ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نخستین دیدار علی جنتی با گروهی از هنرمندان و فرهنگیان ایران

علی جنتی، وزیر جدید ارشاد با گروهی از هنرمندان و فرهنگیان در تالار وحدت دیدار کرد. او «ممیزی معقول» را حق حاکمیت دانست. سینماگران، ناشران و نویسندگان نماینده‌ای نداشتند.

علی جنتی، وزیر جدید ارشاد در دولت حسن روحانی، پنجشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۲ در تالار وحدت در تهران با گروهی از هنرمندان و فرهنگیان کشور دیدار کرد.

گردهمایی تالار وحدت به دعوت علی جنتی، وزیر جدید ارشاد

خبرگزاری‌های ایران گزارش دادند که در این گردهمایی غلامحسین امیرخانی، به عنوان نماینده هنرمندان تجسمی، حمید رضا نوربخش به عنوان نماینده موسیقی‌دانان، سید محمود دعایی، سرپرست مؤسسه اطلاعات به عنوان نماینده روزنامه‌نگاران و همچنین ایرج راد به عنوان نماینده هنرمندان تئاتر حضور داشتند و سخنانی ایراد کردند.

از سوی نویسندگان، ناشران و سینماگران کسی در این گردهمایی سخن نگفت.

جواد شمقدری، رییس سازمان سینمایی هم به تالار وحدت آمده بود. اما وقتی که متوجه شد جایی در ردیف نخست به او اختصاص نداده‌اند، پس از آنکه مراسم آغاز شد، سالن را ترک کرد.

علی جنتی: یکی از آفت‌های عرصه فرهنگ مدیرانی است که نگاه‌شان به فرهنگ تنگ و محدود است.

علی جنتی در سخنانش به تنگ‌نظری مدیران فرهنگی اشاره کرد و گفت: «یکی از آفت‌های عرصه فرهنگ مدیرانی است که نگاه‌شان به فرهنگ تنگ و محدود است. تنگ‌نظران آنان‌اند که فرهنگ و هنر را وسیله‌ای برای کسب نان و لقمه‌ای نان می‌دانند. بزرگ‌ترین جفا سپردن حوزه فرهنگ به کسانی است که از این حوزه بی‌اطلاع‌اند.»

او سپس وعده داد که مدیریت فرهنگ کشور را به اشخاص کاردان بسپرد و گفت: «در انتخاب مدیران می‌کوشم عناصری شایسته و برخوردار از مقبولیت را انتخاب کنم؛ ‌مدیرانی کارآموزده که به فرهنگ و هنر عشق می‌ورزند و راه را بر خلاقیت آن‌ها باز می‌گذارم.»

او با اشاره به جریان موسوم به «سینمای فاخر» که در دولت دهم بسیاری از امکانات سینمایی کشور را به خود اختصاص داده بود گفت: «آرمان‌گرایی دور از واقعیت یکی دیگر از مشکلات مدیریت فرهنگی است. شعار تولید فاخر می‌تواند گمراه‌کننده باشد و راهی باشد برای انسداد. اگر راه را بر تولید کالاهای دسته دوم و سوم ببنیدیم صنعت سینما و هنر دچار نازایی خواهد شد، اما این حق دولت است که سبد حمایتی خود را بر روابط معقول استوار کند.»

فرازی از سخنان علی جنتی در تالار وحدت

با وجود آنکه نماینده‌ای از سوی سینماگران در این گردهمایی حضور نداشت، جنتی بخشی از سخنانش را به سینمای ایران اختصاص داد. او گفت: «سینمای ایران روزگار سختی را می‌گذارند. من به سینمای ایران باور دارم. سازمان سینمایی با نگاهی برابر و با احترام به همه سلیقه‌ها می‌کوشد همه اعضای این خانواده بزرگ را دور هم جمع کند. برخی اختلاف‌ها قابل فهم است.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: «زنان سینماگر ایرانی با حضور در جشنواره‌های جهانی جایگاه بر‌تر زن ایرانی را به نمایش گذاشتند و بزرگان سینمای ما با کسب جوایز ارزشمند نشان دادند که جامعه ایرانی ریشه در سنت دارد و سنت و مدرنیته را با هم پیوند می‌دهد.»

