایی استفاده کرده‌اند که حاوی گازهای سمی بوده است.
شورای امنیت سازمان ملل نیز بلافاصله پس از وقوع این اتفاق یک نشست اضطراری برگزار کرد. سخنگوی دبیر کل سازمان ملل پس از این نشست در جمع خبرنگاران گفت: «باید روشن شود که چه اتفاقی افتاده» و از سوریه خواست تا به بازرسان سازمان ملل متحد اجازه دهد تا منطقه را زیر نظر گیرند. گروه نظارت بر حقوق بشر در سوریه که در بریتانیا قرار دارد گفته است: ارتش سوریه موشک‌هایی  به سوی منطقه طوقا در حومه شرقی دمشق  شلیک کرده که به گفته فعالان سیاسی حاوی گازهای سمی بوده‌اند. با وجود این که باراک اوباما استفاد از سلاح‌های شیمیایی از سوی سوریه را گذشتن از خط قرمز توصیف کرده بود، اما هنوز امکان دخالت نظامی خارجی در سوریه وجود ندارد.
سوریه استفاده از سلاح‌های شیمیایی را تکذیب کرده است. روسیه متحد رژیم بشار اسد نیز احتمالا اجازه نخواهد داد، بیانیه سختی علیه رژیم اسد صادر شود. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، و همتای ترک او، احمد داوداوغلو، خواستار روشن شدن این رویداد شده‌اند.
این اتفاق در رسانه‌ها نیز بازتاب گسترده ای داشته و یک روزنامه کویتی از رویدادهای شب گذشته دمشق به عنوان حلبچه دوم یاد کرده است. برای بررسی بیشتر ابعاد این مسئله و واکنش کشورهای مختلف و رسانه‌های منطقه با ایلیا جزایری، روزنامه نگار ساکن بیروت، گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.

[podcast]http://www.zamahang.com/podcast/2010/20130822_IlliaJazayeri_Chemicalattacks_Syria_IrajAdibZadeh.mp3[/podcast]

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.