ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

از برگزاری مراسم در خاوران جلوگيری شد

صبح امروز، جمعه هشتم شهريورماه،

صبح امروز، جمعه هشتم شهريورماه، به‌رسم هر سال، خانواده‌های قربانيان کشتار زندانيان سياسی در تابستان ۱۳۶۷ به گورستان خاوران تهران رفتند تا مراسم يادبود بستگان خود را برگزار کنند اما مأموران امنيتی از ورود آنان به خاوران جلوگيری کردند.

بنا به گزارش ارسالی به راديو زمانه، اين در حالی بود که تعداد مأموران امنيتی نسبت به سال‌های گذشته کمتر بود.

پيش از اين خبرهايی مبنی بر احضار خانواده‌های اعدام‌شدگان تابستان ۶۷ از اواخر مردادماه سال جاری منتشر شده بود. مأموران با تماس با اين خانواده‌ها قصد داشتند تا آنان را از برگزاری مراسم در گورستان خاوران و خانه‌هايشان منع کنند.

رسم برگزاری بزرگداشت اعدام‌شدگان تابستان ۶۷، يک سال پس از اين رويداد، در سال ۱۳۶۸ آغاز شد و بازماندگان اعدام‌شدگان تصميم گرفتند که در دهم شهريور و يا نزديک‌ترين جمعه به دهم شهريورماه در گورستان خاوران گرد هم آيند.

در سال‌های اخير، مأموران امنيتی و انتظامی، با شدت از برگزاری اين مراسم جلوگيری کرده‌اند. اما با اين حال هر سال در اين روز جمعيتی از خانواده‌های اعداميان برای اين مراسم به خاوران رفته‌اند.

در تابستان ۱۳۶۷ عده بسیاری از زندانیان سیاسی در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های مرداد و شهریور اعدام شدند. جرم اين زندانیان همکاری با سازمان‌های مخالف حکومت به‌ويژه همکاری با  سازمان مجاهدین خلق ایران و همچنین گروه‌های چپ و مارکسيست بود.

مقام‌های کنونی و پيشين جمهوری اسلامی ايران همچنان درباره اين کشتار سخنی نمی‌گويند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.