جنتی به سانسور کتاب هم اشاره کرد و گفت: «چالش‌های عرصه نشر و مطبوعات بر کسی پوشیده نیست و ما راهی جز سهولت بخشیدن به ممیزی و گشودن این عرصه نداریم. ممیزی سلیقه‌ای دست نویسندگان را کرخت و احساس آن‌ها را جریحه‌دار می‌کند.»

او اما در همان حال سانسور را حق دولت دانست و گفت: «ممیزی معقول و منطقی حق حاکمیت است.»

حمید رضا نوربخش که به عنوان نماینده موسیقی‌دانان در گردهمایی تالار وحدت شرکت کرده بود، گلایه کرد که چرا در صدا و سیمای جمهوری اسلامی امکان نشان دادن ساز وجود ندارد. او در بخش دیگری از سخنانش پیشنهاد داد که در شورای عالی انقلاب فرهنگی وضع کنونی موسیقی ایران به بحث گذاشته شود.

نوربخش همچنین از وضیعت بد اقتصادی موسیقی‌دانان ایران انتقاد کرد و گفت در هشت سال گذشته عده زیادی از هنرمندان شغلشان را تغییر داده‌اند. او خواستار حمایت دولت از ارکسترها شد.

علی جنتی: ممیزی معقول و منطقی حق حاکمیت است.

سید محمود دعایی که نماینده ولی فقیه در مؤسسه اطلاعات است، به عنوان نماینده روزنامه‌نگاران پشت تریبون رفت، اما از مشکلات روزنامه‌نگاران سخنی در میان نیاورد.

ایرج راد، نماینده هنرمندان تئاتر هم از مظلومیت تئاتر سخن گفت و از جنتی گلایه کرد که در برنامه فرهنگی‌اش به اندازه کافی به تئاتر نپرداخته است.

غلامحسین امیرخانی هم که به خوش‌نویسی اشتهار دارد و به عنوان نماینده هنرمندان تجسمی پشت تریبون رفته بود، در سخنانی بسیار کلی از افت هنر در هشت سال گذشته سخن گفت و پرداختن به جزئیات را به وقتی دیگر واگذاشت.

علی جنتی، وزیر ارشاد بعد از این گردهمایی به برخی پرسش‌های خبرنگاران هم پاسخ داد. او درباره مدیریت سازمان سینمایی گفت: «در حوزه سینما قطعاً مدیری جایگزین خواهد شد که هم این حوزه را خوب بشناسد، هم در بین اهالی سینما محبوبیت داشته باشد و هم با تدبیر با جریان‌های مختلفی که در حوزه سینما هستند با ارتباط برابر بتواند برخورد کند و از همه سلیقه‌هایی که در این حوزه وجود دارد حمایت و پشتیبانی کند.»

او همچنین درباره ارائه برنامه کوتاه‌مدت ۱۰۰ روزه برای حل مشکلات سینمای ایران گفت: «برنامه‌ای در حال تدوین است و این برنامه باید کاملاً واقع‌گرایانه باشد. باید سخنی بگوییم که ظرف چند روز بتوان عمل کرد.»

خانه اصناف سینمای ایران که از آن به عنوان «خانه سینمای شماره ۲» یاد می‌کنند، گردهمایی تالار وحدت را تحریم کرده بود.

همایون اسعدیان، رئیس کانون کارگردانان خانه سینما درباره دلایل سخنرانی نکردن نماینده سینماگران در نخستین دیدار علی جنتی با گروهی از فرهنگیان و هنرمندان ایرانی به خبرگزاری مهر گفت: «متولی اصلی برنامه امشب، وزارت ارشاد بوده است و این وزارتخانه به دلیل تحریم این جلسه از سوی خانه اصناف سینمای ایران صلاح دانست که هیچ سینماگری به عنوان نماینده اهالی سینما سخن نگوید.»

