ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

صدای آقای بنفش در برج آزادی

کنسرت گروه «پالت» در برج آزادی از کنسرت‌های موفق تابستانی در تهران بود. این کنسرت‌ها در شهرستان‌ها هم ادامه می‌یابد.

یکی از اندک رویدادهای موسیقی در فصل تابستان مجموعه کنسرت‌های گروه «پالت» در برج آزادی بود. این کنسرت‌ها که از ۲۳ مرداد آغاز شد، با اقبال گسترده جوانان و علاقمندان به موسیقی تلفیقی مواجه شد، چنانکه دو سانس دیگر هم به آن اضافه کردند.

گر.وه پالت

گروه موسیقی پالت که فعالیتش را از سال ۸۹ در سبک تلفیقی «جاز فیوژن» و موسیقی ایرانی آغاز کرده، پس از انتشار آلبوم «آقای بنفش» اقدام به برگزاری تور اجرای زنده این آلبوم کرده و پس از برج آزادی، در شهرهای دیگر کشور نیز اجرا خواهد داشت.

روزبه اسفندار مز (سرپرست گروه و نوازنده کلارینت)، سردار سرمست (ملودیکا و آکاردئون)، مهیار طهماسبی (ویولنسل)، کاوه صالحی (گیتار) و داریوش آذر (کنترباس)، امین طاهری (درامز)، شقایق صادقیان (فلوت) نوازندگان این گروه هستند و امید نعمتی، میثم شیخی و مهدی ساکی خوانندگان گروه پالت‌اند.

در دو بخش کنسرت برج آزادی قطعات «یادگاردوست»، «خسرو شیرین»، «مثلث»، «نگاه کن»، «آقای بنفش»، «درس علوم» و چند قطعه دیگر از ساخته‌های گروه پالت اجرا شد.

در صفحات بعدی نگاهی داریم به شیوه کار گروه پالت. همچنین نمونه‌ای از آثار آنها را هم می‌توانید بشنوید.

صفحه بعد:

صحنه‌های صمیمی و خاطره‌آفرینی برای مخاطبان

یکی از ویژگی‌های گروه پالت این است که در مکان‌های خودمانی برنامه‌هایشان را اجرا می‌کنند و چندان علاقه‌ای به رفتن روی صحنه‌های بزرگ و پر زرق و برق ندارند. در مکان‌ها و صحنه‌های کوچک‌تر و کافه‌ای است که آن‌ها می‌توانند با شنوندگان رابطه بگیرند و در تعامل کلامی و موسیقایی با مخاطبان و علاقمندان به موسیقی‌شان، فضایی را که دوست دارند بیافرینند.

امید نعمتی، خواننده گروه در این‌باره می‌گوید: «صمیمیتی در سالن برج آزادی وجود دارد که در هر سالنی نمی‌توان آن را پیدا کرد. البته ظرفیت بالای سالنی مثل برج میلاد را هم نمی‌توان نا‌دیده گرفت و شاید کنسرت‌های بعدی را در برج میلاد برگزار کنیم.» (در گفت‌و‌گو با تماشا)

سمیه قاضی‌زاده درباره چگونگی تعامل گروه پالت با مخاطبانشان می‌نویسد: «پالت به سبک بسیاری از گروه‌های خارجی پیش از اجرای قطعات داستانی درباره آنها با تماشاگرانش تعریف می‌کند؛ مثلاً اینکه "وقتی آن اول اول‌ها گروه را راه انداختیم و اسمش پالت نبود این قطعه را ساختیم و بعد‌ها که امین طاهری (درامز) به ما پیوست دیدیم که چقدر اجرای این قطعه جالب می‌شود" یا "در سانس قبل آقای بهمن فرمان‌آرا اینجا بودند و ما این قطعه را به ایشان تقدیم کردیم حالا نمی‌دانیم این قطعه را به چه کسی تقدیم کنیم، پس آن را به طراح صحنه‌مان تقدیم می‌کنیم... ببینید چقدر کارشان قشنگ است."

و در ادامه می‌نویسد: «این روش خاطره‌سازی در اجرای زنده همیشه جواب می‌دهد چرا که تماشاگر احساس می‌کند خودش و حضورش در این اجرا دخیل بوده است. پالتی‌ها از تماشاگرشان می‌پرسند: "فکر می‌کنید الان چه قطعه‌ای را می‌خواهیم اجرا کنیم؟" یکی از تماشاگران می‌گوید: "از سرزمین‌های شرقی". خواننده گروه جواب می‌دهد: "ای بابا... مگر دقت نکردید که آن قطعه پیانو دارد... ما که اینجا پیانو نداریم!" تماشاگر دیگری می‌گوید: "من خودم می‌آیم برایتان پیانو می‌زنم".... دیالوگ‌هایی از این دست بین اعضای گروه و تماشاگران، آنقدر فاصله میان سالن و استیج را کم می‌کند و تماشاگر ناخودآگاه خود را عضوی از این اجرا احساس می‌کند.» (وبلاگ نویسنده)

علی رضوی هم اجرای زنده گروه پالت را یکی از عوامل مهم در کامیابی و اقبال آنان می‌داند و می‌نویسد: «در واقع اجرای زنده پالت یک نوع پرفورمنس است که در آن در مورد میزان سن، حرکت اعضای گروه، نحوه حرکت آنها، دکور، نور، کلیپ‌هایی که در پشت پخش می‌شود و... فکر می‌شود و حضور کارگردان به عنوان یکی از اعضای گروه کاملاً حس می‌شود.» (موسیقی ما)

صفحه بعد:

نداشتن یک قالب مشخص

امید نعمتی، یکی از خوانندگان پالت پیش از این با گروه «دنگ شو» همکاری می‌کرد. سبک کار پالت هم به دنگ‌شو بی‌شباهت نیست. هر دو موسیقی تلفیقی کار می‌کنند. منتها گروه پالت دستش را در گزینش موسیقی باز گذاشته و در سبک‌ها و قالب‌های گوناگون قطعاتی را اجرا می‌کند.

