ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عکاسان آب در جشنواره رژان

شبنم سیفی - دومین جشنواره بین‌المللی عکس رژان از برندگان خود در تهران تقدیر کرد. موضوع این دوره از جشنواره رژان، آب بود.

دومین جشنواره بین‌المللی عکس رژان از برندگان خود در تهران تقدیر کرد. خانه هنرمندان ایران در روز جمعه پانزدهم شهریورماه میزبان جمعی زیادی از علاقه‌مندان عکاسی بود که در مراسم معرفی برندگان و اهدای جوایز به آنان شرکت کرده بودند.

جشنواره عکاسی رژان که اینک برای دومین بار برگزار می‌شود یک جشنواره مستقل است که بخش خصوصی ایران از آن حمایت می‌کند و جزو معدود رویدادهای بزرگ هنری است که با سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی شکل گرفته است.

جشنواره رژان روی موضوعاتی دست می‌گذارد که به ظاهر مصداق عینی روشنی ندارند و می‌توان از دیدگاه‌ها و نظرگاه‌های مختلف نگریسته شوند و موضوع آفرینش هنری قرار بگیرند.

به گفته علی جورابچی، دبیر اجرایی جشنواره، هدف جشنواره رژان تبدیل مفاهیم ذهنی به قاب تصویر است. به بیان دیگر جشنواره رژان روی موضوعاتی دست می‌گذارد که به ظاهر مصداق عینی روشنی ندارند و می‌توان از دیدگاه‌ها و نظرگاه‌های مختلف نگریسته شوند و موضوع آفرینش هنری قرار بگیرند.

جشنواره رژان موضوع «آب» را برای دومین دوره خود برگزیده بود، و بدون ارائه هیچ تعریف زیاد و قید محدودیتی از عکاسان خواسته بود تا روایت‌های تصویری خود از آب را برای قضاوت به هیئت داوران جشنواره ارائه کنند. جشنواره به‌جز بخش اصلی یک بخش ویژه نیز داشت که موضوع آن «آبرسانی» بود و عکس‌هایی در زمینه انتقال، تصفیه و مصرف آب در بخش‌های خانگی، کشاورزی و صنعتی می‌توانست ارائه شود.

موضوع نخستین دوره جشنواره رژان که سال گذشته در تهران برگزار شد «گرما» بود.

یکی از آثار مسعود رضایی

داوری این دومین دوره جشنواره بر عهده تعدادی از شناخته‌شده‌ترین چهره‌‌های عکاسی و سینمایی ایران و فرانسه بود. رخشان بنی‌اعتماد، سیف الله صمدیان، ساعد نیک‌ذات و مجید سعیدی، هنرمندان و عکاسان برجسته ایرانی و همچنین میشل ستبون (Michel Setboun)، عکاس نامدار فرانسوی قضاوت این دوره را بر عهده داشتند. هیئت داوران از میان ۱۳ هزار و ۴۳۰ عکس دریافت شده از بیش از هزار و پانصد عکاس، ۱۴۱ عکس را برای ارائه در نمایشگاه پایانی جشنواره انتخاب کردند.

در روز پایانی جشنواره، تالار شهناز در خانه هنرمندان ایران شاهد تقدیر از عکاسان برگزیده در بخش اصلی و بخش ویژه بود. مسعود رضایی و عباس پورجعفری راوی به عنوان برگزیدگان بخش ویژه با موضوع «آب‌رسانی» انتخاب شدند و ضمن دریافت نشان جشنواره و لوح تقدیر، مبلغ پانصد یورو نیز به عنوان جایزه به آن‌ها اهداء شد. همچنین میثم امانی و احمد معینی جم نیز در این بخش شایسته تقدیر شناخته شدند.

در بخش اصلی جشنواره، هیئت داوران ابتدا آثار امین نظری، مهران سبز قبایی و محمد گلچین کوهی را شایسته تقدیر دانست و به آنان لوح ویژه‌ای اهداء کرد.

امیر ملکی، رییس شرکت صنعتی‌ ـ تجاری رژان حامی اصلی برگزاری این جشنواره می‌گوید گرچه بخش خصوصی در ایران وارد فضای حمایت از فعالیت‌های هنری و فرهنگی شده است، اما این اقدامات کمتر مورد توجه رسانه‌ها قرار می‌گیرد.

