ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

صدرالدین شریعتی، رئیس دانشگاه علامه برکنار شد

شامگاه يکشنبه ۱۰ شهريورماه، صدرالدین شریعتی با حکمی از سوی جعفر توفیقی، سرپرست وزارت علوم از ریاست دانشگاه علامه طباطبایی برکنار شد. بسيج دانشجويی دانشگاه‌های ايران عليه اقدامات توفيقی بيانيه‌ای منتشر کرد.

شامگاه روز يکشنبه ۱۰ شهريورماه، صدرالدین شریعتی با حکمی از سوی جعفر توفیقی، سرپرست وزارت علوم از ریاست دانشگاه علامه طباطبایی برکنار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ايسنا)، حسین سلیمی از استادان گروه روابط بین‌الملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی برای سرپرستی این دانشگاه تعیین شده است.

بر اساس حکم سرپرست وزارت علوم، حسین سلیمی از ظهر روز سه‌شنبه، دوازدهم شهریورماه، کار خود را در دانشگاه علامه آغاز خواهد کرد.

حسین سلیمی، سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر  با تأکید بر اینکه "سطح علمی دانشگاه طی سال‌های گذشته رشد خوبی داشته" هدف خود را "شتاب دادن به پیشرفت‌های علمی" این دانشگاه عنوان کرده است.

وی گفته است: "دور کردن دانشگاه از فضای تعارضات سیاسی و برقراری آرامش علمی، از دیگر اولویت‌های من است."

هنوز چند ساعتی از عزل شریعتی و انتصاب سلیمی توسط سرپرست وزارت علوم نگذشته است که محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ايران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم گفت: "تا دیشب که ما در مجلس بودیم چنین خبری مطرح نبود."

رئیس کمیسیون آموزش درباره دلیل این عزل و انتصاب توسط سرپرست وزارت علوم در آستانه سال تحصیلی جدید نیز گفته است: "تا جایی که از نمایندگان مجلس پرسیده‌ام، آنها نظر موافقی نسبت به این عزل و نصب‌ها ندارند؛ البته هر وزیری اختیار دارد زیر مجموعه‌اش را تغییر دهد، اما در مورد سرپرست همان بحثی که در مجلس است را باید دنبال کنیم. ممکن است عملکرد مسئولی خیلی خوب باشد، اما ممکن است اختلاف سلیقه با وزیر یا رئیس‌جمهور داشته باشد و کنار گذاشته شود."

زاهدی تأکید کرده است که "باور نمایندگان این است تا وقتی که فردی سرپرست یک وزارتخانه به شمار می‌رود نباید احکام ابلاغی توسط وزیر قبلی را ملغی کند".

پيش از اين جعفر توفيقی، محمد اسماعیل همدانی گلشن، رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان را نيز تغییر داد و محمود مدرس هاشمی، دانشیار دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان را به سمت سرپرست این دانشگاه منصوب کرد.

کارنامه هشت‌ساله صدرالدین شریعتی

صدرالدین شریعتی، نخستین رئیس دانشگاهی بود که در مهرماه سال ۸۴ با حکم محمدمهدی زاهدی، وزیر وقت علوم به ریاست دانشگاه علامه طباطبایی منصوب شد و در زمان تصدی وی اعتراض‌هايی نسبت به عملکرد وی از جمله پیرامون موضوع جذب هیئت علمی خارج از روند قانونی، اخراج و بازنشستگی خارج از عرف استادان و همچنین بورسیه‌های خارج از روال عادی مطرح شد و در چند ماه اخیر شدت یافت.

هفته گذشته صدها تن از دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه علامه طباطبایی نامه‌ای خطاب به مقامات دولت یازدهم و در رأس آن حسن روحانی نوشتند و خواستار برکنار شدن صدرالدین شریعتی شدند.

بر این اساس، در روزهای اخیر این دانشگاه، کانون جدال بین طیف تندروی جمهوری اسلامی و جناح‌های معتدل‌تر بود. به طور مشخص رقابت بین جناح موسوم به جبهه پایداری و دولت حسن روحانی در نقطه‌ای به نام دانشگاه علامه طباطبایی پرنمود شده بود. همچنین پای بعضی از مراجع تقلید نزدیک‌تر به حکومت نیز به مسئله باز شده بود، از جمله مکارم شیرازی و صافی گلپایگانی برای حفظ صدرالدین شریعتی در دانشگاهی که قلب رشته‌های علوم انسانی ایران است تلاش می‌کردند.

برخی از فعالان دانشجویی، ورود نیروی ضد شورش به دانشگاه علامه طباطبایی را در ۱۳ آبان ۱۳۸۸ از بدترین حوادثی می‌دانند که در دوران ریاست صدرالدین شریعتی در این دانشگاه روی داده است.

همچنین بازنشستگی زودهنگام استادان این دانشگاه و اخراج شماری از آنها از جمله دکتر مرتضی مردیها از دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دکتر علی عرب مازار یزدی از دانشکده اقتصاد در سال ۸۹ و همچنین استاد دکتر مهدی طیب و دکتر محمد مالجو در سال ۸۷ از جمله حوادث بحث‌برانگیز دوران ریاست صدرالدین شریعتی به شمار می‌روند.