ویژگی «کاور» (بازخوانی) آثار آنها از یک سو می‌تواند سلیقه‌های مختلف را ارضاء کند و برای آنها مخاطب بیاورد، اما از سوی دیگر آنها را از رسیدن به یک زبان و سبک مستقل بازمی‌دارد. مشکل از تورمی است که در عرصه هنر و موسیقی و ادبیات و شعر در هشت سال گذشته در ایران به وجود آمده است. مخاطب‌محوری یکی از پیامدهای این تورم فرهنگی است. همه تلاش می‌کنند در چارچوب‌هایی که به آنها تحمیل شده، جایی برای خودشان پیدا کنند و دیده شوند. گروه پالت در این‌کار بسیار موفق بوده است.

علی رضوی درباره مشکل استقلال در سبک می‌نویسد: «نداشتن یک قالب مشخص ممکن است پالت را دچار آشفتگی کند و البته این آشفتگی مستقیماً روی ذهن مخاطب هم تأثیر خواهد گذاشت و ممکن است به مرور علاقه آنها را کم کند.» (همان)

گروه پالت نمی‌خواهد خواننده‌محور باشد و این یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های آنان با گروه‌های موسیقی پاپ است که این روزها در ایران رشد بی‌سابقه‌ای دارند. امید نعمتی درباره نقش خواننده در گروه‌شان می‌گوید: «این موضوع در همه جای دنیا وجود دارد که توجه ویژه‌ای به خواننده‌ها می‌شود اما نقشه راه ما طوری است که حرکتمان گروهی باشد و نشان دهیم چطور می‌توان در غالب یک گروه کار کرد. امیدوارم همکاری ما به همین شکل ادامه پیدا کند و بتوانیم این حرف که می‌گویند ایرانی‌ها نمی‌توانند گروهی کار کنند را نقض کنیم.» (در گفت‌و‌گو با تماشا)

او همچنین درباره چند و چون همکاری‌شان در گروه می‌گوید: «در گروه ما کسی به عنوان سرپرست وجود ندارد و به قول معروف حرف آخر را کسی نمی‌زند. اگر اختلاف نظری هم بین ما به وجود بیاید، با هم صحبت می‌کنیم و مشکل را به صورت گروهی حل می‌کنیم. البته در ارشاد نام روزبه اسندارمز به عنوان سرپرست گروه به ثبت رسیده است اما در عمل همه کار‌ها به شکل جمعی و گروهی جلو می‌رود و کسی سرپرست گروه نیست.» (همان)

صفحه بعد:

آلبوم آقای بنفش و وسعت آرزوها

آلبوم آقای بنفش در ۱۱ قطعه به نام‌های «یادگار دوست»، «والس شماره ۱»، «باز باران»، «مثلث»، «مقدمه خسرو و شیرین»، «خسرو شیرین»، «از سرزمین‌های شرقی»، «آقای بنفش»، «نگاه کن»، «درس علوم» و «هزار تا قصه» منتشر شده است. (قطعاتی از این آلبوم)

در یادداشتی که در کاور این آلبوم درج شده، آمده: «در جهانی که هر روز پیچیده‌تر و دشوار‌تر می‌شود، تجربه‌های بینابینی و بینافرهنگی، می‌توانند داد و ستد‌های انسانی را آسان کنند. در چنین وضعیتی، پالت با حفظ اصالت و سلیقه خود می‌کوشد با به کارگیری ظرفیت‌های تازه‌ای از موسیقی رنگ‌ها را به هم‌آمیزد و مرزهای جغرافیایی و تاریخی را درنوردد تا جهانی رنگارنگ و بی‌مرز بسازد که در آن مساحت شادی و اندوه انسان به وسعت آرزو‌هایش باشد.»

بیشتر قطعات این آلبوم روی اشعار شاعران نامدار ایران، مولانا، سعدی، خیام، فروغ فرخ‌زاد، هوشنگ ابتهاج و سیاوش کسرایی آهنگسازی شده است.

امید نعمتی وعده داده که تا شش ماه دیگر آلبوم بعدی‌شان را هم منتشر کنند. او در این‌باره گفته است: «برای آلبوم جدید چند ترک آماده کرده‌ایم ولی هنوز تصمیم نگرفته‌ایم که کدام اثر را برای آلبوم در نظر بگیریم چون می‌خواهیم یک تم متفاوت با اثر قبلی داشته باشد. البته فعلا زیاد به انتشار آلبوم جدید در آینده نزدیک فکر نمی‌کنیم. احتمالا شش ماه زمان برای ارائه آلبوم داشته باشیم.» (موسیقی ما)

قرار است گروه پالت در شهرستان‌ها هم کنسرت برگزار کند. شیراز، بندر عباس، کیش، گرگان و سنندج و احتمالاً اصفهان در برنامه گروه پالت قرار دارد.

تصاویر: امیر پورمند

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.