ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

"نگرانی‌ها" از سخنان منتسب به هاشمی رفسنجانی در مورد سوريه

انتشار سخنان منتسب به اکبر هاشمی رفسنجانی در مسجد جامع سوادکوه که در آن رژيم سوريه را عامل حمله شيميايی عنوان کرده بود اعتراض چند تن از نمايندگان مجلس ايران را برانگيخت.

در پی انتشار دو نسخه متفاوت از سخنان عصر يکشنبه دهم شهريورماه اکبر هاشمی رفسنجانی، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در مسجد جامع سوادکوه استان مازندران، چند تن از نمايندگان مجلس ايران دست به اعتراض زدند.

در يک نسخه از اين سخنرانی که فايل شنيداری و فيلم آن نيز در برخی از سايت‌ها منتشر شده هاشمی رفسنجانی در مورد وضعيت سوريه گفته است: "مردم سوريه در اين دو سال آسيب‌های فراوانی ديده‌اند، زندان‌ها مالامال از مردم است و ديگر ورزشگاه‌ها را بدل به زندان کرده‌اند، بيش از ۱۰۰ هزار نفر کشته و ميليون‌ها آواره وضعيت اسفبار سوريه را بيش از پيش نمايان می‌کند. مردم از طرف حکومت خودشان مورد حمله شيميايی واقع شده‌اند و حالا هم بايد منتظر حمله خارجی‌ها باشند."

نعیمه اشراقی، نوه آيت‌الله خمينی، رهبر انقلاب ايران اين سخنان را در صفحه فيس‌بوک خود منتشر کرد اما دفتر هاشمی رفسنجانی و مرضيه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه اين سخنان را تکذيب کردند و سايت شخصی هاشمی رفسنجانی نيز اين بخش از سخنان وی را منتشر نکرد.

در همين رابطه منصور حقیقت‌پور، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس از دفتر اکبر هاشمی ‌رفسنجانی خواست تا برای روشن شدن موضوع و اثبات ادعایش فیلم سخنرانی او درباره سوریه را منتشر کند.

حقیقت‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت، با تجربه‌ای که هاشمی رفسنجانی دارد، بعيد می‌داند که وی "چنین اشتباه بزرگی مرتکب شده و دولت اسد را به استفاده از سلاح شیمیایی متهم کرده باشد".

احمد سالک، نماینده اصفهان در مجلس ايران نيز سخنان هاشمی ‌رفسنجانی را "تعجب‌برانگيز" خواند و گفت: "بعید است که آقای هاشمی منکر موضوعات روشن سوریه شده و ادعای دشمنان سوریه را مطرح کرده باشد."

وی نيز از دفتر هاشمی رفسنجانی خواست برای پایان دادن به شایعات، با انتشار فیلم سخنرانی رئیس‌ مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اوضاع سوریه، به نگرانی‌ها پایان دهد.

روزنامه جوان نيز در شماره امروز سه‌شنبه ۱۲ شهریورماه خود از اکبر هاشمی رفسنجانی خواسته است که فایل شنيداری منتشرشده از سخنرانی خود را تکذیب کند.

اين روزنامه به‌نقل از علی طاهری، نماینده گرگان در مجلس، سخنان هاشمی رفسنجانی را همسو با "خط مشی آمریکا" و "نگران‌کننده" خوانده است.

از سوی ديگر سایت مجله اشپیگل آلمان نيز نوشته است بر اساس اطلاعات “سازمان اطلاعاتی آلمان”، حزب‌الله لبنان در مکالمه تلفنی با سفارت ایران حمله شیمیایی توسط حکومت سوریه را تأیید کرده است.

در این مکالمه تلفنی یک مقام بلندپایه حزب‌الله لبنان به کاربست گاز سمی اعتراف کرده و به مقام ایرانی گفته است “اسد اعصابش به هم ریخته و با دادن چنین دستوری اشتباه بزرگی کرده است.”