به گفته یک فعال دانشجویی، "دانشگاه در چند سال اخیر به لحاظ عمرانی به شدت پیشرفت کرده است. مخارج زیادی در این زمینه انجام شد، اما سطح رفاهی دانشگاه به شدت نزول کرد. قیمت سرویس اتوماسیون تغذیه به شدت افزایش داشته و طی سه سال به سه برابر افزایش یافته است. از سویی دانشگاه در ارتباط با پهنای باند اینترنت دانشگاه از زمان پایان دولت خاتمی تاکنون هیچ اقدام مؤثری انجام نداده است. از سویی اوضاع رفاهی خوابگاه‌ها و قیمت خوابگاه‌ها وضعیت بدتری پیدا کردند. همچنین سایت‌های کتابخانه‌های الکترونیکی که با دانشگاه قرارداد داشته‌اند، همگی به دلیل عدم پرداخت حق عضویت دانشگاه در سایت‌هایشان، متاسفانه ارتباط‌شان را با دانشگاه قطع کردند و این به لحاظ علمی به دانشگاه لطمه زده است."

به گفته این فعال دانشجویی، از دانشگاه علامه طباطبایی به شدت سیاست‌زدایی شده است: "با سیاست جنسی و فرهنگی سنتی و تفکیک جنسیتی و مشغول کردن نظام تربیتی به امور سطح پایین، دانشجویان دیگر مانند گذشته به سیاست اهمیت نمی‌دهند."

اعتراض بسيج دانشجويی به اقدامات جعفر توفيقی

در همين رابطه روز يکشنبه ۱۰ شهريورماه خبرگزاری فارس بيانيه بسيج دانشجويی "۳۱۳ دانشگاه" ايران را منتشر کرد که در آن جعفر توفيقی به "هتک حرمت جمهوريت و اسلاميت نظام آن هم در ساحت دانشگاه"  در رويدادهای سال ۸۸ متهم شد.

دانشجويان بسيجی در بيانيه خود نوشته‌اند توفيقی "نمی‌تواند سرپرست و وزير علوم دولت اعتدال باشد."

آنها همچنين ضمن ابراز تأسف از عزل مديران دانشگاه‌ها و معاونان وزارت علوم توسط سرپرست وزارت علوم گفته‌اند: "بر طبق قوانين سرپرست وزارت اختيارات اين امور را ندارد، سرپرست وزارت علوم که هنوز از مجلس رأی اعتماد نگرفته است، نمی‌تواند رئيس دانشگاهی که با حکم شورای عالی انقلاب فرهنگی منصوب می‌شود، را عزل کند."

اين دانشجويان بسيجی حمايت خود را از آن دسته از عملکردهای وزير علوم و معاونان وی در دولت دهم که به‌گفته آنان "موجبات نزديک شدن دانشگاه‌های کشور به شاخص‌های دانشگاه اسلامی شد"، تشکر و قدردانی کرده‌اند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بازگشت امید به دانشگاه علامه

    [...] اکنون به نظر می رسد با این تغییر و تحول بخشی از مطالبات دانشجویان و استادان دانشگاه محقق شده است اما باید دید با توجه به وضع موجود آیا دولتی که با شعار اعتدال روی کار آمده است، خواهد توانست شرایط دانشگاه‌ها را از «امنیتی» به «سیاسی» تغییر دهد و خاستگاه مدنی این مجموعه عظیم را تقویت کند؟ گزارش بررسی کارنامه و عملکرد هشت‌ساله صدر‌الدین شریعتی را به نقل از رادیو زمانه، در این‌جا و این‌جا ببینید. [...]

  • dara

    این شیخ بر اساس چه مبنایی ریس دانشگاه شده بود؟  کامران دانشجو و احمدی نژاد باید برای همه خسارات وارده بازخواست شوند. 

  • erma

    چند سال از بدترین دوران تحصیلم در زمان شریعتی را در آنجا گذراندم. خیلی سخت بود خیلی. اما چی میشه کرد. یک روز خوش از عمرم تو این مملکت ندیدم. ولی عقده ای های کینه توز که تمام ناشدنی هستند

  • mani

    کشیشها در اروپا فقط در کلیساها انجام وظیفه میکنند و کلیساها معمولاً در کنار قبرستانها قرار گرفته است و یکی از وظایف اصلی کلیساها غیر از مراسم عقد و ازدواج رسیدگی به امور رفتگان میباشد (بسیاری از کشیشان هم تحصیلات دانشگاهی (الهیات) دارند. اما آخوندهای در ایران رئیس دادگاه،رئیس دانشگاه،رئیس دولت، وزیر،نماینده مجلس،رئیس شرکتها،رئیس زندان،رئیس... ازاینرو کشور زیبای ایران به نابودی و مردم به فقر و اعتیاد کشیده شده اند.