ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سناریو‌های احتمالی عملیات نظامی در سوریه

اتین کوپل − سه نوع دخالت نظامی در سوریه قابل تصور است: بدون آمریکا، با آمریکا، ایجاد منطقه پرواز ممنوع.

سه نوع دخالت نظامی در سوریه قابل تصور است:

۱. دخالت نظامی بدون امریکا (احتمالش کم است.)

• پروازهای هوایی با شلیک از راه دور. تلفات همپیمانان: صفر

پرواز هوایی به تنهایی و با فاصله با هواپیماهای رافال، تیفون، و میراژ ۲۰۰۰ که موشک‌های اسکالپ‌شان (سیستم موشک‌های مستقل کروز که دوربرد هستند) را از راه دور شلیک می‌کنند. این کاری بود که در لیبی در سال ۲۰۱۱ انجام شد. اسکالپ موشکی است که برای حمله به اهداف سخت مثل آشیانه بتونی هواپیماها، پست‌های فرماندهی و مراکز مخابره مناسب است. این موشک که علیه باند فرودگاه‌ها عمل می‌کند، دو کلاهک دارد که پی در پی منفجر می‌شوند و این به دومی اجازه می‌دهد که در زیر باند منفجر شود و پوشش روی باند را در سطحی وسیع از جا بکند که این تعمیر آن را دشوار می‌کند.

فقط حمله‌ای به کمک اسکالپ می‌تواند مانع از استفاده رژیم سوریه از هواپیماهایش برای حمله به مواضع اشغال‌شده شورشیان و برهم زدن ارتباط آنها شود. اما اسکالپ در زمان پرتاب تنها می‌تواند علیه اهداف مشخص شلیک شود. این موشک علیه اهدافی که به خوبی استتار کرده‌اند و یا اهداف متحرک نمی‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

• پروازهای هوایی پشتیبانی و هلکوپترهای رزمی (تلفات احتمالی نیروهای خودی)

برای تخریب تانک‌ها، توپخانه‌ها و وسایل نقلیه باید از هواپیماهایی استفاده کرد که قادر هستند در زمانی منطقی بر روی اهداف مناسب عمل کنند. بهترین ابزار هلیکوپتر از فاصله دور است، اما میزان آسیپپ‌ذیری آن نسبتا زیاد است.  خوشبختانه ATLA (پرواز هوایی سبک نیروی زمینی) ارتش فرانسه دارای هلکوپترهایی عالی تیگر هستند که امتحانشان را در مالی و لیبی پس داده‌اند. اگر هلکوپترها بخواهند در سوریه استفاده بشوند بدون شک ساده‌ترین راه این است که از روی یک ناو هلکوپتر‌بر مانند میسترال یا ناو هواپیمابر مثل شارل دوگل پرواز کنند که در حال حاضر آماده عملیات است.

۲. مشارکت امریکا در حمله

امریکا‌ها پیش از هر چیز در پی از بین بردن سلاح‌های شیمیایی هستند اما این کاری مشکل است چرا که خمپاره‌های شیمیایی چندان از خمپاره‌های معمولی بزرگتر نیستند و انتشار آنها و پنهان کردنشان کار ساده‌ای است. با این همه امریکایی‌ها می‌توانند کارایی عملیات فرانسه و انگلیس را ـ که ذکرش رفت ـ بالا ببرند. به لطف این امکانات:

• موشک‌های کروز

این موشک‌های دقیق و قدرتمند که از زیردریایی،  از روی کشتی‌ و یا هواپیما شلیک می‌شوند می‌توانند نیروی هوایی سوریه و مراکز اصلی فرماندهی و مخابراتی را از میان ببرد. کروز می‌تواند کاخ ریاست‌جمهوری را نابود کند.  اما بشار قطعا پناهگاهی در اختیار دارد که خود این پناهگاه نمی‌تواند از این حملات هوایی در امان باشد.

• درونز

نیروهای امریکایی نظامی و غیرنظامی (سی. آی. ای) هواپیماهای بدون سرنشین درونز را در اختیار دارند که قادر به انجام عملیات جاسوسی و تخریبی است. predator معروف این هواپیماها در افغانستان و پاکستان بسیار عالی عمل کرده‌اند، اگر از تلفات انسانی و عواقب سیاسی اغلب منفی آن صرف نظر کنیم.

• هواپیماهای پشتیبانی

نیروی هوایی هواپیماهای پشتیبانی مادون صوت را در اختیار دارند که اغلب «کامیون بمب» خوانده می‌شوند: A10ها که تجهیزات پیچیده‌شان به آنها توانایی هولناکی علیه اهداف گوناگون می‌دهد. این هواپیماها در خصوص آسپیب‌پذیری و توانایی‌شان برای حمایت از سربازان در جنگ‌های نزدیک به هم، در واقع بین هلکوپتر و هواپیماهای مافوق صوت قرار دارند.

• بمب‌های نفوذپذیر

از چند دهه پیش امریکایی‌ها مجموعه بمب‌های قدرتمندی را توسعه داده‌اند که قادر هستند سایت‌های حفاظت‌شده و پنهان در عمق دهها متر زیر زمین را تخریب کنند.

۳. منطقه پرواز ممنوع

همانطور که اغلب ذکر شده است ایجاد یک منطقه پرواز ممنوع ابتدا به ساکن ایده بسیارخوبی ست. این ایده شامل ممنوع کردن هر پروازی در منطقه‌ای مشخص و محافظت از ساکنان آن منطقه می‌شود. مشکل این است که استقرار چنین منطقه‌ای و به خصوص حفظ آن در کشوری مثل سوریه که به مراتب از عراق کوچکتر است، دشوار است. در عراق منطقه پرواز ممنوع برای محافظت از کردها در برابر حملات صدام حسین ایجاد شد. با این وجود می‌توانیم ایجاد چنین منطقه‌ای را پس از  ـ و تنها پس از ـ یک حمله وسیع به تاسیسات دفاع هوایی سوریه تصور کنیم.

محتمل‌ترین سناریو، حمله‌ای هماهنگ و در مدت‌زمانی محدود از سوی نیروهای امریکایی و فرانسوی و بریتانیایی با تعداد زیادی موشک کروز است. هدف حمله می‌تواند باندهای پرواز سوریه، تقریبا تمام پناهگاه‌های هواپیماهای جنگی، تاسیسات رادار، سایت‌های پرتاب موشک، مراکز مخابراتی و تعداد زیادی مراکز فرماندهی باشد. قدرت شیمیایی بشار اسد در وهله نخست تماما تخریب نخواهد شد، اما این آسان است که به او نشان دهیم که اگر یک حمله شیمیایی دیگر روی‌ دهد، عملیاتی جدید که  بیشتر مناسب اهداف متحرک باشد می‌تواند انجام گیرد. عملیاتی که به خصوص در آن هلکوپترها وسیعا برای حمایت سربازان ارتش آزد سوریه به کار گرفته خواهند شد.

منبع: لوموند

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.