اين در حالی است که امروز، سه‌شنبه ۱۲ شهريورماه، خبرگزاری فارس به‌نقل از يک "منبع آگاه" سخنان اکبر هاشمی رفسنجانی در آخرين نشست مجمع تشخيص مصلحت درباره اوضاع منطقه را منتشر کرد که در آن هاشمی رفسنجانی در مورد شايعه حمله شيميايی ارتش سوريه به مخالفانش گفته است: "آمريکا از قبل همه چيز را آماده کرده بود و خود آن‌ها هم اعلام کرده‌اند که از سه روز قبل می‌دانستيم قرار است مواد شيميايی استفاده شود."

فارس همچنين نوشت، هاشمی رفسنجانی گفته است: "احتمال دارد افرادی در ارتش سوريه نفوذ کرده باشند و آن‌ها اين اقدامات را انجام دهند."

بنا به اين گزارش هاشمی رفسنجانی همچنين از ادامه حمايت از سوريه و لبنان دفاع کرده و گفته است "اين کشورها در خط مقدم مقاومت در برابر اسرائيل هستند."

ويدئويی که از سخنان منتسب به اکبر هاشمی رفسنجانی منتشر شده است:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • dara

    بنا به گزارش ایسنا، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه گفته است «اظهارات (رفسنجانی) رئیس شورای تشخیص مصلحت نظام تحریف شده بود !! و دفتر او این خبر را تکذیب کرده است»؟.!! اینهم از سخنگوی جدید! 

  • farid

    در نشست امروز مجلس خبرگان رهبری که در محل سابق مجلس شورای اسلامی برگزار شد؛ پیکر تعدادی از شهدای گمنام قرار داده شد.!!!

  • jaleh

    همین روزها مثل سید احمد سکته اش داده و در بیمارستان خفه اش میکنند. 

  • hamid

    تازه اگر از دهانش پریده ٬ مگر دروغ گفته ؟  همه دنیا جنایات اسد را تایید کرده اند. 

  • Samad

    ریشه اصلی این «نگرانیها» در بی اعتبار بودن کامل نظام آخوندی است که بهیجوجه قابل علاج نیست. رفسنحانی در صدر این بی اعتباری قرار دارد و هر روز که میگذرد آبی تازه به آسیاب کارنامه ننگینش میریزد. و نکته اینحاست که فسق آخوند نه از ره دین است که ***این است. 

  • Majid

    دیروز ۴۰۰ نفر در سینما رکس آبادان زنده زنده سوختند و هاشمی رفسنجانی گفت که ما نکردیم. امروز صد ها نفر بر اثر بمب شیمیایی زنده زنده میسوزند و بشار اسد خامنه میگوید که ما نکردیم. فردا را مژده که که روز جزاست در درگاه خالق که دیگر نه حاشا فایده دارد و نه ما و نه «نکردیم»!

  • محمد

    این تعجب ندارد، کارآقای بشار اســد طوری بوده که برای هیچ دوستی هم توان دفاع از ایشان را نگذاشته! اگرچه پدر ایشان هم دست به جنایاتی از این قبیل زده بود، همچـــنین هم حزبی جنایت کار ایشان صــدام ملعون هم در عراق مرتکب چنین جنایتی شــده بود... ازهمــه ی اینها که بگذریم،آقای بشار اســد اگر یک کم صداقت داشت، درهمان اوایل اعتراضات دست به یک انتخابات حقیقی میزد که اینقــدر ازمردمش کشتــه نشود، لیکن،ایشان نمتواند از ارث پدرش یعنی همان قدرت به ارث مانده دست بکشــد، معلومــه که جنایاتش از این هم فراتر خواهد رفت... وایشان تا منطقه را به آشوب نکشاند ازقدرت کناره گیری نخواهد کرد، واین عین آموختــه های همــه ی جنایت کاران تاریخ بوده و خواهد بود، خداوند ذلیل اش بگرداند...آمـــین.