قرار بود در این جلسه محمدمهدی عسگرپور، مدیرعامل خانه سینما سخنرانی کند که به دلیل حاشیه‌هایی که خانه اصناف سینمای ایران به وجود آورد، به او اجازه ندادند درباره مشکلات سینمای ایران سخن بگوید.

ناشران و نویسندگان هم نماینده‌ای نداشتند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Majid

    جنتی : «ممیزی معقول و منطقی حق حاکمیت است.» از جنتی پدر به جنتی پسر.  که نه پدر داند معنای عقل و منطق را و نه پسر.  و هر دو از حق به دور و حاکم به زور.

  • cyrus

    انتشار «خطوط قرمز وب‌نویسان» در روزنامه قوه قضائیه روزنامه حمایت، وابسته به قوه قضائیه جمهوری اسلامی، در شماره پنج‌شنبه با انتشار فهرستی از «خط قرمزهای وب‌نویسان»، به وبلاگ‌نویسان ایرانی هشدار داده که در صورت عبور از این خطوط قرمز مجازات خواهند شد.! این روزنامه با اشاره به این که بسیاری از ایرانیان وبلاگ دارند، از وبلاگ به عنوان «رسانه شخصی» نام برده، اما همزمان تاکید کرده است: «قوانین و مقررات متعددی در این خصوص وجود دارد که در مجموع بایدها و نبایدهایی را به عنوان خط قرمز وبلاگ‌نویسی تعیین کرده است و بی‌توجهی به این قوانین و مقررات ممکن است، دردسرهای بزرگی را برای وبلاگ‌نویس‌ها ایجاد کند.» روزنامه حمایت در ادامه خطوط قرمز وبلاگ‌نویسان را به هفت دسته تقسیم کرده است: «محتوا علیه عفت و اخلاق عمومی، محتوا علیه مقدسات اسلامی، محتوا علیه امنیت و آسایش عمومی، محتوا علیه مقامات و نهادهای دولتی و عمومی، محتوا مرتبط با جرایم رایانه‌ای، محتوا مجرمانه مربوط به امور سمعی و بصری و مالکیت معنوی، و محتوایی که تحریک، ترغیب، یا دعوت به ارتکاب جرم می‌کند».!!! این روزنامه وابسته به قوه قضائیه خطوط قرمز محتوای وبلاگ‌ها از «محتوای الحادی و مخالف موازین اسلامی» و «اهانت به آیت‌الله خمینی و تحریف آثارش» تا مواردی چون «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی، انتشار فیلترشکن‌ها و آموزش روش‌های عبور از سامانه‌های فیلترینگ، اهانت، هجو و افترا نسبت به مقامات، نهادها و سازمان‌های حکومتی و عمومی» ترسیم کرده و نوشته است که حتی «تبلیغ و ترویج اسراف و تبذیر» در اینترنت هم جرم است و مجازات وبلاگ‌نویسان را در پی خواهد داشت.!!

  • javad

    جنتی :  «ممیزی معقول و منطقی حق حاکمیت است.»!  ظریف هم در مصاحبه امروز از اسد پشتیبانی و بمب شیمیایی را کار مردم سوریه که کشته شده اند دانست . !  پرده های فریب دارد بالا میرود! 

  • faryad

    هنوز عرقش خشک نشد ه از «ممیزی معقول» میگوید! وای به اینکه چند وقت بگذرد! 

  • مسعود

    مهلت شعاری صد روزه بیشتر برای تخریب خوب است . ساختن به معنای واقعای کلمه زمان می طلبد. در ضمن برای ساختن به مهندس نیاز است، آقای جنتی در حد تخریب چی املاک کلنگی است. قدری آداب دان و مترقی نماست ولی به هیچ وجه نمی توان با طناب ایشان به چاهی رفت که در انتهای آن راه بازگشت نیست. اهل هنر و فرهنگ باید باهوش تر از این حرف ها باشند که باز هم فریب آقازاده ای را بخورند