اما برندگان نهایی در بخش اصلی جشنواره با موضوع «آب» عبارت بودند از: محمد منیرالزمان ( عکاس بنگلادشی)، محمدرضا سلطانی، شکوفه بیاتی، محمود صادقی، افشین آذریان، جواد عسکر‌اوغلی و مجید حامدحقدوست. این عکاسان برگزیده نیز ضمن دریافت نشان ویژه جشنواره و لوح تقدیر، مبلغ ۵۰۰ یورو به عنوان جایزه دریافت کردند.

همچنین تمام ۱۴۱ عکاسی که آثارشان به بخش نهایی راه یافته و در نمایشگاه جشنواره به نمایش درآمده بود، گواهی شرکت دریافت کردند و امتیاز چاپ آثارشان در کتاب ویژه جشنواره از آنان خریداری شد.

نمایشگاه آثار این هنرمندان تا روز ۱۹ شهریور در نگارخانه‌های بهار، تابستان، پاییز، زمستان در خانه هنرمندان ایران برپا بود.

به گفته امیر ملکی، رییس شرکت صنعتی‌‌ـ تجاری رژان حامی اصلی برگزاری این جشنواره، گرچه بخش خصوصی در ایران وارد فضای حمایت از فعالیت‌های هنری و فرهنگی شده است، اما این اقدامات کمتر مورد توجه رسانه‌ها قرار می‌گیرد.

رییس شرکت رژان افزود تلاش گروه او این بوده است که این جشنواره با استانداردهای لازم بین‌المللی برگزار شود تا بتواند توجه اهل فرهنگ، مطبوعات و علاقه‌مندان را جلب کند. حامی جشنواره رژان همچنین از ساخت فیلم‌های مستند توسط دبیرخانه جشنواره خبر داد. نخستین فیلم مستند در این زمینه به تاریخ انقلاب ایران اختصاص دارد که با حضور میشل ستبون، عکاس فرانسوی و داور جشنواره رژان، ساخته می‌شود.

میشل ستبون که بیشتر با آثار فتوژورنالیستی‌اش در دنیا شناخته می‌شود، نخستین آثار مهم خود را در زمان انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷ عکاسی کرد. او همچنین نخستین پرتره‌ها را از آیت‌الله خمینی به هنگام حضور او در نوفل لوشاتو در فرانسه تهیه کرد و به این ترتیب به شهرت رسید. تعداد زیادی از عکس‌های شاخص انقلاب ایران جزو آثار ستبون هستند. عکس‌های او بعدها جزو صد عکس برتر دهه ۷۰ انتخاب شدند.

ستبون که در اصل متولد نیجریه و دانش‌آموخته رشته معماری است، عکاسی را از دهه ۷۰ میلادی آغاز کرد و سپس در بسیاری از رویدادهای مهم جهان حضور داشت. عکاسی از اردوگاه آوارگان نیجریه برای او جایزه مسابقه جهانی عکس‌های خبری یا «ورلد پرس فوتو» را به ارمغان آورد. او همچنین جزو معدود عکاسانی بود که از سوی طالبان و اسلامگرایان حاکم در افغانستان اجازه کار و فعالیت در میان آنان را دریافت کرد. با این حال او از عکاسی از انسان‌ها منع شده بود، بنابراین به عکاسی از گورستان‌ها پرداخت.

در نشست خبری جشنواره رژان، میشل ستبون عکاسان ایرانی و فنون به کارگرفته شده توسط آنان را ستود و گفت کیفیت عکس‌های این جشنواره بسیار خوب است اما او با دیدن این عکس‌های با کیفیت اصلاً تعجب نکرده است، زیرا تفاوتی میان بسیاری از عکاسان ایرانی و عکاسان مطرح جهان وجود ندارد.

ساعد نیک‌ذات، داور جشنواره و رییس انجمن ملی عکاسان ایران نیز از برنامه‌ریزی منظم جشنواره و همکاری بخش خصوصی با انجمن عکاسان ایران تشکر کرد و استانداردهای این جشنواره را در سطح بین‌المللی ارزیابی کرد. به گفته او حامی این جشنواره بخش خصوصی است که می‌تواند بر اساس ایده‌های خود برای موضوعات هر دوره از جشنواره تصمیم بگیرد. اما ایده‌هایی که این جشنواره تاکنون مطرح است ایده‌هایی مهم و جهانشمول هستند که می‌توانند نظر مردم را در نقاط مختلف دنیا به خود جلب کنند.

سومین دوره جشنواره رژان در سال آینده با موضوع «رنگ» برگزار خواهد شد.

گالری زمانه:

برخی از آثار شاخص در جشنواره رژان با موضوع آب

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.