ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انجمن نويسندگان کودک: سانسور در ايران شگفتی‌آور است

انجمن نويسندگان کودک و نوجوان،

انجمن نويسندگان کودک و نوجوان، با انتشار بيانيه‌ای ضمن شگفتی‌آور خواندن جزئيات سانسور در ايران، از علی جنتی، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی و مديران فرهنگی کشور خواستند سانسور و برخوردهای افراطی در اداره‌ سانسور رفع شود.

به گزارش خبرگزاری کار ايران (ايلنا)، در اين بيانيه با انتقاد از رويه "سانسور پيش از چاپ" آثار و تأثير اين روش بر شکوفايی ادبيات کودک و نوجوان آمده است: "متأسفانه تاکنون با اين نظرگاه‌ها برخورد فعالی صورت نگرفته است."

در اين بيانيه همچنين گفته شده: "حاکميت نگاه‌های غيرکار‌شناسی که به‌طور عمده با رويکردی ظاهرنگرانه شکل گرفته، اين مجوز را برای گروهی محدود فراهم آورده تا با واژگان و عبارت‌ها، همانند کدهای رمزگذاری شده و در‌‌‌ نهايت بدبينی برخورد کنند، تا آنجا که هرروز دايره‌ی کتاب‌های مورد قبول تنگ‌تر شود."

انجمن نويسندگان کودک و نوجوان گفته است: "در اين رويه بر مبنای يک گرايش و سليقه‌ خاص فکری، واژگان و عبارت‌هايی را که نبايد در متن به کار برده شوند، با شيوه‌ای دستوری به نويسندگان و پديدآورندگان ديکته می‌کنند، بی‌آن‌که توجه شود کليت متن چه پيامی برای مخاطب دارد."

اين انجمن معتقد است که "نگاه‌های سخت‌گيرانه سليقه‌ای" در سانسور کتاب، در سال‌های اخير گسترش يافته است.

اين انجمن از مسئولان فرهنگی کشور خواسته است "برای تضمين آزادی‌های قانونی و ارتقای منزلت اجتماعی اهل فرهنگ و هنر" تلاش شود تا شرايط نگران‌کننده‌ کنونی جای خود را به فرايندی منطبق بر قانون اساسی بدهد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • amir

    فعال دانشجویی که به گفته خانواده اش دی ماه ۹۱ بازداشت شده و هیچ خبری از وضعیت او در دست نیست. محسنی اژه ای، سخنگوی دستگاه قضایی توضیح نداده که اگر آرش صادقی در زندان اوین نیست کجا است؟ در چه شرایطی است و چه سرنوشتی داشته. او درکنفرانسی مطبوعاتی و در پاسخ به خبرنگار روزنامه بهار گفته در سال ۹۱ و ۹۲ چنین فردی در زندان اوین وجود نداشته است. آرش صادقی، دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه، عضو ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در سال ۸۸ (ستاد۸۸) و عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی، اولین بار تیر ماه ۱۳۸۸ در جریان اعتراضات مردمی به اعلام نام محمود احمدی نژاد به عنوان برنده انتخابات خرداد همان سال بازداشت و سپس با قرار کفالت آزاد شد. او مجددا در اسفند همان سال بازداشت و فروردین ۸۹ با قرار وثیقه آزاد شد. مادر آقای صادقی در جریان هجوم شبانه ماموران برای بازداشت فرزندش دچار سکته قلبی شد و جان باخت. آرش صادقی آبان ۸۹ در مصاحبه با "روز" گفته بود: "نیروهای امنیتی نیمه شب ۱۹ آبان حدود ساعت ۴ تا ۴ و نیم به منزل ما رفته و چون کسی در را باز نکرده، شیشه ها را شکسته و با کلید که پشت قفل در بوده در را باز کرده و وارد منزل شده اند. بعد شروع به داد و بیداد و ایجاد رعب و وحشت کرده و خانه را بازرسی کرده اند. هنگامی که شیشه را می شکنند و وارد خانه می شوند مادرم دچار حمله قلبی می شود و از روی تخت می افتد و بعد از ۴ روزی که در بیمارستان بود فوت میکند". آقای صادقی برای سومین بار و به گفته خانواده اش ۲۵ دی ماه ۱۳۹۰ بازداشت شد و از سرنوشت او هیچ خبری در دست نیست. خانواده و وکیل آرش صادقی پیش از این به "روز" گفته بودند به آنها گفته شده این فعال دانشجویی در بند ۲۰۹ اوین زندانی است و بیش از این خبری از وضعیت او ندارند. علیزاده طباطبایی، وکیل سابق آرش صادقی روز گذشته و پس از اظهارات محسنی اژه ای هم، در مصاحبه با "روز" گفت همچنان هیچ اطلاعی از وضعیت و سرنوشت آرش صادقی ندارد.