ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مجله ادبی؛ جایزه آزادی بیان برای سیمین بهبهانی و سالگرد درگذشت مهدی اخوان ثالث و بیژن نجدی

دریافت جایزه قلم مجارستان توسط سیمین بهبهانی، غزل‌سرای سرشناس ایران، بیست و سومین سالگرد درگذشت مهدی اخوان ثالث و هفدهمین سالگرد درگذشت بیژن نجدی.

سیمین بهبهانی

در هفته‌ای که گذشت سه رویداد ادبی مهم اتفاق افتاد: دریافت جایزه قلم مجارستان توسط سیمین بهبهانی، غزل‌سرای سرشناس ایران، بیست و سومین سالگرد درگذشت مهدی اخوان ثالث و هفدهمین سالگرد درگذشت بیژن نجدی.
سیمین بهبهانی که پیش از انقلاب غزل‌های عاشقانه می‌نوشت، پس از انقلاب به مضامین اجتماعی روی آورد و وزن‌های تازه‌ای برای غزل فارسی ابداع کرد. او همچنین در سال‌های دهه شصت برای بازگشایی کانون نویسندگان ایران فعالیت می‌کرد و عضو هیأت دبیران کانون بود.
«دوباره می‌سازمت وطن» از معروف‌ترین غزلیات سیمین بهبهانی است. او این غزل را در اوایل انقلاب وقتی که اعدام‌های انقلابی اتفاق می‌افتاد سروده است.
مهدی اخوان ثالث، مهم‌ترین شاعر نیمایی در ایران است. اخوان، شاعر خراسانی است که ابتدا آهنگر بود و پس از آن معلم شد. او پس از آشنایی با نیما یوشیج به شعر نیمایی روی آورد و این سبک را با مکتب خراسان درآمیخت و شاخه‌ای از شعر حماسی را به وجود آورد.
«زمستان» شاهکار مهدی اخوان ثالث است. اخوان در این شعر نشان می‌دهد که در فرهنگ ما، زمستان تداعی‌کننده سرکوب و اختناق و تنهایی و بی‌پناهی انسان است.
بیژن نجدی، شاعر و داستان‌نویس، ۴ آبان ۱۳۲۰ در خاش به دنیا آمد و ۳ شهریور ۱۳۷۶ در لاهیجان، در اثر سرطان ریه درگذشت. از او مجموعه داستان «یوزپلنگانی که با من دویده‌اند» منتشر شده است. با همین یک کتاب بود که نجدی نه تنها به شهرت رسید، بلکه پیشنهاد تازه‌ای هم در داستان‌نویسی ایران آورد.
بیژن نجدی در داستان‌های «یوزپلنگانی که با من دویده‌اند» با منطق شعر، داستان تعریف می‌کند. در این داستان حادثه و واقعه خاصی اتفاق نمی‌افتد، موقعیتی به وجود می‌آید و نجدی در آن موقعیت اندیشه‌ها و تصاویر شاعرانه‌ای را ارائه می‌دهد. این تصاویر گاهی به یک کابوس و گاهی به یک خواب آشفته شباهت دارند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.