ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تردیدها در خصوص مدیریت پسآب‌های نیروگاه فوکوشیما

احسان سنایی - دو سال از فاجعه اتمى نیروگاه اتمى فوکوشیما می‌گذرد؛ اما باز اخبار نگران‌کننده‌اى از نشت حدود ٣٠٥ تن آب آلوده به مواد رادیواکتیو به دریا، درز کرد.

حدود دو سال از سونامى مرگبار ژاپن و فاجعه اتمى متعاقبش مى‌گذرد؛ فاجعه‌ای که در نتیجه‌ آن، نیروگاه اتمى فوکوشیما-دائیچی، آماج انتقادات تند و تیز فعالین زیست‌محیطى دنیا واقع شد و مقامات مسئول را هم به اخذ تصمیمات پیش‌گیرانه‌اى در قبال فجایع مشابه‌اش واداشت. اما چند روز پیش، باز اخبار نگران‌کننده‌اى از این نیروگاه متروکه درز کرد، که حکایت از نشت حدود ٣٠٥ تن آب آلوده به مواد رادیواکتیو، به دریا می‌کرد. این موضوع، درجه‌ی ریسک وضعیت موجود را ۲ نمره ارتقا داد و بهانه‌اى شد تا مقامات محلى مجدداً به فکر نحوه مدیریت حجم عظیم آبی بیفتند که در پى سونامى مرگبار سال ٢٠١١، در محوطه نیروگاه محبوس شده است.

محتمل‌ترین گزینه‌اى که فعلاً مطرح است، احتمال دارد صداى اعتراض بسیاری – به‌ویژه فعالین محیط زیست – را دربیاورد: یعنى نخست آب را از آلودگى‌هاى رادیواکتیوش تصفیه کرده، و در نهایت آن را روانه دریا کنند. این پیشنهاد، اوایل سال جاری، توسط آژانس بین‌المللى انرژى اتمى، و در پى بازدید نمایندگان آژانس از منطقه مطرح شد؛ اما بلافاصله روی مخالفت دولتمردان ژاپنى و ماهیگیران محلى را به خودش دید.

اما بررسی دقیق آمارها نشان مى‌دهد که پیشنهاد آژانس، آنقدرها هم پیشنهاد بی‌حسابی نیست. مثلاً طبق برآوردهایى که جوتا کاندا، از محققین دانشکده علوم و فنون دریایى دانشگاه توکیو در سال ۲۰۱۲ صورت داده، هرماهه در حدود ٠.٣ ترابکرل ماده‌ رادیواکتیو، از قبیل ایزوتوپ سزیم-١٣٧ و استرانسیم به دریا نشت مى‌کند؛ با این توضیح که «بکرل»، واحد شدت پرتوزایى مواد رادیواکتیو است. این در حالى‌‌ست که آب اقیانوس آرام، در پی آزمایش بمب‌هاى هیدروژنى  دهه ١٩٦٠ میلادى، امروزه حاوى یکصدهزار ترابکرل ایزوپ سزیم-١٣٧ هست و نشتى‌هاى نیروگاه اتمى سلافیلد بریتانیا طی ٤٠ سال گذشته هم آب دریاهاى مجاورش را به حدود ٣٩هزار ترابکرل مواد رادیواکتیو آلوده کرده است. ولى خوشبختانه محققین ژاپنی، از سال ٢٠١١ تاکنون نتوانسته‌اند مقادیرى بیش از ٣ ترابکرل آلودگى رادیواکتیو را در آب‌هاى ساحلى فوکوشیما تشخیص بدهند (این درحالی‌‌ست که فرسایش طبیعى سنگ‌هاى دریایى، حدود ١٠ ترابکرل ایزوتوپ پتاسیم-٤٠ را روانه دریا مى‌‌کند). پس در مقایسه با آمارهاى موجود، ورود ماهیانه ٠.٣ ترابکرل آلودگى رادیواکتیو به دریا تا زمان تخلیه‌ی کامل نیروگاه فوکوشیما، نه‌تنها آسیب چندانى را به اکوسیستم منطقه وارد نمى‌کند؛ بلکه مانع از آلودگی فزاینده‌ی آبی می‌شود که فعلاً در محیط آلوده‌ی نیروگاه گیر افتاده است.

پس ایراد اصلى قضیه را بایستى نه به حساب نیروگاه فوکوشیما، بلکه به حساب ضعف رسانه‌های عمومی در تشریح جمگلی ابعاد ماجرا گذاشت؛ چراکه در شرایط فعلی، باید از بین بد و بدتر، طبیعتاً گزینه بد را برگزید.

توضیح تصویر: منبع: آسوشیتدپرس

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.